Sydän sykkii kun sitä rasittaa

LIISA KUKKOLAHyvä näytelmä on helppo tunnistaa. Siinä on hyvä tarina, se kerrotaan sekä

LIISA KUKKOLA

Hyvä näytelmä on helppo tunnistaa. Siinä on hyvä tarina, se kerrotaan sekä

silmille että korville ja siitä löytyy monta tasoa.

Sellainen on Lappeenrannan kaupunginteatterin Pinokkio, mielikuvituksen

riemuvoitto, jossa luovuutta, kauneutta ja kekseliäisyyttä tuhlataan kuin

kulttuuribudjeteista päättävien härnäykseksi. Taloudellinen kurjuus ei ole

edellytys hyvälle taiteelliselle lopputulokselle, mutta ei siitä näköjään

ole kovan ja yhteisen tahdon edessä esteeksikään.

MINNA PIRILÄ-MARTTI ohjaajana ja koko näytelmän Ensemble kertoo kokonaista

tarinaa hurjan isosta aiheesta: mitä ihmisen tarvitsee tietää tai kokea

tullakseen ihmiseksi.

1800-luvulla Carlo Collodin kirjoittaessa tarinaansa koettelemusten kautta

oikeaksi pojaksi muuttuvasta puunukesta ei moraliteetteja tarvinnut pelätä.

Niskuroivia, ruokansa syömättä jättäviä ja laiskoja lapsia sai pelotella

kuolemalla, aasinkorvilla ja valaan kitaan joutumisella, eikä

toisaalta-toisaalta-sanaparia ollut vielä keksittykään.

Ohjaaja ei ole kuorinut sovitustaan lällyversioksi vaan tarina kaartuu

kauniin maalaisjärkiseksi. Paikoitellen tuntuu kuin katsoisi

näyttämöversiota monen äidin käsissä kuluneesta ruotsalaisen Anna

Wahlgrenin Lapsikirjasta.

Collodi sanoo haltijattaren suulla, että sydän sykkii kun velvollisuus

voittaa leikin, Wahlgren puhuu samasta asiasta korostamalla lapsen mukaan

ottamista jokapäiväisiin töihin. Niitä tehdessään lapsi kokee olevansa

tarpeellinen, ei vain lelu ja koriste vanhempiensa hyllyssä.

KAUPUNGINTEATTERIN Pinokkio on uskomaton ja kaunis kuin kuvakirja.

Skenografi Tarja Jaatinen on luonut maailman, jossa niukat lavasteet

antavat kehykset ja sisältö maalataan puvuilla. Katsoja saa rauhassa

keskittyä tarinaan ja kohtauksiin, jotka marssittavat esiin riemukkaan

kavalkadin seurattavaa: nukketeatteria, lapsia, kaneja, pöllön, karkkimaan,

Haltiattaren, sirkuksen – kaikki yhtä toimivia ja rikkaita visuaalisuudessaan.

Erityisen vavahduttava on loppupuolen valaan vatsa

-kohtaus, jonka tunnelma ja toteutus hakkaavat kaiken maailman

Disney-tuotannot mennen tullen. Siinä on taitavat sormensa pelissä myös

valaistus- ja äänisuunnittelijalla. Niin kuin toki läpi

puolitoistatuntisen: tunnelma ja tarina on aina muutakin kuin pelkkiä

sanoja tai näyttelijöiden suorituksia.

TURHAAN EI Minna Pirilä-Martti Pinokkiotaan etukäteen kehunut. Samuli

Punkka on muuntaumis- ja ilmaisukyvyltään taitava eikä jätä yhtään kohtaa

ruumiistaan käyttämättä puunukkena koikkaroidessaan. Paikoitellen Punkka

hehkuttaa niin nupit kaakossa että katsojaa hirvittää, näissä paikoissa

kärsii myös näyttelemisen selkeys.

Mutta ei Punkka yksinään lavalla ole, Pinokkio on pikemminkin ryhmätyötä

rakkaudella tehtyjä rooleja kuin yksilöiden suorituksia. Silti: Heikki

Pirhonen oli karhean ihana jo Mistä rakkaus alkaa

-musikaalissa, ja Pinokkiossa hän jatkaa samalla aseista riisuvalla

tavalla. Marjatta Linna puhkuu nukketeatterin vaunujen vetäjänä ja

katsomoon voi milteipä haistaa hänen hengityksensä. Myös teatterin uusin

näyttelijä Anne Niilola miukuu notkeasti.

TÄMÄN AJAN lapset ja nuoret ovat tottuneita runsaaseen visuaaliseen

tarjontaan. He ovat nähneet jos jonkinlaista hiluvitkutinta ja

tietokoneanimaatiota. Mutta nähdessään valaan kidan lähestyvän pelottavasti

pimenevällä näyttämöllä 8-vuotias poikakin jähmettyy katsomossa.

En kerro tätä pelotellakseni tai siksi, ettette veisi lapsianne teatteriin

– vaan siksi että veisitte.

TEATTERI

Carlo Collodi: Pinokkio. Suomennos Annikki Suni. Sovitus ja ohjaus: Minna

Pirilä-Martti. Ensi-ilta Lappeenrannan kaupunginteatterin Jukola-salissa

1.10.2005.

Skenografia Tarja Jaatinen. Valosuunnittelu Timo Hämäläinen.

Äänisuunnittelu Jean-Paul Silvan. Nukketanssit: Mari Pöytälaakso, Seppo

Kaisanlahti.

Rooleissa: Samuli Punkka (TEAK), Sanna Kemppainen, Seppo Kaisanlahti, Reijo

Kanerva, Heikki Pirhonen, Mari Pöytälaakso, Marjatta Linna, Juha Turunen,

Marja-Liisa Ketola, Anne Niilola, Jarkko Miettinen (TEAK)

Kuvateksti

Mihin loppuu puunukke ja mistä alkaa poika? Kysymystä pohditaan

Lappeenrannan kaupunginteatterin upeassa Pinokkiossa. Gepetto (Reijo

Kanerva) Pinokkio (Samuli Punkka) ja Haltiatar (Sanna Kemppainen)

vastauksen äärellä.

ARI NAKARI

Kirjoittaja:
Liisa Kukkola