Marjo Riihelän suuri projekti

Marjo Riihelän Karjalan Kulta Käkönen ei lennä etelään pelkästään ajatusten siivin. Tarvitaan myös rekka-autoa, ennen kuin Riihelän noin kahdeksan tonnia painava veistos muuttaa Vilnaan.

MATTI SAARELA

LAPPEENRANTA. Marjo Riihelän Karjalan Kulta Käkönen on vielä

muuttopuuhissa. Se kukkuu toistaiseksi ketarat pystyssä teknillisen

yliopiston hitsauslaboratorion lattialla. Aivan pian lähes uusi metriä

pitkä käki kuitenkin lähtee Vilnaan, jossa se pystytetään Joensuun ja

Vilnan kaupunkien ystävyyden merkiksi.

– Käki on Karjalan lintu. Teos on myös vähän hassu. Toivon, että se

herättää hilpeyttä katsojissa. Myös se on karjalaisuutta. Me olemme iloisia

ihmisiä me karjalaiset, Riihelä kuvaa teostaan.

– Kilpailun sääntöjen mukaan teoksen tulee kuvata myös ystävyyttä.

Teoksessa käytetyt kivet ovat paitsi tämän linnun munia myös ystävyyden

symboleja. Kivi on hyvin kestävää kuten aito ystävyyskin, hän jatkaa.

RIIHELÄ opiskelee Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulussa teollista

muotoilua. Hänen Joensuun ystäväkaupungille suunnittelemansa veistos on

kuitenkin eteläkarjalaista kiveä ja täyttä terästä. Myös Marjo itse on

eteläkarjalaista luomua samoin kuin tiimi, jonka hän kokosi toteuttamaan

veistoshankettaan.

– Kivet on hankittu Savitaipaleelta ja ruostumattomat terästangot

taivutettiin muotoonsa Rämö Oy:n tehtaalla Imatralla, Riihelä kertoo.

Lujuuslaskelmat laski Lappeenrannan teknillisen yliopiston tutkija Jaakko

Kokkonen ja teoksen kokosi yliopiston hitsauslaboratorion tiloissa

laboratoriomestari Harri Rötkö.

LINTU on lähes kuusi metriä pitkä nokasta pyrstöön ja pystytettynä veistos

kohoaa reilusti yli kolmen metrin korkeuteen.

– Suunnitteluvaiheessa epäiltiin, etteivät materiaalit kestä sen painoa.

Kokkonen teki minulle siitä lujuuslaskelmat ja osoitti, että se voidaan

toteuttaa, Riihelä kertoo.

Veistoksen vaativat hitsaustyöt teki Rötkö

– Mie olen ollut tässä sellaisena työrukkasena. Olen kasaillut tätä ja

valmistellut teosta lähetyskuntoon, hän sanoo omasta osuudestaan.

Rötkön mukaan veistoksen hitsaamiseen ei ole liittynyt muuta erityistä kuin

mittakaava. Projekti on saatu mahtumaan juuri ja juuri hitsauslaboratorion

tiloihin.

RIIHELÄ tunnustaa, että täysimittaisen veistoksen lopullinen muoto löytyi

vasta yrityksen ja erehdysten kautta, ja tässä työssä Rönkön apu on ollut

korvaamatonta.

– Kivien lopullinen koko ja järjestys löytyi tällä laboratoriossa

kokeilemalla, Riihelä kertoo.

Kivet ovat veistoksen keskellä kuin helmet helmitaulussa, eivätkä ne ole

aivan pieniä. Riihelä arvelee, että suurin veistoksen lohkareista painaa

noin 400 kiloa.

– Aluksi näytti kuitenkin siltä, että veistoksen kokonaispaino nousisi jopa

5 000 kiloon, hän kertoo.

Kivet on kerätty Savitaipaleelta ja siellä niihin on myös porattu myös

reikä pujottamista varten. Valmiina veistos seisoo kahden 80 millin

tankoteräksestä tehdyn jalan päällä.

Veistoksen runko on taivutettu pääasiassa 50 millin tankoteräksestä.

Jalkojen ja rungon liitoskohdassa on kuitenkin käytetty samaa 80 millin

terästankoa kuin jalusta riittävän lujuuden saavuttamiseksi.

PROJEKTI alkoi viime syksynä suunnittelukilpailusta, johon Riihelä osallistui.

Liettuan ystävät ry ja Joensuun kaupunki etsivät kilpailun avulla lahjaa

Vilnalle, joka on Joensuun ystävyyskaupunki.

– Minä tulin kilpailussa toiseksi. Vilnassa teoksen sijoituspaikka

kuitenkin vaihtui, ja he halusivat toteuttaa tämän minun suunnitelmani,

Riihelä kertoo.

Riihelä on saanut itse toimia myös veistosprojektinsa tuottajana. Vastuuta

24-vuotiaalle opiskelijalle on annettu painavalla kädellä. Hankkeen

kustannusarvio on 26 000 euroa.

– Aika lailla tässä on laitettu vastuuta opiskelijalle, mutta hyvin tämä

kaikki on mennyt, hän sanoo.

Kuvateksti

Marjo Riihelä pitää sylissään Vilnaan lähipäivinä lähtevän veistoksen

pienoismallia. Vielä maanantaina täysimittainen veistos oli työn alla ja

ylösalaisin yliopiston hitsauslaboratoriossa.

SEPPO RAUTIOVAARA

Kirjoittaja:
Matti Saarela