Taidekauppa vaatii tunteet mukaan

ESA VILENIUSLAPPEENRANTALAISEN taideliike Art Brosin pitäjän Tarja Monosen m

ESA VILENIUS

LAPPEENRANTALAISEN taideliike Art Brosin pitäjän Tarja Monosen mielestä taidekaupassa pitää olla tunteet mukana. Syytä ei voi tarkasti selittää, se vain kuuluu asian luonteeseen. Taidetta ei voi käsitellä kuin muuta tavaraa.

Työnsä alkusysäykseksi ja yhä jatkuvaksi kannustimeksi hän sanoo intohimon ja pitkäaikaisen harrastuksen. Taideharrastus on ollut myös hänen ja Jukka Monosen vahva yhdistävä tekijä.

Jukka Mononen oli toinen Art Brosin perustajista vuonna 1996. Hän on yhä vahvasti mukana yrityksessä, vaikka päätyökseen valvookin kaupungin vesijohtoverkostoa.

Tarja Monosen mielestä taiteen myyjän pitää myös huolehtia, että asiakas saa rahoilleen vastinetta – tarjota hyvä hinta–laatu-suhde. Aina näin ei käy. Alalla on erilaisia yrittäjiä. Taidekaupassa pelataan kaikenlaisilla mielikuvilla.

Tarjan mielestä ihmiset ovat onneksi alkaneet uskaltaa ostaa sellaista taidetta, kuin he haluavat. Valinta on aina hyvin henkilökohtainen juttu. Jokainen saa pitää mistä haluaa.

Teos voi tuoda asiakkaan mieleen esimerkiksi jonkin henkilökohtaisesti tärkeän mielikuvan. Tarja Mononen muistaa erään asiakkaan kertoneen sadonkorjuuta esittävän taulun herättäneen ostajan mieleen häneen ensimmäisen kuvansa vanhemmistaan.

– Taulun ostaminen on usein herkkä ja juhlallinenkin tilanne.

TAIDE menee nyt aika hyvin kaupaksi. Tarja Monosen mukaan ostajissa erottuvat ainakin nuoret, jotka toimivat varsin suorasukaisesti. Sitten on ryhmä vanhempia ihmisiä, jotka ostavat useinkin jopa elämänsä ensimmäisen taulun. Ostosta on pantattu, siirretty kauemmaksi – ehkä sitä on pidetty ylellisyytenä.

Oma lukunsa ovat Monosen mukaan tauluihmiset. He erottuvat usein jopa lapsina.

– Jotkut alkavat intohimoisesti hankkia taidetta kotiinsa miettimättä taulun paikkoja etukäteen. On myös ihmisiä, jotka käyvät näyttelyissä, mutta eivät halua kotiinsa mitään. Sekin on jokaisen oma valinta.

– Syynä voi olla vaikkapa sisustuskokonaisuuden säilyminen rikkeettömänä.

Taulut kilpailevat jonkin verran kaiken muun sisustuksen ja koristelun kanssa. Suomalaisten suhde tauluihin on niin monisyinen, että siitä on vaikea perata yhtään suurta ilmiötä.

Tarja Monosen mukaan myös se olohuoneen sohvan päälle sijoitettu maisemataulu elää yhä. Mutta taidetta käytetään paljon muissakin paikoissa.

Tilaa on nyt käytettävissä aivan eri tavalla kuin ennen. Kun suomalaiset vielä takavuosina jakoivat asuinhuoneita, on kansalaista kohti pian pari huonetta.

Kymmenen neliömetrin huoneessa on seinäpinta-alaa noin 30 neliömetriä. Näin laskien taiteen määrä ja menekki ei ole kasvanut samassa suhteessa.

ART BROS ostaa taulut suoraan taiteilijoilta tai taiteilijoiden omilta tukkureilta. Tauluista maksetaan se, mitä niistä pyydetään. Art Bros ei ota taidetta myyntitilille, vaan taiteilija saa heti rahansa.

Monosen mukaan taiteilijat arvostavat käytäntöä. Välit heihin pysyvät hyvinä. Taidekauppiashan ostaa tavallaan myös itselleen. Se ei suinkaan ole alalla mikään sääntö.

Art Brosilla on myynnissä ehkä noin 70 taiteilijan töitä. Nimien valikoima elää jatkuvasti. Nykyisin ei ole samalla tavalla vain paria vahvaa nimeä kuin aikoinaan vaikkapa Nikolai Lehto tai Onni Oja.

Ojalla on yhä vahvat markkinat. Art Brosilla suosittuja ovat olleet esimerkiksi Orvo Raatikainen ja Olli Joki.

– Yhtään taulua emme kuitenkaan osta nimen perusteella.

– Sen olen havainnut, että mitä arvostetumpi ja tunnetumpi taiteilija, sitä enemmän hän arvostaa taidekauppiasta. Kauppias vapauttaa taitelijaa tekemään omaa työtään.

Ratkaiseva käänne Art Brosin toiminnassa oli kesänäyttelyiden aloittaminen vuonna 2001 silloin autiolla Lappeenrannan Kasinolla. Nyt kesänäyttely on Marjuskan talossa.

Syksyllä liike kokonaisuudessaan muuttaa uusiin tiloihin Valtakatu 23:een.

Kuvateksti

Ihmiset uskaltavat Tarja Monosen mielestä nykyisin enemmän luottaa omaan mieltymykseensä taideostoksissa.

ESA VILENIUS

Kirjoittaja:
Esa Vilenius