Kaupunki, gateway ja identiteetti

• Etelä-Karjalan kasvattama historiantutkija iloitsee siitä, että saa tutkia kotikaupunkiaan ja -maakuntaansa.

ANTTI MUNNUKKA

Yrittäjä-äiti Anu Talka, 39, on onnellinen lappeenrantalainen. Hän istuu

huoneessaan Spede Pasasen Viikinkihoviksi ristimässä hotellissa.

Matkustavaisia ei enää ole, vain työhuonevuokralaisia kuten Talka.

Hän katselee kirjoja pullistelevasta kammiostaan Viljelystalon takapihaa.

Huone on siisti, ei papereita lattialla, hyvä kun pöydälläkään.

Tieto on tallennettu kannettavan tietokoneen litteään mahaan. Talka on kova

puhumaan. Ihmettelee, että Spede on Lemille polkaisemansa Raikulimaan

lisäksi tämmöisen Viikinkihovinkin synnyssä ollut mukana.

Tässä työhuoneessa historiantutkija Anu Talka viime vuodet on enimmäkseen

viettänyt, valtion virastoissa noudatettavan työajan, välillä pitempaankin.

KOTONA TYKISSÄ identtiset kaksospojat ja heidän isosiskonsa ovat pitäneet

huolen siitä, että äiti on ollut aamut, illat kotosalla. Ellei nyt sitten

ole matkannut Viipurin entiseen tai Mikkelin nykyiseen maakunta-arkistoon

ottamaan selvää, mitä E.J. Åkerblom ja kaltaisensa ovat kirjoittaneet

pöytäkirjoihin.

Autonomian aikaakin on ripaus ihan lähellä. Vuoden 1829 ainutlaatuiselle

puiselle Raatihuoneelle on työhuoneelta matkaa parin kivenheiton verran,

Vanhalle asemalle vuodelta 1885 hieman enemmän, samoin varuskuntaan,

Rapasaaren satamaan.

Työmatkan aikana on voinut kiepata niiden kautta hakemassa inspiraatiota?

– Minulla on aivot sormenpäissä. Tekstiä alkaa tulla, kun istun tähän ja

alan kirjoittaa. Tietysti sinne takaraivoon on pitänyt hankkia tietoa…

HÄN KATSOO melkein hellästi kannettavaa tietokonettaan. Tietotekniikasta on

ollut iso apu historiankirjoittajalle, lähdeviittaustenkin sijoitus

onnistuu kuin luomisen työ valkeissa vaatteissa.

Yksi urakka on ohi, hyvin mieluinen urakka. Tuntipalkan laskeminen ei ehkä

niinkään ilahduta, mutta:

– Tunnen olevani historiantutkijana etuoikeutetussa asemassa, kun olen

saanut kirjoittaa kotikaupunkini historiaa, hän tunnelmoi.

KESKIVIIKKONA Talka ja hänen mikkeliläinen tutkijaystävänsä sekä

liikekumppaninsa Pia Puntanen saattavat julki kirjan nimeltä Linnoitus ja

kaupunki. Se kertoo postuumin tulkinnan Lappeenrannasta autonomian ajalta

1812–1917.

Lappeenrannan kaupunki tilasi tutkimuksen muutaman taka-askelen jälkeen

vuonna 2000.

Pränttiä on noin 500 sivua, kuvat ja pitkät kuvatekstit päälle.

Neljäsataa sivua on Talkaa, sata sivua Puntasta. Näin kirjoittajat ovat

Postuumi Ky:n vuodesta toiseen jatkuvassa yhtiökokouksessa keskenään sopineet.

– Pian kanssa meillä on ollut hauskaa, kun olemme koonneet tätä historiaa.

Vaikka asumme eri paikkakunnilla, on asiat ajateltu yhdessä ääneen, kuvaa

Talka kaksikon työnjakoa.

POSTUUMI on opiskelunaikaisten ystävysten yhtiö, jonka nämä perustivat

1994, valmistuttuaan Jyväskylän yliopistosta.

Pääomana oli oma pää. Tarkoitus oli tuottaa historiaa käsitteleviä teoksia.

Talka ja Puntanen ovat onnistuneet yli odotustensa. Historioita on syntynyt

tasaiseen tahtiin; yhdessä ja erikseen; Imatraa, Ylämaata, Savonrantaa.

Nyt valmistuneen teoksen tekee mielenkiintoiseksi jo se, että kirja

Lappeenrannasta autonomian ajalta on jo olemassa.

Sen nimi on Lappeenrannan kaupungin historia 1812–1918. Sen on kirjoittanut

Liisa Castrén ja siinä on yli 700 sivua. Kirja ilmestyi 1957.

– Se oli oman aikansa sirpalemainen tuote. Ei ole olemassa yhtä

historiallista totuutta, vaan uuden aineiston ja uuden aikakauden luomaa

tulkintaa, luonnehtii Talka tutkijanotettaan.

Castrén oli rajoittanut tutkimuksensa silloisen kaupungin alueelle, Lappeen

lähikylät ja Lauritsala kuitattiin maininnalla.

