Lappeenranta vetää venäläisiä kielitaitoisella palvelulla

Lappeenranta on ohittanut venäläisten käyntikohteena Helsingin. Matkailussa ja yöpymisissä pääkaupunkiseutu on kuitenkin omaa luokkaansa. Etelä-Karjalan venäläisrahasta yli kaksi kolmannesta tulee tavaraostoista Lappeenrannasta.

ESA VILENIUS

VENÄLÄISTEN matkat Suomeen lisääntyvät tänä vuonna arviolta viidellä

prosentilla. Esimerkiksi heinäkuussa Suomessa käyneistä venäläisistä joka

kymmenes oli vierailulla ensimmäistä kertaa.

Sitten Venäjän uudelleensyntymisen 1992 matkailijoiden määrä ei ole

yhtenäkään vuotena taantunut.

TAK Oy:n, Talouden Tutkimis- ja Analysointikeskuksen, uusimmassa

selvityksessä arvioidaan Kaakkois-Suomen raja-asemien kautta tulevien

venäläismatkailijoiden määräksi tänä vuonna 1,45 miljoonaa. Luvusta on

laskettu pois rekka-autojen kuljettajat ja läpikulkumatkalaiset. Kun

Suomessa käy tänä vuonna arviolta 265 000 venäläistä henkilöä, voi jokaista

kohti laskea viisi matkaa. Henkilöiden käyntikertojen määrä vaihteleekin

vuoden aikana yhdestä useisiin kymmeniin.

Venäläiset käyvät selvityksen mukaan nykyisin matkansa aikana eniten

Lappeenrannassa. Se on vierailupaikkakuntana kasvattanut osuuttaan, kun

Helsinki on menettänyt sitä.

Sen sijaan lomamatkakohteena Helsinki on ylivoimainen. Kakkossijalla aika

lähellä toisiaan ovat Lappeenranta, Imatra ja Turku.

Venäläisten mielikuvissa Lappeenranta on paikkakunta, josta saa parhaiten

venäjänkielistä palvelua. Tämä asema on heikentynyt vuodesta 2004, mutta se

on edelleen selvä

Venäläisten käsityksen mukaan Helsingistä saa omalla kielellä palvelua

paremmin kuin Imatralta.

Majoitusta on Imatralla venäläisten käsitysten mukaan paremmin tarjolla

kuin Lappeenrannassa.

TAK:N tutkija Taru Annalan mukaan Suomeen tulevien venäläisten

matkailijoiden profiili on muuttunut. Bisnesmatkailu on vähentynyt viime

vuodesta melko selvästi.

Myös niin sanottu kilotyttö-, venäläisittäin hyppyrotta-ilmiö, on ainakin

tilastollisesti vähentynyt. Venäjälle vietävän tavaran enimmäismäärä on 50

kiloa matkailijaa kohti. Suurempia määriä varten on yleisesti palkattu

apureita – useimmiten naisia.

Kuljetusapureiden käyttöä ovat rajoittaneet Venäjän tullin uudet säännöt.

Tavanomainen ostos- ja lomamatkailu ovat kasvamassa. Lomamatkailu ajoittuu

nyt entistä enemmän koko vuoden ajalle. Suomen vetovoimatekijöitä ovat muun

muassa luonto, liikennekulttuuri ja yleinen turvallisuus. Kulttuuria on

venäläisten mielestä tarjolla selvästi eniten pääkaupunkiseudulla.

Useimmin venäläiset ostavat elintarvikkeita ja vaatteita, mutta arvoltaan

suurin tuoteryhmä ovat edelleen autotarvikkeet. Palveluihin venäläiset

käyttävät aiempaa tuntuvasti enemmän rahaa.

Matkailijoita tulee nykyisin muualtakin kuin Viipurin ja Pietarin alueilta,

esimerkiksi moskovalaisten osuus on kasvanut selvästi. Noin 60 prosenttia

venäläismatkailijoista on 25–44 vuotiaita.

VENÄLÄISET jättävät Etelä-Karjalaan tänä vuonna arviolta 54 miljoonaa

euroa. Siitä Lappeenrannan seudun osuus on 45 ja Imatran seudun yhdeksän

miljoonaa.

Tavaraostot Lappeenrannasta ovat noin 38 miljoonaa euroa ja Imatralta noin

kuusi miljoonaa. Palveluihin venäläiset käyttävät Lappeenrannan seudulla

noin seitsemän ja Imatran seudulla noin kolme miljoonaa euroa.

Venäläismatkailijaa kohti rahaa tulee noin 300 euroa.

Lappeenrannan kaupungin kehitysjohtaja Markku Heinosen mukaan

venäjäkielisen palvelun kehittäminen on keskeinen tekijä rajamatkailun

edistämisessä. Kaupungissa asuu noin 1 100 venäjää taitavaa. Heitä

voitaisiin Heinosen mukaan hyödyntää entistä enemmän palvelutehtävissä.

Kuvateksti

Sistek Oy:n myyjä Sergei Nieminen on asunut Suomessa vuodesta 1995.

Kielitaidon lisäksi hänen mielestään tärkeää on myös venäläisen mentaliteetin ja kulttuurin ymmärtäminen.

MIKA STRANDÉN

Kirjoittaja:
Esa Vilenius