ESA VILENIUS
SAIMAAN kanavan tavaraliikenne oli lokakuun lopussa vain 6,5 prosenttia
jäljessä viime vuoden vastaavasta ajankohdasta.
Marraskuun 20 päivänä määrä oli jo 1,984 tonnia. Tänä viikonvaihteena on
rikkoutumassa kahden miljoonan tonnin raja. Myös liikennemäärän
jälkeenjääneisyys viime vuoteen verrattuna on edelleen supistunut.
Liikenteen vilkkaus on tonneissa laskien ollut suurempi kuin viime vuonna,
vaikka kuljetuksissa oli paperin seisokin takia noin seitsemän viikon
hiljaiselo.
Paperituotteiden osalta jälkeenjääneisyys oli lokakuun lopussa viime
vuoteen verrattuna vain 13 000 tonnia. Selluloosan osalta vienti oli
jäljessä 87 000 tonnia.
Insinööri Seppo Piironen Järvi-Suomen merenkulkupiiristä kertoo sahatavaran
viennin kanavan kautta suorastaan romahtaneen.
Lokakuun lopussa vienti oli noin 87 000 tonnia eli noin 145 000
kuutiometriä. Viime vuonna vastaavaan aikaan määrä oli suunnilleen
kaksinkertainen.
Muut tavaralajit ovat paikanneet tehokkaasti sahatavaran pudotusta.
Esimerkiksi raakapuun tuonti on kasvanut 48 000 tonnia.
VIIME VUONNA Saimaan kanavalla tehtiin tavaraliikenne-ennätys, 2,37
miljoonaa tonnia. Tulos on linjassa 1990-luvulla alkaneeseen liikenteen
kasvuun.
Kuljetusennätykset eivät ole vielä lähelläkään kanavan
kuljetuskapasiteettia. Piirosen mukaan se laskettiin aikoinaan noin
neljäksi miljoonaksi tonniksi.
Perustana käytettiin 1 500 tonnin aluksia. Nykyiset laivat ottavat 2
2002 500 tonnia. Teoriassa kanavaa myöten voisi kuljettaa ehkä 6,5
miljoonaa tonnia purjehduskaudessa.
Osastopäällikkö Kimmo Kuukka Intercarriersista kertoo, että venäläinen niin
sanottu jokitonnisto on jo pääasiassa lopettanut liikennöinnin. Se tuo raakapuuta.
Puuraaka-aineen on tuonti Venäjältä oli lokakuun loppuun mennessä 665 000
tonnia eli noin 755 000 kuutiometriä.
Kanavan liikennekaudesta on tulossa poikkeuksellisen, mutta ei ehkä
kuitenkaan ennätyksellisen pitkä. Kuukan saaman alustavan tiedon mukaan
kanava olisi auki 22. tammikuuta saakka.
Lauha syksy venyttää jäiden muodostumista kanavaan vielä jonkin aikaa.
Eniten kanavalla on kuluvalla kaudella liikkunut venäläisiä aluksia. Niiden
kuljetusosuus on noin 46 prosenttia. Hollantilaisten laivojen osuus on 26
prosenttia. Loput alukset ovat noin kymmenen eri lipun alla.
Seppo Piirosen mukaan kanavan kuljetukset ovat viime vuosina
monipuolistuneet huomattavasti. Kansainvälistyneet yritykset ovat alkaneet
käyttää kanavaa, joka aikaisemmin oli lähes ainoastaan puun kuljetusväylä.
Lannoitteita on kuljetettu kuluvana kautena vajaat 40 000 tonnia. Kanavan
kautta viedään muun muassa vuorivillan raaka-ainekiveä ja teräksiä. Kanavaa
myöten on tuotu esimerkiksi murskattuja autonrenkaita vanhojen
kaatopaikka-alueiden peitteisiin.
Kaikkiaan kanavalla toimii noin 25-30 yritystä.
Kuvateksti
Saimaan kanavalla ylettiin paperin seitsemänviikkoisesta selkkauksesta
huolimatta yli kahden miljoonan tonnin kuljetusmääriin.
marleena liikkanen