PERTTI VAHERKYLÄ
LAPPEENRANTA. Nykyisten matkustajamäärien lisäämiseksi markkinoidaan
Lappeenrantaa uutena reittikohteena kaikille lentoyhtiöille. Pietarin
läheisyyttä ja sen tarjoamia matkustajamahdollisuuksia korostetaan
markkinoinnissa.
Me tarjoamme lentokenttäämme myös jollekin niin sanotulle
halpalentoyhtiölle, joka lentäisi täältä muualle Eurooppaan,sanoo
Lappeenrannan lentoaseman päällikkö Tero Savolainen.
Hänen mukaansa irlantilainen Ryanair on ollut kiinnostunut Turusta,
Jyväskylästä ja Lappeenrannasta vaihtoehtoisesti.
RYANAIRIN kiinnostuksesta Lappeenrantaa kohtaan ei tiedä sen maapalveluista
Tampereella vastaavan Airpro Oy:n liiketoiminta- ja kehityspäällikkö Kari
Jarvansalo. Lisää matkustajia Lappeenrantaan hänen mielestään kuitenkin
tarvitaan. Niin halvat kuin kalliit ovat tervetulleita.
Airpro vastaa myös Lappeenrannan kentän maapalveluista. Lappeenrannan
nykyisellä terminaalilla tullaan hänen mielestään vielä hyvin toimeen. Jos
joku uusi lentoyhtiö kentän käyttäjäksi ilmaantuu, käytäntö näyttää tilojen
riittävyyden.
Kohtuullisen ahdasta täällä on, toteaa Savolainen. Hän huomauttaa, että
ennätyksellisen vilkas charter-syksy on näyttänyt tilojen vetävänä
suuretkin matkustajamäärät.
JOULUKUUSSA alkavan Kanarian lentosarja on varsinainen koe. Lentojen
Airbuss 321 kone vetää 212 matkustajaa. Jos se lentää lähes täytenä, on
asemalla yhtä aikaa nelisensataa matkustajaa tulossa ja menossa. Lähdön
ajoittuessa vielä Helsingin reittikoneen aikoihin tulee väkimäärään 70
hengen kasvu.
Jarvansalo muistuttaa Pietarin 300-vuotisjuhlista, jolloin Lappeenrannan
kenttä toimi varakenttänä. Vilkkaasta liikenteestä selvittiin hänen
mielestään hyvin.
ILMAILULAITOKSEN verkostossa Lappeenranta on ainut kenttä, joka sijaitsee
miljoonakaupungin vieressä. Pietarin Pulkovan kentällä on vuositasolla 2,5
miljoonaa matkustajaa ja Helsinki-Vantaan kentällä yli 10 miljoonaa.
Lappeenrannan sijainti näiden välissä on sellainen, että kasvavista
matkustajavirroista osa lohkeaisi tännekin.
Jarvansalo sanoo, että pietarilaisille olisi tarjottava heidän
tarvitsemansa reitit edullisine hintoineen, jolloin kiinnostus laajemmin
heräisi. Pietarilaiset käyttävät jo nykyisiäkin lentoreittejä jonkun verran
ja matkustavat Suomen kautta Eurooppaan.
Nyt olisi tärkeintä saada lentoyhtiöille välitettyä Etelä-Karjalan ja
Lappeenrannan mahdollisuudet ja saada joku yhtiö kiinnostumaan reitin
avaamisesta.