KARI KRAUEL
LAPPEENRANTA. Pelottavia, ihania, kiinnostavia. Harrikat ja niiden
harrastajat eivät jätä ketään kylmäksi.
Helatorstaina Suomen vanhin, 1981 perustettu lappeenrantalainen MC
Jerusalem avasi ovensa ja näytti harrastajansa ja harrikkansa. Kymmenien
tuhansien arvoiset Harley Davidson -moottoripyörät kiilsivät pihalla ja
sisätiloissa partaisten ja joidenkin mielestä pelottavankin näköisten
kerholaisten valvonnassa.
MC Jerusalem on yksi neljästä lappeenrantalaisesta harrikkaklubista. MC
Jerusalem on itsenäinen klubi, jolla ei ole yhteyksiä Helvetin enkeleihin
tai Banditos-kerhoihin.
NAISENERGIAA ei MC Jerusalemissa ole. Kerho on vain miehille ja jäseneksi
päästäkseen on notkuttava kerhon liepeillä vuosia.
Naiset voivat istua kerholaisten kyydissä tai ajaa omilla pyörillään
jäsenten mukana.
MC Jerusalemin täysjäseneksi pääsemisestä ei koskaan voi etukäteen olla
varma. Kerhon presidentin Pekka Rieskjärven mukaan kerhoon haluavalla on
oltava Harley Davidson-moottoripyörä, ja sen jälkeen halukkaan on
”nuohottava” kulmilla.
Kun jäsenyyttä hamuava on tullut tutuksi kerholaisille, vuorossa on
prospect-jäsenyys. Prospect-jäsenen liivin selustassa on kerhon merkkikuvio
vaillinaisena ja rinnuksissa lukee prospect.
Jos avioliitto ja pää kestävät, niin sitten voi päästä täysjäseneksi.
Rieskjärven mukaan vuosien koeajan tarkoituksena on varmistaa, että
kerholaisten ja uuden jäsenen henkilökemiat sopivat yhteen.
Minimissäkin aikaa kuluu kaksi vuotta, Rieskjärvi sanoo.
Vaikka MC Jerusalemissa on vain 20 jäsentä, se on Suomen mittapuussa suuri
kerho. Nuorin jäsenistä on 30 ja vanhin 52. Keski-ikä on jerusalemilaisten
keskuudessa nousemassa, nyt se on noin 40 vuotta.
JENKKIAUTOJEN kautta harrikoihin siirtynyt Jari Summanen on ollut mukana MC
Jerusalemin toiminnassa muutaman vuoden.
Summanen aloitti jenkkiautoharrastuksen parissa.
Harrikat sivuavat jenkkiautoja ja minulla oli tuttuja kavereita täällä.
Summasen mukaan harrikkaharrastus hyväksytään perheessä. Aika on jaettava
niin perheelle kuin harrastukselle.
Vaimolla on myös omia harrastuksia.
Summasen mukaan harrikoihin saa rahaa kulumaan, jos niin haluaa. Harri
Silvastin mukaan halvimmat käytetyt harrikat maksavat noin 8 000 euroa ja
kattoa ei ole, kun moottoripyörää aletaan rakentelemaan ja varustelemaan.
Uuden sport-mallisen pyörän hankinta maksaa jo noin 40 000 euroa.
Useimmat kerholaiset kasaavat ja korjaavat pyöriään itse.
MC JERUSALEMIN jäsenillä ei ole museoharrikoita. Summasen mukaan niiden
määrä on kuitenkin Suomessa lisääntymässä.
Itse pidän siitä, että pyörä on vanhan näköinen, Summanen sanoo.
Harrikoiden suosio Suomessa on jatkuvasti kasvanut. Lappeenrannassakin
harrastajien määrä on viimeisen kymmenen vuoden aikana nelinkertaistunut.
Silvastin mukaan Suomen Harley Davidsonissa on yli 3 000 jäsentä.
Harrastajia on sitäkin moninkertaisempi määrä.
Harrikkatapahtumien määrä on jatkuvasti kasvanut niin Suomessa kuin
ulkomaillakin. Suurin Euroopan tapahtumiin osallistuu parhaimmillaan yli 20
000 harrikkamiestä pyörineen.
Jokaiselle viikonlopulle riittää tapahtumia, Pekka Rieskjärvi sanoo.
Kuvatekstit
Pääkallo ja Jari Summanen, joka otti vastaan avointen ovien tilaisuudessa.
MC Jerusalemin jäsenten selkämerkissä on pääkallo.