Purkkaa ja jytää Valtakadulla

• Jengitappelut Lappeenrannassa lopettanut nuorisodisko lakkasi toimimasta 30 vuotta sitten.

PETTERI VÄRTÖ

Nuori John Travolta kävelee lantio edessä New Yorkin Brooklynissä. Hän

laskee leikkiä ja tervehtii tuttuja kastraattiäänisen BeeGeesin

taustalaulaessa hengissä pysymisestä. Elokuva Lauantai-illan huumaa (1977)

alkaa. Kaksi tuntia myöhemmin Travoltan roolihahmo Tony Manero ylittää

Brooklyn bridgen, muuttaa Manhattanille ja ylempään yhteiskuntaluokkaan.

Travolta tulee supertähdeksi ja disko Suomeen.

Lappeenrantalaisnuoriso katsoo tanssileffaa viikkokausia elokuvateatteri

Kino-Aulassa, joka on kesällä 1975 remontoitu takaisin teatteriksi yli

kymmenen vuoden tauon jälkeen. Sen paikalla toimi disko vuosina 1970–1975.

Kana olikin ennen Travoltan housunetumusta.

Miten se on mahdollista? Annetaan television katkaista valkokankaalle

heijastuva filmi 1960-luvun alussa ja kelataan yli muutama vuosi. Tullaan

1960-luvun lopun nuorisotyöhön Lappeenrannassa – ja diskon vuoteen nolla.

LAPPEENRANNAN nuorisotyölautakunta ja seurakunta pitivät nuorille

tarkoitettua Valtakerhoa vuosina 1967–1969 osoitteessa Valtakatu 39. Kerho

oli paskalössiksi kutsutun nuorisoporukan kantapaikka, jota tavallinen

koulunuoriso, penaalit, karsasti. Ryhmien välinen eripura aiheutti joskus

tappeluksikin asti äitynyttä kahinaa. Jengeistä haluttiin – nuorisotyön

yleisen toimintafilosofian mukaisesti – eroon.

Heikki Linko esitti vuoden 1969 lopussa nuorisotyölautakunnalle, että

Viipurilainen osakunta perustaa Valtakerhon tiloihin diskon ja vetää sitä

kesän 1970. Lautakunta innostui, kaupunginhallitus ei. Hallitus edellytti,

että nuorisotyölautakunta järjestää diskotoiminnan. Näin tapahtui.

Linko palkattiin vetäjäksi, seinät maalattiin 1970-lukulaisesti,

äänentoistoa ja valoja varten hankittiin kunnollinen tekniikka. Disko

avautui 10. kesäkuuta 1970. Nuorison aktiivisuus hoiti lopun. Syntyi

paikka, joka kiinnosti, keskustelutti ja – lopetti nuorisoryhmien

keskinäiset torailut.

DISKO oli valtava menestys, Lappeenrannan nuorisotilojen valvoja Ari Vasara

kertoo.

– Sali oli täysi joka ilta. Viikonloppuisin – ja joskus viikollakin –

esiintyi nimekkäitä suomalaisbändejä.

Lista jytää edelleen: Hurriganes, Dave Lindholm, Jussi Raittinen & Boys,

Rauli Badding Somerjoki, Pepe Willberg & Paradise, Tasavallan presidentti,

Wigwam… .

Täysi sali merkitsi virallisesti 300 henkeä, mutta ”joskus pääsi

lipsahtamaan yli.”

– Kävijöitä oli yleensä viikonloppuisin niin paljon kuin sisään mahtui,

arkisin 50–100. Disko oli avoinna tiistaista lauantaihin.

Vasara työskenteli diskoisäntänä vuoden 1971 alusta diskon lakkauttamiseen

saakka. Opiskelu Helsingissä oli lopettanut Heikki Lingon isännyyden

elokuussa 1970. Erityisnuorisotyöntekijä Erkki Kiuttu hoiti pestiä

oto-työnä määräajan vuoden 1970 loppuun.

ISÄNTÄ vastasi diskon toiminnasta.

– Diskoisäntä teki esiintymissopimukset, maksoi esiintyjien palkkiot, sopi

työntekijöiden vuorot ja yleensäkin vastasi siitä, että kaikki toimi.

