Kaupunginorkesterin pidoissa tarjotaan harvinaisia herkkuja

Lappeenrannan kaupunginorkesteri esittää lauantaina venäläisen Jevstignei Fominin oopperan Orfeus ja Euridike. Tätä 1700-luvulla sävellettyä melodraamaa ei ole vielä koskaan esitetty Suomessa.

MATTI SAARELA

LAPPEENRANTA. Kaupunginorkesteri aloittaa syyskauden komeasti. Konserttiin

on saatu teosharvinaisuus, venäläisen Jevstignei Fominin säveltämä

melodraama Orfeus ja Euridike.

– Fominin 1700-luvulla säveltämää oopperaa on esitetty hyvin harvoin myös

Venäjällä. Pietarissa se on kuultu viimeksi neljä vuotta sitten, Pietarin

filharmonisen orkesterin emeritus intendentti Dmitri Sollertinski kertoo.

LAUANTAIN konsertti alkaa Joseph Haydnin Kuun maailma -oopperan

alkusoitolla. Sitä seuraa Baldassare Galuppin Sinfonia nro 1 D-tuuri,

alkusoitto Giovanni Paisiellon oopperasta Sevillan parturi, saman

italialaissäveltäjän Sinfonia funebre ja väliajan jälkeen sokerina pohjalla

tämä ensimmäistä kertaa Suomessa esitettävä Fominin ooppera.

Kapellimestari Jan Söderblomin mukaan myös Haydnin ooppera Kuun maailma

kuuluu sarjaan unohdettuja mestariteoksia.

– Sen kantaesitys Pietarissa oli varmasti monella tapaa hyvin merkittävä

asia. Sitten se unohdettiin, hän sanoo.

ORKESTERIN sointia konsertissa vahvistaa Pietarin filharmonisen orkesterin

viulukvintetti ja kolme pasunistia.

– Ilman heitä, näitä oopperoita ei voitaisi esittää, Söderblom sanoo.

Oopperan solisteina esiintyvät nimirooleissa Ville Salonen (Orfeus) ja

Tiina Penttinen (Euridike). Manalan henkinä laulavat Lappeenrannan

Teekkarilaulajat.

– Me teemme konsertissa aikamatkan Katariina Suuren hovin yltäkylläiseen

taidetarjontaan, jota minä en tuntenut ennen tätä projektia ainakaan liian

hyvin, Söderblom tunnustaa.

Söderblomin mukaan Fominin teosharvinaisuuden saaminen Lappeenrantaan on

Tuulikki Närhinsalon monivuotisen työ tulosta.

TAIDE kukoisti Katariina Suuren hovissa. Keisarinna kutsui hoviinsa mun

muassa italialaisia säveltäjiä. Lauantain konsertin säveltäjistä Galuppi ja

Paisiello työskentelivät vuosia Pietarissa ja Haydnin oopperalla Kuun

maailma avattiin Pietarin uusi oopperatalo vuona 1783.

Fominin Orfeus ja Euridike on melodraamaooppera. Erikoista siinä on muun

muassa se, että molemmilla solisteilla on puherooli. Laulamaan oopperassa

pääsevät vain Jukka Lindin valmentamat manalan henget.

PUHEROOLI on uusi kokemus Lappeenrannan laulukilpailun naisten sarjan viime

vuonna voittaneelle Penttiselle.

– En ole työssä tehnyt puherooleja, mutta koulutusvaiheessa teimme joskus

lausuntatunneilla pätkiä Hella Wuolijoen Niskavuoren emännästä. Ooppera,

jossa ei lauleta, on tietenkin hirveän mielenkiintoinen ja haastava tehtävä

laulajalle, hän sanoo.

KATARIINAN kulttuuritahtoa pietarilaiset saavat yhä kiittää siitä, että

Pietarin filharmonisella orkesterilla on yhä käytöstään yksi maaliman

parhaista konserttisaleista.

Sollertinskin mukaan korkeataiteet ovat alkaneet jälleen kaaoksen jälkeen

kukoistaa Venäjällä aivan viime vuosina. Sekä Moskovan että Pietarin

keskeiset taidelaitokset ovat saaneet todella paljon uusia resursseja.

Myös näiden kahden keskuksen ulkopuolella on syntynyt paljon uusia

sinfoniaorkestereita.

– Koko Venäjän osalta tilanne ei ole edelleenkään helppo. Sekä rahoitus

että palkanmaksu ovat epävarmalla pohjalla. Muusikot ovat Venäjällä yhä

köyhiä, mutta onnellisia alansa ammattilaisia, hän kuvaa tilannetta.

PIETARILAISTEN ja Lappeenrannan kaupunginorkesterin muusikoiden yhteistyö

on sujunut Söderblomin mukaan hyvin, vaikka soittaminen pienessä ja

suuressa orkesterissa ovat melkein kuin kaksi eri ammattia.

– Ei ole olemassa yhtä oikeaa tapaa esittää musiikkia. Lähestymistapoja on

monia, Söderblom muistuttaa.

– Kun kysymyksessä ovat herkät taiteilijat, me osaamme lähestyä toisiamme

ja tavata toisemme jossakin siellä erilaisten tapojen puolivälissä, kun

rakennamme orkesterin sointia tätä konserttia varten, hän jatkaa.

• • •

Lappeenrannan kaupunginorkesterin konsertti alkaa Lappeenrata-salissa

lauantaina 27.8 klo 16.

OHJELMA

Joseph Haydn: Alkusoitto oopperasta Kuunmaailma

Baldassare Galuppi: Sinfonia nro 1 D-duuri

Giovanni Paisiello: Alkusoitto oopperasta Sevillan parturi

Giovanni Paisiello: Sinfonia funebre

Jevstignei Fomin: Orfeus ja Euridike, melodraamaooppera

Kuvateksti

Laulaja Tiina Penttinen ja Pietarin filharmonisen orkesterin intendentti

Dmitri Sollertinski tapasivat konsertin tiedotustilaisuudessa.

EMMI KAARNA

Kirjoittaja:
Matti Saarela