ANTTI MUNNUKKA
LAPPEEN RAVIRADAN uusi johtokaksikko ei pääse aloittamaan työtään niin
sanotulta puhtaalta pöydältä. Lappeenrannan Keskusravirata Oy:n hallituksen
puheenjohtaja Jyrki Jauhiainen ja yhtiön toimitusjohtaja Heikki Heimala
ovatkin vakavia miehiä kertoessaan radan tulevaisuudesta.
Idänkaupassa rutinoitunut maat.metsät. maisteri Jauhiainen astui remmiin
kesäkuussa, kun radalle valittiin uusi hallitus, jo kolmas tänä vuonna.
TE-keskuksen yritystutkijana toiminut agrologi Heimala aloitti työnsä 1.8.
Nyt molemmilla on käsitys siitä missä mennään ja minne pyritään.
Yhtiön kassaa ja ulkoista kuvaa rasittaa radan yksityisessä
etäpelipisteessä pitkään jatkunut kavallus, josta koituu radalle
ylimääräisiä kuluja lähes 200 000 euroa.
JAUHIAINEN ja Heimala sekä uusittu hallitus kuitenkin kuitenkin luottavat
radan mahdollisuuksiin. Perusasiat ja paikat ovat kunnossa.
Valoa tunnelin päähän tuovat vuonna 2009 järjestettävät kuninkuusravit,
raviurheilun ylinen noususuhdanne sekä usko maakunnan hevosharrastajien
haluun säilyttää ja kehittää hevosurheilua Lappeen raviradalla, muotoilevat
Jauhiainen ja Heimala ajatuksensa.
Kavallus itsessään on taakse jäänyttä elämää. Oikeudessa sitä käsitellään,
kun syyttäjä syyskuun loppuun mennessä tekee päätöksensä.
RADAN TULOS tänä vuonna tulee olemaan tappiollinen. Tragikoomista on, että
myös radan etäpelituotot ovat vähentyneet, kun monella tapaa aktiivinen,
etelän pelaajienkin suosima pelipiste kavalluksen takia lopetti toimintansa.
Ongelmaksi ovat yhteensattumien takia osoittautuneet myös kesän kaksi
sunnuntaille osunutta Totoline pelipäivää.
Samaan aikaan kulut ovat kasvaneet. Pienimpiä niistä eivät ole
turhanoloiset asianajokulut, noin 20 000 euroa.
Kulut on sopeutettava vastaamaan tuloja, toimintaa tehostettava kaikilla
sektoreilla, sanoo Jauhiainen.
Hevosenomistajien tarvitse Jauhiaisen mukaan kuitenkaan olla huolissaan:
Uusi hallitus on neuvotellut lainoituksen, jonka turvin niin palkinnot
maksetaan ajallaan.
RAHAA KUITENKIN on vähän. Uusi hallitus on päättänyt, että lokakuun kahdet
omavastuuravit ajetaan tavallista pienemmillä 300 450 euron
ykköspalkinnoilla. Radan toimihenkilöiden toivotaan osallistuvan
talkooraveihin omalla panoksellaan.
Yhdet talkoot radalla jo järjestettiin, kun aluetta kunnostettiin ennen
ratsastuksen SM-kisoja. Väkeä oli ilahduttavasti useita kymmeniä ja jälkeä
syntyi, kertoo toimitusjohtaja Heimala.
Talkooväkeä ja uusia toimihenkilöitä tarvitaan. Jauhiainen ja Heimala
toivovat halukkaiden ottavan yhteyttä.
RAVIRATOJEN PISTEYTYS varjostaa niin Lappeen kuin monen muunkin
maakuntaradan tulevaisuutta.
Lappeen kokonaispistemäärä oli viime vuonna luokkaa tyydyttävä miinus,
mutta kuitenkin alle keskiarvon, kertoi Jauhiainen.
Suomen Hippos on paraikaa uudistamassa raviratojen luokitusta. Maassa on
Vermon päärata ja 19 maakuntarataa.
Lappeen pärjää tässä talovertailussa huonosti suuren nettovelkansa takia,
murehtii Jauhiainen.
Jatkossa kilpailu hyvistä ravipäivistä kiihtyy. Ongelma on hankala, sillä
jaossa syntyy helposti kierre: huono kilpailupäivä huonontaa aina
mahdollisuuksia tulevaisuudessakaan saada parempia päiviä.
JO 1990-LUVUN alussa jonkin aikaa raviradan hallituksessa toiminut
Jauhiainen uskoo tuotteeseen:
Uusi hallitus on ottanut täyden vastuun toiminnan turvaamisesta ja
kehittämisestä. Lappee osaa järjestää hyvät ja kiinnostavat ravit, mutta
niiden kehittämiseksi on paljon tekemätöntä työtä. Hyvää hevosmieshenkeä
tarvitaan radan pelastamiseksi, sanoo Jauhiainen.
Kuvateksti
Kohti tulevaisuutta katsovat tuomaritornin katolta Lappeen raviradan
hallituksen puheenjohtaja Jyrki Jauhiainen (oik.) ja ratayhtiön
toimitusjohtaja Heikki Heimala.
MARLEENA LIIKKANEN