TIINA PASANEN
LAPPEENRANTA. Pienet alukset pääsevät tänä kesänä liikkumaan Saimaan
kanavalla entiseen tapaan.
Venäläisten viranomaisten mukaan huviveneliikenteen määräykset ja maksut
eivät muutu viime kesästä, kertoo toimistopäällikkö Ossi Häärä Saimaan
kanavan hoitokunnasta.
Hetken mietittyään hän lisää.
Ainakaan toistaiseksi.
Mahdollinen uusi navigaatiomaksu koskee vain rahtialuksia. Maksun
voimaantulosta ei ole toistaiseksi tietoa.
SUOMALAISIA VENEILIJÖITÄ kismittäneestä luotsipakosta luovuttiin jo toissa
kesänä. Käytäntö on silti takellellut. Venäjän rajaviranomaisten
puhelinnumeroissa on ”palvellut” usein vain vastausautomaatti tai
ainoastaan venäjää puhuva viranomainen.
Häärä suositteleekin, että veneilijät käyttäisivät venäläisen agentin
palveluita. Se säästää aikaa ja vaivaa.
Inflotin agenttipalvelu maksaa kymmenen dollaria. Summa maksetaan
kanavamaksun yhteydessä Mälkiässä, Häärä kertoo.
Suomen valtio perii 16,80 euroa kanavamaksua, joten yhteen suuntaan maksuja
kertyy siten runsaat 25 euroa.
Venäläiset tulliviranomaiset tekevät tarkastuksensa Pällin sululla kuten
viime kesänäkin.
MATKAKOHTEISTA HANKALIN on Laatokka. Sinne huviveneilijä tarvitsee yhä
erityisluvat useilta viranomaisilta. Matkaa suunnitteleva voi varautua yli
vuoden odotukseen.
Laatokka on veneilijöiltä suljettu alue, siksi aikaa kuluu paljon, sanoo
kokenut matkapurjehtija Veijo Parviainen Suomen purjehtijaliitosta.
Parviainen johtaa Kotka sailing -purjehduskoulua, joka muun muassa
kouluttaa ja järjestää yhteispurjehduksia itäisellä Suomenlahdella. Hän on
ollut myös mukana laatimassa ohjeita venematkailuun Suomesta Venäjälle.
Pietariin pääsee veneellä jo melko sujuvasti.
Passi, viisumi ja ajoissa ilmoitukset rajaviranomaisille, Parviainen
tiivistää muistilistan.
Suurkaupungin satamamaksut ovat Suomen tasoa, 1215 euroa vuorokausi.
Parviaisen mukaan laadussakaan ei ole enää valittamista.
Parhain yksityinen satama on varustukseltaan parempi kuin yksikään Suomen
satamista, hän huomauttaa.
PENDELÖINTIIN SAA varautua, jos haluaa nousta maihin Pietarin edustalla
sijaitsevassa Kronstadtin saaressa. Linnoitussaari on ulkomaalaiselle yhä
kimurantti kohde, sillä maihin on lupa nousta vasta kun raja- ja
tullimuodollisuudet on tehty. Pulmana on se, ettei Venäjän tullilla ole
lainkaan tarkastuspistettä Kronstadtissa.
Tullin tarkastuspiste sijait-
see Pietarissa, jonne on noin neljän tunnin purjehdusmat-
ka. Venäläiseen viranomaislogiikkaan on syytä suhtautua kärsivällisesti,
sillä vasta tämän edestakaisen matkan jälkeen voi jalkautua Kronstadtiin.
Kronstadtiin kannattaa tutustua mieluummin maanteitse, Parviainen opastaakin.
Hän muistuttaa, että Venäjällä tulli- ja rajavartiolaitos
pitävät tiukasti kiinni omista tonteistaan. Siksi viranomaisten yhteispeli
suju samalla tavoin kuin Suomessa.
Rajamuodollisuuksiin kannattaa varata aina reilusti aikaa.
Kärsivällisyyttäkin tarvitaan.
MATKA SUJUU joustavammin, jos liikkeellä on useamman veneen seurue. Tällöin
viranomaisten kanssa voi sopia erityisjärjestelyistä ja tilata esimerkiksi
tullin palvelut etukäteen Kronstadtiin.
Veneilijän matkaohjeet löytyvät Kotkan pursiseuran verkkosivuilta,
www.kotkanpursiseura.fi.
Vinkkejä Venäjälle
Suosi ryhmämatkoja, sillä Venäjän viranomaiset palvelevat useamman veneen
seuruetta joustavammin.
Venäjän tulli- ja rajaviranomaisten kielitaito on vähäistä, mikä voi
aiheuttaa viivästystä ja väärinkäsityksiä. Matkassa on syytä olla joku,
joka osaa englantia hyvin.
Vapaaehtoista meripelastusta ei tunneta Venäjällä, siksi vene on syytä
varustaa hyvin.
Venäjän-matkailu ei ole hätähousuille. Matkanteko vaatii pitkää pinnaa.
Neuvot ovat Veijo Parviaiselta.