Kaupunki maksoi isännän sekä sivutoimisten valvoja-ohjaajan, baarinhoitajan

ja siivoojan palkat, Ari Vasara kertoo.

Muu henkilöstö – järjestysmiehet, lipunmyyjät ja baariapulaiset –

työskentelivät vapaaehtoispohjalta 6–30 markkaa/ilta -korvausta vastaan.

Pääsylippujen hinnat vaihtelivat yhdestä kuuteen markkaan. Esiintyjien

palkkiot katettiin pääsylipputuloista.

Esiintyjien hommaaminen oli Vasaran mukaan helppoa.

– Bändien keskuudessa kulki tieto, että Lappeenrantaan oli avattu disko,

jossa on ”mahtava fiilis”, joten ne tarjoutuivat itse esiintymään.

Hi-tech hi-fi loi fiiliksen, jota kuumensi myös low-tech lvi.

– Disko oli suunniteltu elokuvateatteriksi ja sen vessat sekä ilmastointi

olivat senmukaiset. Kaksi pientä vessaa ei riittänyt satojen ihmisten

tarpeisiin. Ilmastointi tapahtui avaamalla ala- ja yläovet yhtä aikaa.

Se riitti harvoin. Erityisen paksua ilma oli elokuussa 1974, kun lauteilla

oli Hurriganes.

– Oli ollut kostea ja lämmin päivä. Diskossa lämpötila ja kosteus nousivat

niin suureksi, että lateksimaalit valuivat osittain alas seiniltä, ja

Valtakadulle nousi oma, liikennettäkin haitannut paikallissumu, kun ovet

avattiin tuuletusta varten.

ILMASTOINNIN ohella sakkasi yleinen mielipide. Sensaatiolehdet haistelivat

paikan ilmapiiriä ja kirjoittivat hurjia juttuja huumeiden käytöstä

diskossa. Se aiheutti sekä paheksuntaa että vääriä todistuksia

lähimmäisestä. Seurakunnan tuki päättyi, poliisi puolusti, mutta tuulesta

otsikoita ei temmattu.

– Lappeenrannassa liikkui siihen aikaan huumeita, lähinnä hassista. Niiden

käyttö ei liittynyt diskoon, sillä se ei ollut mikään huumehörhöjen

tukikohta, vaikka heitä siellä kävikin, Ari Vasara kertoo.

Poliisi ja tilastot vahvistavat lausunnon. Huumeiden käytön volyymi on

lisääntynyt ja kovat aineet tulleet kaupungin huumeskeneen vasta

nuorisodiskon jälkeen. Anniskeluoikeudettoman paikan päihde oli alkoholi.

– Järjestysmiehiä tarvittiin yleensä vahtimaan, ettei sisään päässyt

humalassa ja ettei mukana tuotu omia pulloja. Joskus tässä onnistuttiin

paremmin, joskus huonommin.

DISKON toiminta loppui 7. toukokuuta 1975. Ari Vasaran mukaan juuri oikeaan

aikaan.

– Diskon toiminta oli omassa muodossaan tiensä päässä. Jos toimintaa olisi

jatkettu, paikka olisi pitänyt uudistaa täydellisesti. Samaan aikaan

suomalaisbändien kustannukset alkoivat karata sellaisiksi, että niitä ei

olisi voitu kattaa niin pienen paikan lipunmyynnillä. Olisi tarvittu muita,

esimerkiksi ravintolatuloja, ja olisi pitänyt siirtyä talkootyöstä

palkattuun henkilökuntaan.

Lappeenrannan disko oli aikansa lapsi. Sen kätilöinä olivat ajan ja

talkoohenki, kehittynyt äänitekniikka sekä nopea ja oikea-aikainen

toiminta. Disko lakaisi kaupungin silloiset jengitappelut kuutamolle.

Nykyisten kaupunginosamittelöiden lopettamisessa tarvitaan kenties

monimuuttujaisempien yhtälöiden ratkaisumalleja, mutta varmasti myös

aikuisten ja nuorten yhteisiä talkoita.

Historiallinen perusta sille on jo valettu.

Kirjoittaja:
Petteri Värtö