Koko maakuntaan sama numero matkapalvelukeskuksen kyydeille

Startti tapahtuu ensi kesänä. Kyytipoikia ei kilpailuteta.

IRMELI OJALAINEN

MATKAPALVELUKESKUS on sama asia kuin matkojenyhdistelykeskus, termi vain on

muuttunut. Etelä-Karjala saa omansa ensi kesänä. Kunnista odotetaan

osallistumispäätöksiä lokakuussa. Liittyminen on vapaaehtoista ja

keskuksesta voi myös erota. Kustannukset jaetaan käytön mukaan.

Startin jälkeen koko maakunnan ihmisiä palvelee yksi ja sama puhelinnumero.

Vammaispalvelulain, sosiaalipalvelulain ja sairausvakuutuslain mukaisia

matkoja tehdään liki 90 000 vuodessa ja rahaa palaa. Matkoja yhdistämällä

tähdätään menokasvun jarruttamiseen ja säästöihin.

MPK, eli matkojen palvelukeskus on saanut Etelä-Karjalaan

toteuttamissuunnitelman. Ennen toteuttamisvaihetta käsillä on vielä monta

ratkaistavaa ongelmaa. Yksi vähäisimmistä ei ole se, miten maksuliikenne

tapahtuu. Se nostatti kysymyksiä tiistaina, kun suunnitelmaa esiteltiin eri

intressiosapuolille Imatran kylpylässä.

MATKAPALVELUKESKUKSEN kehittäjät odottavat palvelun toimivan ihmisten

kannalta joustavasti ja hyvin. Epäluuloja hälventää tieto siitä, ettei

kyydin antajia ensivaiheessa kilpailuteta. Tuttu taksi ei miksikään muutu,

vaikka MPK suosiikin ykkösvaihtoehtona julkista liikennettä.

– Tärkeintä on, ettei ihmisiä pompotella mielivaltaisesti, Jouni Petro

Kaakkois-Suomen Lihastautiyhdistyksestä sanoo.

Hän arvelee, että myöhästymisiä voi tulla, kun erilaisia ihmisiä

yhdistellään samaan kyytiin.

Petro sanoo ymmärtävänsä hyvin kuntien tarpeen säästöihin. Kustannusten

nousun hillintäkin on jo hyvä asia.

KELA on projektipäällikkö Anne Haudan mukaan lähdössä mukaan

matkapalvelukeskuksiin. Kela hakee yhtenäisiä pelisääntöjä koko maahan. Hän

huomauttaa, ettei yksittäisiin taksikyyteihin oikeutettuja jaotella

tautiryhmittäin. Taksimatka korvataan sairausvakuutuslain mukaan

päivystysasiakkaille, yleistilaltaan heikoille, yksin kulkeville lapsille,

infektiovaarassa oleville, vastasynnyttäneille, psykiatrisille potilaille,

päiväkirurgisista leikkauksista tuleville ja vaikeavammaisille.

– Odotamme maltillista etenemistä, sillä ratkottavia asioita on paljon.

Maltti on nyt valttia.

Etelä-Karjalan keskussairaala on asettanut omia reunaehtojaan. Psykiatrinen

osasto jää kokonaan yhdistelyn ulkopuolelle.

Sairaalassa odotetaan, että potilaat haetaan ja tuodaan osastoille asti

eikä jätetä aulaan. Tarvittaessa auto voi kulkea apteekin kautta

sairaalasta lähdettäessä.

TUNTI PITÄÄ projektipäällikkö Pekka Vähätörmän mukaan antaa keskukselle

aikaa matkan järjestämiseen. Keskus on avoinna arkisin klo 7–17 ja

tilauksen voi tehdä hyvin monella eri tavalla.

Liikenneinsinööri Erkki Pekkarinen odottaa yhdistelykeskusta Imatralla.

Hänen mukaansa alustavasti on puhuttu kolmen henkilön yksiköstä.

ASIAKKAISTA tehdään kuntien sosiaalivirastoissa profilointi ja tarvittavat

tiedot ovat kyytejä välittävien tiedossa.Tietosuojalain mukaan jokainen saa

halutessaan itseään koskevat tiedot.

Palvelutasomääräyksiin kuuluu muun muassa se, että kyydin voi peruuttaa

puolta tuntia ennen lähtöä. Tuttu taksi on käytettävissä tietyin perustein.

Toivottuun aikaan voidaan esittää puolen tunnin muutosta, vaikka

pääsääntöisesti pyritäänkin täsmällisyyteen 10 minuutin varauksin.

Matka-aika saa pitkittyä 1,5-kertaiseksi pitkillä ja 2-kertaiseksi lyhyillä

matkoilla. Sairaalassa odotusaika saa olla enintään tunti.

Ensisijaisesti asiakkaat ohjataan joukkoliikenteen kyyteihin, toiseksi

yhdistettyyn kuljetukseen ja vasta kolmantena vaihtoehtona käytetään

yksittäiskuljetusta.

MATKAPALVELUKESKUS

Yksi ja sama tilausnumero koko maakuntaan

Maksujärjestelyt puhuttavat, ei vielä päätetty

Ensimmäisessä vaiheessa yhteiskunnan maksamat kyydit

Jatkossa muutkin, esimerkiksi joukkoliikennettä korvaavat kutsukyydit

Lääninhallitus kilpailuttaa operaattorin

Kuvateksti

Moni kysymys askarruttaa vielä erikoissuunnittelija Ulla Marjamaata ja

käyttäjän näkemystä suunnitteluun tuonutta Jouni Petroa.

IRMELI OJALAINEN

Kirjoittaja:
Irmeli Ojalainen