– Me olemme nyt ylittäneet vanhan Lappeenrannan rajat. Eivät 1800-luvun

ihmiset edes ajatelleet, missä kohtaa asuivat, olivatko Lappeen puolella

tai varsinaisen kaupungin asukkaita.

UUTTA AINEISTOA Talka ja Puntanen saivat eniten Viipurista. Neuvostoliiton

muuttuminen Venäjäksi avasi tutkijoille myös Viipurin arkistot.

Aluksi luultiin, ettei sieltäkään löytyisi tuhoutuneiksi luultuja

maakunta-arkiston aarteita, mutta toisin kävi.

Esimerkiksi Lappeenrannan maistraatin ja raastuvanoikeuden pöytäkirjoja

löytyi – ja paljon.

Löytö pakotti Anu Talkan venäjäkielen opintoihin. Jo kyrillisten aakkosten

oppiminen auttoi tutkijaa löytämään tien yhä uusiin ja uusiin

historiallisiin seikkailuihin.

PORMESTARI E.J. Åkerblomia Anu Talka manaa. Pormestarilla oli surkea

käsiala ja tutkijalla meni pitkään, ennen kuin pääsi selville tämän

harakanvarpaista.

– Hänen olisi kirjoittaessaan pitänyt ajatella, että tekee ainutlaatuista

historiallista dokumenttia, Talka nauraa.

Åkerblomin kirjoittama aineisto vuosilta 1830–1870 muodostaa tärkeän osan

lähteistä. Kuinkas sitten, jos hänen käsialastaan ei jostain kohtaa kerta

kaikkiaan saanut selvää?

Piti hypätä sirpaletiedon yli, kuten historiantutkimuksessa muutenkin pitää

Talkan mukaan tehdä:

– Tärkeämpi on se mielikuva, joka kokonaisuudesta syntyy.

JOS MIKÄ ASIA oli jo 1800-luvun Lappeenrannalle tärkeä, niin liikenne,

logistiikka. Talkalla on asiaan sekä historiallista perspektiiviä että

arkielämän kokemusta; aviomies on logistiikkainsinööri.

Lappeenrannan kautta kulki gateway Viipuriin ja Pietariin ennen kuin täällä

oli kuultu englannin sanaa.

– Siksihän se on syntynytkin koko kaupunki, liikenteellisesti oivalliselle

markkinapaikalle. Talka sanoo.

Saimaan kanavan rakentaminen ei aikoinaan itse kaupungille ollut iso asia,

kun kaupunginlahti oli satamalle liian matala

TALKA ON tiettävästi veneen osa, jonkinmoinen tappi. Anu Talka on isän

puolelta Lemin Talkoja.

Äiti on taipalsaarelainen ja Anu Talka siis pesunkestävä eteläkarjalainen.

Käynyt koulunsa Lemillä, Savitaipaleella ja Lappeenrannassa.

Hän on eteläkarjalainen vailla Kannaksen ja Viipurin ja evakkouden

painolastia. Hänen ei tarvitse etsiä maakunnan identiteettiä, jonka

sanotaan olevan kateissa.

– Olen asiaa miettinyt paljonkin. Mielestäni ainekset eteläkarjalaiselle

identiteetille ovat aina olleet olemassa. Ennen oli ongelmana Viipurin

ylivertaisuus, eivät jotkut uukuniemeläiset ja luumäkeläiset silloin

tienneet toisistaan mitään, itsestään kyllä.

– Taustalla oli vielä topeliaaninen valhe savolaisuudesta. Nykyään sitten

evakot ovat olleet kovin äänekkäitä ja pohjoiskarjalaisetkin kävelleet

meidän ylitsemme. Mutta kyllä me eteläkarjalaisia olemme, olleet jo

pitkään. Olemme osa historiallista jatkumoa eikä sitä pidä hävetä, sanoo Talka

ANU TALKA on työllistetty vuoteen 2008. Lappeenrannan historia on nyt

valmis, Etelä-Karjalan osuuspankin historia valmistumassa.

Seuraavaksi odottaa uusi makupala, Lemin historia.

– Että saa kirjoittaa lapsuuden ja nuoruuden kotipitäjäni historian.

Tällaista tilaisuutta tutkija saa harvoin!

Lemin jälkeen kaikki on avoinna.

Anu Talka miettii, mitä tekisi isona.

• • •

Linnoitus ja kaupunki -kirjan julkistamisseminaari on Lappeenrannan

kaupungintalon valtuustosalissa keskiviikkona 7,12. klo 9.00–14.30.

Tilaisuus on kaikille avoin.

Kuvateksti

Lappeenrannan syntyi liikenteen ja idänkaupan kannalta otolliselle

paikalle, gatewayksi eli väyläksi aina Pietariin asti. Anu Talka sanoo,

että tie on ollut kuoppainen vain neuvostovallan aikana.

MIKA STRANDÉN

Kirjoittaja:
Antti Munnukka