ILPO LESKINEN
SAVONLINNA. Venäläinen kenraali Aleksandr Suvorov tulee lähivuosina tutuksi
ainakin eteläkarjalaisille ja -savolaisille. Kenraalin työn jäljille
rakennetaan historiallista matkailua.
Saimaan laivaston vanavedessä -hanke luo uusia matkailutuotteita
Etelä-Karjalaan ja Etelä-Savoon. Pohjana ovat Suvorovin rakennuttamat
linnoitukset ja kanavat sekä Lappeenrannan ja Savonlinnan väliä kulkenut
Saimaan laivasto.
Matkailussa hyödynnetään Lappeenrannan Linnoitusta ja Olavinlinnaa,
Suvorovin rakennuttamia Kutveleen, Käyhkään, Kukonharjun ja Telataipaleen
kanavia sekä Saimaan laivastoa.
LÄHTÖLAUKAUS hankkeelle oli matkailututkija Mika Lehtolaisen mukaan kolme
vuotta sitten alkanut Suvorovin kanavien restaurointi.
Kanavat muodostivat 200 vuotta sitten huoltoreitin Venäjän puolella
Lappeenrannasta Savonlinnaan. Kanavat olivat pitkään unohduksissa.
Restauroinnin suunnittelussa on Lehtolaisen mukaan jo tuotettu matkailuun
tarvittavaa tietoa.
Toisena lähtökohtana on Lehtolaisen mukaan ollut Suvorovin merkitys
venäläisille sekä rooli Suomen ja Venäjän yhteisessä historiassa.
Suvorov tunnetaan Venäjällä suurena sotasankarina, mutta hänen
toimintansa Suomen puolella on venäläisille tuntematonta.
Suomessa Suvorovia ei vielä juuri tunneta.
Venäläiset matkailijat kaipaavat selvitysten mukaan kulttuuriin ja
historiaan perustuvaa matkailutarjontaa.
ETELÄ-KARJALAAN ja Etelä-Savoon on tarkoitus kehittää venäläiseen
historiaan perustuvia risteilyjä.
Lappeenrannan Linnoitukseen ja Olavinlinnaan on luvassa Suvorov-aiheisia
draamaopastuskierroksia.
Lehtolainen kertoo, että Etelä-Karjalan museo kehittelee omaa
Suvorov-teemaa, joka täydentää Savonlinnassa alkanutta työtä. Tarkoitus on
saada Etelä-Karjalan museoon Suvorov-aiheinen näyttely kesällä 2007.
Draamakierroksia historiallisine pukuineen on tarkoitus järjestää näyttelyn
yhteydessä ja myöhemmin Olavinlinnassa.
KUKONHARJUN kanavalle on tarkoitus tehdä historiallinen ohjelmapaketti.
Kanavalle myös suunnitellaan historiallista polkua, jonka oppaana toimii
matkapuhelin.
Koska Kukonharju on valtateiltä syrjässä, sinne ei Lehtolaisen mukaan ole
mielekästä tehdä opastauluja, ainakaan kovin laajasti.
Samalla tutkitaan edellytyksiä sukellusmatkailulle, jossa hyödynnettäisiin
Saimaan ja Puruveden kanavia ja hylkyjä. Venäjällä hylkysukellus on
Lehtolaisen mukaan Suomea pidemmällä.
SAIMAAN LAIVASTON vanavedessä saa ensi vuonna omat verkkosivut, kertoo
projektipäällikkö Anja Tuohino.
Verkkosivuille pääsee aikanaan osoitteista http://skk.joensuu.fi/matkailu
ja http://moske.matkailu.org/. Sivuille pääsee myös Suvorovin kanavien
verkkosivuilta http://www.nba.fi/projektit/suvorov/ kautta.
Saimaan laivaston vanavedessä
Interreg-osarahoitteinen Kaakkois-Suomen naapuruusohjelman hanke. Se alkoi
marraskuussa ja päättyy lokakuussa 2007. Parhaillaan haetaan kohdetta
Venäjältä.
Lähtökohtana on kenraali Aleksandr Suvorovin toimintaan liittyvien ja
historiaan perustuvien matkailutuotteiden kehittäminen.
Venäjältä ovat mukana PietarinPaavalin linnoitus ja Itämeren järjestö.
Hanketta johtaa Joensuun yliopiston Savonlinnan koulutus- ja
kehittämiskeskus sekä Matkailun verkosto-osaamiskeskus.
Lisäksi mukana ovat mm. Etelä-Karjalan ja Savonlinnan maakuntamuseot,
Museovirasto, Kulttuurikeskus Kaiku, Proagria Etelä-Karjala, Joensuun
yliopiston opettajankoulutuslaitos sekä useita matkailuyrittäjiä ja
urheilusukeltajia.
Kuvateksti
Lappeenrannan Linnoitus saa lähivuosina 1700-luvun venäläisiin raameihinsa
myös 1790-luvun historiallista draamaa.
ES-ARKISTO/MIKA STRANDÉN