Kanavalle tulee vahva vuosi vaikka sahatavaran määrä romahti

Metsäteollisuuden pitkästä seisokista huolimatta Saimaan kanavan vuosi on hyvää 2000-luvun tasoa. Sahatavaran kuljetukset ovat romahtaneet puoleen. Purjehduskaudesta tullee pitkä.

ESA VILENIUS

SAIMAAN kanavan tavaraliikenne oli lokakuun lopussa vain 6,5 prosenttia

jäljessä viime vuoden vastaavasta ajankohdasta.

Marraskuun 20 päivänä määrä oli jo 1,984 tonnia. Tänä viikonvaihteena on

rikkoutumassa kahden miljoonan tonnin raja. Myös liikennemäärän

jälkeenjääneisyys viime vuoteen verrattuna on edelleen supistunut.

Liikenteen vilkkaus on tonneissa laskien ollut suurempi kuin viime vuonna,

vaikka kuljetuksissa oli paperin seisokin takia noin seitsemän viikon

hiljaiselo.

Paperituotteiden osalta jälkeenjääneisyys oli lokakuun lopussa viime

vuoteen verrattuna vain 13 000 tonnia. Selluloosan osalta vienti oli

jäljessä 87 000 tonnia.

Insinööri Seppo Piironen Järvi-Suomen merenkulkupiiristä kertoo sahatavaran

viennin kanavan kautta suorastaan romahtaneen.

– Lokakuun lopussa vienti oli noin 87 000 tonnia eli noin 145 000

kuutiometriä. Viime vuonna vastaavaan aikaan määrä oli suunnilleen

kaksinkertainen.

Muut tavaralajit ovat paikanneet tehokkaasti sahatavaran pudotusta.

Esimerkiksi raakapuun tuonti on kasvanut 48 000 tonnia.

VIIME VUONNA Saimaan kanavalla tehtiin tavaraliikenne-ennätys, 2,37

miljoonaa tonnia. Tulos on linjassa 1990-luvulla alkaneeseen liikenteen

kasvuun.

Kuljetusennätykset eivät ole vielä lähelläkään kanavan

kuljetuskapasiteettia. Piirosen mukaan se laskettiin aikoinaan noin

neljäksi miljoonaksi tonniksi.

– Perustana käytettiin 1 500 tonnin aluksia. Nykyiset laivat ottavat 2

200–2 500 tonnia. Teoriassa kanavaa myöten voisi kuljettaa ehkä 6,5

miljoonaa tonnia purjehduskaudessa.

Osastopäällikkö Kimmo Kuukka Intercarriersista kertoo, että venäläinen niin

sanottu jokitonnisto on jo pääasiassa lopettanut liikennöinnin. Se tuo raakapuuta.

Puuraaka-aineen on tuonti Venäjältä oli lokakuun loppuun mennessä 665 000

tonnia eli noin 755 000 kuutiometriä.

Kanavan liikennekaudesta on tulossa poikkeuksellisen, mutta ei ehkä

kuitenkaan ennätyksellisen pitkä. Kuukan saaman alustavan tiedon mukaan

kanava olisi auki 22. tammikuuta saakka.

Lauha syksy venyttää jäiden muodostumista kanavaan vielä jonkin aikaa.

Eniten kanavalla on kuluvalla kaudella liikkunut venäläisiä aluksia. Niiden

kuljetusosuus on noin 46 prosenttia. Hollantilaisten laivojen osuus on 26

prosenttia. Loput alukset ovat noin kymmenen eri lipun alla.

Seppo Piirosen mukaan kanavan kuljetukset ovat viime vuosina

monipuolistuneet huomattavasti. Kansainvälistyneet yritykset ovat alkaneet

käyttää kanavaa, joka aikaisemmin oli lähes ainoastaan puun kuljetusväylä.

Lannoitteita on kuljetettu kuluvana kautena vajaat 40 000 tonnia. Kanavan

kautta viedään muun muassa vuorivillan raaka-ainekiveä ja teräksiä. Kanavaa

myöten on tuotu esimerkiksi murskattuja autonrenkaita vanhojen

kaatopaikka-alueiden peitteisiin.

Kaikkiaan kanavalla toimii noin 25-30 yritystä.

Kuvateksti

Saimaan kanavalla ylettiin paperin seitsemänviikkoisesta selkkauksesta

huolimatta yli kahden miljoonan tonnin kuljetusmääriin.

marleena liikkanen

Kirjoittaja:
Esa Vilenius