Mielekästä tehtävää ja nähtävää

Näytelmän valitseminen ohjelmistoon on monen palan sovittamista yhteen. Siihen vaikuttaa mm. näyttelijöiden määrä ja edellisten vuosien esitykset. Kesäteatterissa myös maiseman pitää sopia esitykseen.

LIISA KUKKOLA

LAPPEENRANNAN kaupunginteatteriin tulevat esitykset ovat taiteellisen

jaoksen läpikäyneitä. Johtaja, ohjaaja, skenografit, dramaturgi ja kaikki

näyttelijät sekä ehdottavat näytelmiä että keskustelevat jaokseen tuoduista

ehdotuksista. Ja koska kysymys on kunnallisesta laitoksesta, lopullisen

hyväksynnän antaa toimialajohtaja Heikki Timonen.

– Teatterinjohtajalla täytyy olla jonkinlainen visio ja ajatuksia siitä,

minkälaisen ohjelmistopolitiikan hän teatterille haluaa. Näistä visioista

taiteellinen jaos voi ja sen pitääkin keskustella. Jaoksessa myös pohditaan

sitä, minkälaisia rooleja kukakin on saanut ja miten työllistyminen

kenties olisi tasapuolisempaa. Sen mukaan valitaan sitten sopivia

näytelmiä, teatterin johtaja Antti Majanlahti sanoo.

– Joskus toimin kuitenkin yksinvaltiaana ja päätän näytelmän valinnasta,

oli taiteellinen jaos siitä samaa mieltä tai ei. Esimerkiksi Pasi Lampelan

Hotellin halusin teatteriin ja tein siitä päätöksen.

Repertuaariteatterin on Majanlahden mukaan tarjottava kaikille katsottavaa

– myös se vaikuttaa ohjelmistopolitiikkaan.

Samoin kuin aikaisemmat näytelmät. Pitää siis olla musiikkia,

lastenteatteria, kotimaista, ulkolaista, uutta, vanhaa. Mutta esimerkiksi

peräkkäisissä lastennäytelmissä ei kovin mielellään olisi sankarina aina kissa.

– Joku saattaa ajatella, että koska Jesus Christ Superstar ei kerännyt

toivotusti yleisöä, seuraava musikaali valittiin sellaiseksi, että

vanhempikin väki tulee sitä katsomaan. Asia ei kuitenkaan ole näin

yksinkertainen, koska teatteri joutuu tekemään valintoja jo hyvissä ajoin.

Mistä rakkaus alkaa valittiin jo paljon ennen kuin Jesus Christuksen

menestyksestä tiedettiin mitään.

TRENDEJÄ TULEE ja trendejä menee eikä Majanlahden mielestä niiden perässä

kannata pomppia epätoivoisesti, koska teatteri on oma taidelajinsa, joka

saa pitää kiinni omista perinteistään.

– Ei yleisön pidä tietää etukäteen, mitä ne haluavat ja odottavat eikä

meidän tehtävä ole arvuutella, tykkäävätkö ihmiset kenties tästä vai tästä.

Teatterissa tehdään esityksiä, joita ihmiset tulevat katsomaan, eikä

sivistäminenkään kaiketi vielä aivan pannassa ole, Majanlahti sanoo.

TEATTERI IMATRASSA henkilökuntakokouksissa heitellään ilmaan ehdotuksia

tulevista näytelmistä. Johtaja Antti Vartialan mielestä kiitettävän ahkerasti.

Lopullisen päätöksen esitettävästä näytelmästä tekee teatterin hallitus,

tosin johtajan vahvasti vaikuttamana.

– Näytelmää valitessa pitää muistaa henkilökunnan määrä. Meillähän moni

näytelmä tyssää jo siihen, kun niissä on väkeä kuin Vilkkilässä kissoja,

Vartiala sanoo.

– Henkilökunnan vähyys on toisaalta myös mahdollisuus tarpeelliseen

vuorovaikutukseen, jota saadaan kun meillä käy vierailijoita. Ei

uiskennella koko ajan samoissa liemissä.

– Tietysti pyrimme toteuttamaan toiveita, mutta näytelmällä pitää olla

laaja kontaktipinta, yhden ihmisen mieltymyksillä ei vielä pitkälle

pötkitä. Eikä koskaan voi tietää, mikä menestyy. Samantyyppinen näytelmä

kuin edellisen kauden hitti voi ollakin floppi. Yleisö etsii ja odottaa

uutta, sitä meidän pitäisi pystyä tarjoamaan, Vartiala sanoo.

LAPPEENRANNAN kesäteatteriyhdistyksen valitessa näytelmää vaakakupissa

painavat ainakin seuraavat asiat: Näytelmän pitää olla kotimainen, koska

englantilainen hovikomedia ei sovi suomalaiseen kesämaisemaan, ja joko

kirjailijan, näytelmän, ohjaajan tai päähenkilöä näyttelevän pitää olla

tarpeeksi tunnettu.

– Huonoimmat lopputulokset ovat syntyneet silloin, kun näytelmä on

ohjaajalle vähän vastenmielinen, eli myös ohjaajan täytyy pitää

näytelmästä, Kesyn Leila Väisänen kertoo.

Mutta Väisäsen mielestä myös kaikkien muiden tekijöiden täytyy nauttia

tekemisestään, koska se on ainoa palkka koko talven harjoittelusta ja kesän

esityksistä. Näytelmän pitää olla sellainen, että tekijät haluavat sitä tehdä.

– Meiltä toivotaan usein kevyttä ja hauskaa, mutta välillä pitää päästä

tekemään myös vähemmän hauskaa kesäteatteria.

– Monet ovat toivoneet meidän esittävän Votkaturisteja. Mutta kyllä se on

niin legendaarinen ja aikansa juttu, että tuskin sitä otamme esitettäväksi,

Leila Väisänen tuumaa.

Lailan arveltiin keräävän 9 000 katsojaa, mutta se keräsi 26 000 ja olisi

kerännyt vielä enemmän, jos Minna Pirilä ei olisi jäänyt äitiyslomalle.

Kuvateksti

Lappeenrannan kaupunginteatterin johtaja Antti Majanlahti muistuttaa, ettei

teatterinjohtajilla ole sellaista kristallipalloa, joka kertoisi faktaa,

mitä ihmiset tulevat varmasti katsomaan.

ES-ARKISTO/ARI NAKARI

Kirjoittaja:
Liisa Kukkola