Konenäkö etsii pian vanerin paikkakohtia

UPM sijoittaa ainoaan integraattivaneritehtaaseensa. Kaukaan tehdas käy nyt täysillä. Tärkeä vanerin käyttökohde on kaasutankkereiden vuorauksissa.

ESA VILENIUS

SAMAAN aikaan kun UPM on ajamassa alas Kuopion ja Viialan vaneritehtaansa,

se sijoittaa Lappeenrantaan. Kesäkuun alussa alkoi Kaukaan vaneritehtaan

yhden sorvaus- ja kuivauslinjan modernisointi. Se valmistui äskettäin.

Syyskuussa rakennetaan konenäöllä ohjattu paikkauslinja. Oksakohdat ja muut

viilun virheet etsitään ja paikataan automaattisesti.

Tehtaalle on tullut myös uusia kuljetuslinjoja ja pakkauskone. Kaikkiaan

tehdasta uudistetaan lokakuun alkuun mennessä 4,5 miljoonan euron

investoinneilla.

Tehtaanjohtaja Pekka Kautosen mukaan koneinvestoinnit merkitsevät tuotannon

tehostumista ja ehkä pientä tuotannon lisäystäkin. Investoinnit eivät

aiheuta irtisanomisia, mutta todennäköisesti sisäisiä siirtoja.

Kaukaan 1926 aloittaneella vaneritehtaalla toimii nykyisin kolme

vaneriviilun sorvauslinjaa.

Vanerinvalmistuksessa työvoimakustannusten osuus on suuri. Kaikkiaan

Kaukaan vaneritehtaalla on noin 400 työntekijää. Se on selvästi enemmän

kuin esimerkiksi selluntuotannossa.

KAUKAAN vanerituotannon vahvuus perustuu paitsi kaupaksi meneviin

tuotteisiin myös integraattietuun. Kaikki vanerivalmistuksen tähteet,

kuori, viilujäte ja ylijäänyt puu, menevät energiaksi tai selluprosessiin.

Kuorikattilalaitos toimittaa vaneritehtaalle kaiken tarvittavan höyryn.

UPM:llä on Suomessa vanerin tai viilun tuotantoa kahdeksalla

paikkakunnalla. Kaukas on ainoa, joka on kemiallisen puunjalostustehtaan

vieressä. Se on nykyisin myös ainoa eteläkarjalainen vanerintekijä.

Kaukaan vain koivuvaneria valmistavalla tehtaalla on integraatin yhteydessä

varma raaka-ainevirta.

Kaukas valmistaa vain niin sanottuja vesivanereita. Suurin osa niistä on

pinnoitettuja.

Niiden keskeisiä käyttökohteita ovat muun muassa valumuotit, kontit ja

ajoneuvojen sisustukset. Yksi merkittävä käyttökohde on nesteytetyn

maakaasun kuljetuslaivojen säiliöissä käytettävät vuorauskotelot. Maakaasun

laivakuljetusteknologia on varsin uutta. Kaasukuljetusten uskotaan vielä

lisääntyvän huomattavasti.

VANERIN VAHVA ETU on keveys suhteessa riittävään kestävyyteen. Se kilpailee

muun muassa alumiinin kanssa.

Vanerituotannossa kilpailijamaita ovat muun muassa Venäjä ja Latvia.

Koivuvaneria valmistetaan Kiinassakin. Myös trooppisista puulajeista

tehdään kovia vanerilaatuja

Kautosen mukaan laatuvaatimukset esimerkiksi kaasutankkerivanereille ovat

hyvin tiukat. Levyt leikataan jo tehtaalla tähän tarkoitukseen hyvin

tarkkamittaisiksi kappaleiksi.

Koko vaneritehdas toimii hyvin pitkälle tilauspohjaisesti. Erät tehdään

asiakkaille mittatilaustyönä.

Kaikkiaan Kaukaan vaneritehdas valmistaa noin 70 000 kuutiometriä vaneria

vuodessa. Se tarvitsee sitä varten kolminkertaisen määrän puuta.

Jos Kaukaan vuodessa tuottamat vanerit levitettäisiin 20-millisinä levyinä,

ne peittäisivät noin 350 hehtaarin kokoisen alueen.

Kuvateksti

Vaneriteollisuus on ollut vahvasti naisvaltaista, nykyisin tilanne on

muuttunut. Marju Seppänen liimaa viiluja Kaukaalla.

ESA VILENIUS

Kirjoittaja:
Esa Vilenius