Ruohosaareen tulee 38 omarantaista tonttia

Rannoille jää suojapuuvyöhyke. Silta ja kunnallistekniikka maksavat noin 4,5 miljoonaa euroa.

ANNE KOTIHARJU

LAPPEENRANTA. ”Väljyys viestii tasokkaasta luonnonläheistä alueesta”,

kuvailee Lappeenrannan kaupungin tekninen johtaja Ensio Koikkalainen

Ruohosaaren asemakaavaluonnosta.

Ruohosaaren kaavoittaminen etenee edelleen rivakasti. Jo loppukesästä kaava

päässee teknisen lautakunnan käsittelyyn. Heinä–elokuussa olisi

ennakkokuuleminen lausuntoineen ja mielipiteineen.

Kaavaluonnokseen on piirretty 152 omakotitonttia ja kahdeksan

rivitalotonttia. Omarantaisia tontteja on 38, joista yhdelle tulee

rivitaloja. 16 omarantaisista sijaitsee nykyisten kesämökkien paikoilla.

Omakotitontit ovat suurehkoja, keskimäärin 1 350-neliöisiä.

Rakennusoikeutta on noin 300 neliötä, minkä lisäksi rantatonteille voi

rakentaa 30 neliön rantasaunan.

Alueelle muuttaa aikaa myöten noin 500 asukasta.

Kaupunki joutuu satsaamaan alueeseen aika tavalla. Kunnallistekniikka

maksaa vähintään 4,5 miljoonaa euroa. Silta maksaisi kaksi miljoonaa ja

sähkö- ja vesijohdot sekä tiet 2,5. Summa ei sisällä mantereen puoleisia

tietöitä tai saaren satamaa.

– Ei me ihan kaikkia investointeja saada takaisin kaupungin

tontinluovutuksista. Jos alue olisi kokonaan kaupungin omistuksessa, saisimme.

Kaupunki omistaa saaren länsiosasta 40 prosenttia.

OMARANTAISIA tontteja on sijoiteltu kolmeen ryhmään. Päälinjana on, että

saaren länsipuoli täyttyy suurelta osin omarantaisista ja varjoisammalla

itäreunustalla rantaviiva jää vapaaksi.

Koikkalainen selvittää, että Ruohosaaressa pyritään välttämään virheitä,

joista joillakin alueilla on kärsitty.

– Omarantaiset tontit ovat syviä ja talot on vedetty lähelle tietä,

loitolle rannasta. Rannalle on jätettävä 20 metrin suojapuuvyöhyke.

Rakennusluvissa on syytä noudattaa myös tiukkaa linjaa niin, ettei rantoja

ryhdytä muokkaamaan.

Kaavaa konsulttina laatinut Matti Veijovuori Maa ja Vesi Oy:stä kuvailee

aluetta puoliurbaaniksi vaihtoehdoksi rannanläheisessä asumisessa.

Veijovuori näkee Ruohosaaren, yliopiston rakennusten, Kotaniemen ja uuden

sillan välisen vesialueen laguunina.

– Se on länsi-Lappeenrannan vihreä laguuni, Kaupunginlahti kakkonen.

LUONTOSELVITYS, liito-oravaselvitys ja sillan maapohjaselvitykset on tehty,

virtausselvitykset ovat vielä kesken. Maanomistajien kanssa käydään

parhaillaan neuvotteluja.

– Saaren itäosan kaavoittaminen muuhun kuin virkistyskäyttöön tuskin

onnistuisi. Siellä on uhanalaisen kalliosinisiiven esiintymä, arvokas

harjualue sekä salpalinjan korsuja ja kivikautinen asuinpaikka.

SILTA aiheuttaa ehkä eniten päänvaivaa. Halvin olisi pitkän penkereen ja

lyhyen, 40–50 metrin sillan yhdistelmä. Koikkalainen toteaa, että mitään

siltavaihtoehtoa ei ole vielä hylätty.

Kaavoituspäällikkö Erkki Jouhki toivoo, että pengervaihtoehto jäänee

teoreettiseksi. Kaunein ja kallein eli riippusilta jäänee taas haaveeksi.

Saaren ja mantereen välinen vesimatka on noin 190 metriä. Sillasta tullee

noin 140–155 metriä pitkä ja 11,3 metriä leveä. Siinä on kolmesta viiteen

aukkoa ja alikulkukorkeus kuutisen metriä. Haussa on yksinkertainen ja

mahdollisimman edullinen siltavaihtoehto.

Salmen läpi ei kulje virallista vesiväylää.

Toisessa, suoran sillan vaihtoehdossa siltapenger jää hyvin lyhyeksi.

Mantereen eli Skinnarilan Parkinmäen puolella tie kulkee lähellä rantaa

niin, että rannan ja tien väliin jää vielä kevyen liikenteen raitti ja 6–7

metrin rantatasanteelle tehty ulkoilureitti.

Toisessa, kaarevan sillan vaihtoehdossa sillan penger mantereen päässä on

hieman pidempi. Tie ja kevyen liikenteen raitti on pengerretty mantereen

rantaan. Ulkoiluraitti menee tien ali ja kulkee metsän puolella.

RUOHOSAARI lisää Koikkalaisen mielestä kaupungin vetovoimaa. Saaren

kaavoittaminen on strateginen valinta.

– Tämä hanke lisää kaupungin kilpailukykyä ja verotulojakin kertyy mukavasti.

Jouhki toteaa, että yliopistolle ja Kareltekille uusi asuinalue on tärkeä.

Koulut ja kaupat ovat 3–4 kilometrin päässä.

Kirjoittaja:
Anne Kotiharju