MATTI SAARELA
LAPPEENRANTA. Kaupunginorkesteri aloittaa syyskauden komeasti. Konserttiin
on saatu teosharvinaisuus, venäläisen Jevstignei Fominin säveltämä
melodraama Orfeus ja Euridike.
Fominin 1700-luvulla säveltämää oopperaa on esitetty hyvin harvoin myös
Venäjällä. Pietarissa se on kuultu viimeksi neljä vuotta sitten, Pietarin
filharmonisen orkesterin emeritus intendentti Dmitri Sollertinski kertoo.
LAUANTAIN konsertti alkaa Joseph Haydnin Kuun maailma -oopperan
alkusoitolla. Sitä seuraa Baldassare Galuppin Sinfonia nro 1 D-tuuri,
alkusoitto Giovanni Paisiellon oopperasta Sevillan parturi, saman
italialaissäveltäjän Sinfonia funebre ja väliajan jälkeen sokerina pohjalla
tämä ensimmäistä kertaa Suomessa esitettävä Fominin ooppera.
Kapellimestari Jan Söderblomin mukaan myös Haydnin ooppera Kuun maailma
kuuluu sarjaan unohdettuja mestariteoksia.
Sen kantaesitys Pietarissa oli varmasti monella tapaa hyvin merkittävä
asia. Sitten se unohdettiin, hän sanoo.
ORKESTERIN sointia konsertissa vahvistaa Pietarin filharmonisen orkesterin
viulukvintetti ja kolme pasunistia.
Ilman heitä, näitä oopperoita ei voitaisi esittää, Söderblom sanoo.
Oopperan solisteina esiintyvät nimirooleissa Ville Salonen (Orfeus) ja
Tiina Penttinen (Euridike). Manalan henkinä laulavat Lappeenrannan
Teekkarilaulajat.
Me teemme konsertissa aikamatkan Katariina Suuren hovin yltäkylläiseen
taidetarjontaan, jota minä en tuntenut ennen tätä projektia ainakaan liian
hyvin, Söderblom tunnustaa.
Söderblomin mukaan Fominin teosharvinaisuuden saaminen Lappeenrantaan on
Tuulikki Närhinsalon monivuotisen työ tulosta.
TAIDE kukoisti Katariina Suuren hovissa. Keisarinna kutsui hoviinsa mun
muassa italialaisia säveltäjiä. Lauantain konsertin säveltäjistä Galuppi ja
Paisiello työskentelivät vuosia Pietarissa ja Haydnin oopperalla Kuun
maailma avattiin Pietarin uusi oopperatalo vuona 1783.
Fominin Orfeus ja Euridike on melodraamaooppera. Erikoista siinä on muun
muassa se, että molemmilla solisteilla on puherooli. Laulamaan oopperassa
pääsevät vain Jukka Lindin valmentamat manalan henget.
PUHEROOLI on uusi kokemus Lappeenrannan laulukilpailun naisten sarjan viime
vuonna voittaneelle Penttiselle.
En ole työssä tehnyt puherooleja, mutta koulutusvaiheessa teimme joskus
lausuntatunneilla pätkiä Hella Wuolijoen Niskavuoren emännästä. Ooppera,
jossa ei lauleta, on tietenkin hirveän mielenkiintoinen ja haastava tehtävä
laulajalle, hän sanoo.
KATARIINAN kulttuuritahtoa pietarilaiset saavat yhä kiittää siitä, että
Pietarin filharmonisella orkesterilla on yhä käytöstään yksi maaliman
parhaista konserttisaleista.
Sollertinskin mukaan korkeataiteet ovat alkaneet jälleen kaaoksen jälkeen
kukoistaa Venäjällä aivan viime vuosina. Sekä Moskovan että Pietarin
keskeiset taidelaitokset ovat saaneet todella paljon uusia resursseja.
Myös näiden kahden keskuksen ulkopuolella on syntynyt paljon uusia
sinfoniaorkestereita.
Koko Venäjän osalta tilanne ei ole edelleenkään helppo. Sekä rahoitus
että palkanmaksu ovat epävarmalla pohjalla. Muusikot ovat Venäjällä yhä
köyhiä, mutta onnellisia alansa ammattilaisia, hän kuvaa tilannetta.
PIETARILAISTEN ja Lappeenrannan kaupunginorkesterin muusikoiden yhteistyö
on sujunut Söderblomin mukaan hyvin, vaikka soittaminen pienessä ja
suuressa orkesterissa ovat melkein kuin kaksi eri ammattia.
Ei ole olemassa yhtä oikeaa tapaa esittää musiikkia. Lähestymistapoja on
monia, Söderblom muistuttaa.
Kun kysymyksessä ovat herkät taiteilijat, me osaamme lähestyä toisiamme
ja tavata toisemme jossakin siellä erilaisten tapojen puolivälissä, kun
rakennamme orkesterin sointia tätä konserttia varten, hän jatkaa.
Lappeenrannan kaupunginorkesterin konsertti alkaa Lappeenrata-salissa
lauantaina 27.8 klo 16.
OHJELMA
Joseph Haydn: Alkusoitto oopperasta Kuunmaailma
Baldassare Galuppi: Sinfonia nro 1 D-duuri
Giovanni Paisiello: Alkusoitto oopperasta Sevillan parturi
Giovanni Paisiello: Sinfonia funebre
Jevstignei Fomin: Orfeus ja Euridike, melodraamaooppera
Kuvateksti
Laulaja Tiina Penttinen ja Pietarin filharmonisen orkesterin intendentti
Dmitri Sollertinski tapasivat konsertin tiedotustilaisuudessa.
EMMI KAARNA