ANNE KOTIHARJU
LAPPEENRANTA. Kuutostien maanantaina nähtäville tuleva tiesuunnitelma
Mattilan ja Muukon välillä sisältää peräti 10 kilometriä melusuojauksia. 13
kilometrin pätkälle se on paljon.
Voi sanoa, että tie on melusuojattu melkein kaikkien asuinalueiden
kohdalta. Toisaalta toukokuussa järjestetystä esittelytilaisuudesta
saadussa palautteessa vaadittiin vielä jyrkempiä toimia, kertoo
rakennusmestari Hannu Moilanen Kaakkois-Suomen tiepiiristä.
Melusuojauksen paikkoja on tarkennettu ja suojauksia on lisätty. On
meluvallia ja -estettä, maisemointia ja läjitystä.
Suunnitelman kuukauden nähtävilläolon aikana voi jättää vielä muistutuksia.
Suunnitelma pyritään vahvistamaan loppukesään tai syksyyn mennessä.
TIEN RAHOITUSMALLISTA odotetaan ministeriön päätöstä ehkä jo tämän vuoden
puolella. Vaihtoehdot ovat perinteinen budjettirahoitus tai elinkaarimalli.
Elinkaarimallissa valtion ostamaan tiepakettiin kuuluu rakentaminen ja tien
hoito parinkymmenen vuoden ajan.
Tiepiiri toimitti ministeriöön selvityksen Kuutostien rahoitusvaihtoehdoista.
Hintaluokka elinkaarimallissa on 300 miljoonan euron kieppeillä. Summasta
126 miljoonaa on varsinaisia rakentamiskustannuksia. Tie pysyisi
urakoitsijan hoidossa 22 25 vuotta.
KANSALAISPALAUTTEEN perusteella pääongelma Kuutostiessä on melu.
Kokonaan sitä ei voi poistaa. Kuutostien läsnäolo kuuluu edelleen.
Asuinalueita on lähimpänä Kuutostietä Viipurintien ja Lauritsalan
eritasoliittymien välissä.
Hankala kohta, mutta siihenkin on suojaus saatu.
Samoin Lauritsalan ja Mälkiän välissä on asutusta lähellä tietä. Saimaan
kanavan tienoilla meluongelma pahenee sen takia, että tie kulkee molemmat
kanavaa ylittävää siltaa pitkin.
Silta nousee huomattavasti ympäröivää seutua korkeammalle. On tullut
valituksia, että melu leviää jopa Mustolaan asti ja lähemmäs Mälkiän
puolelle. Nyt tulee melusuojaus molemmin puolin siltaa. Jatkosuunnittelussa
ratkeaa, tuleeko siihen pleksiä ja läpinäkyvää.
MOLEMMAT KANAVAT ylittävä silta on koko suunnitelman vaativin kohta.
Se on aika näyttävä rakenne. Kun vanha kanavakin tulee sillan piiriin,
nykyinen tiepenger voidaan poistaa.
Yleissuunnitelmassa oli jo tehty vaihtoehtotarkastelu myös nyt valitusta
mallista.
Tiesuunnitelma lähtee nyt alkuperäistä isommasta ratkaisusta. Se on
suurin näkyvä muutos ja samalla kustannuskysymys. Tämä on huomattavasti
kalliimpi kuin perusinvestointi.
Moilanen huomauttaa, että kanava-alue on kulttuurihistoriallisesti ja
maisemallisesti tärkeä.
Siinä on investoitu oikeaan paikkaan.
LAPPEENRANNAN kaupungille on annettu maankäyttövaraus eritasoliittymää
varten kanava-alueen itäpuolelle.
Kaupunki pystyy kehittämään kanava-alueen matkailua. Tuo liittymä
toteutuisi erillisenä Lappeenrannan hankkeena. Sillan alle kanavan varteen
pääsisi Kuutostien yhteyden kautta. Vanhan kanavan voi kunnostaa ja ottaa
alueen laajemmin käyttöön.
Toinen suuri muutos on Muukkoon tuleva kokonaan uusi eritasoliittymä
Partalantien ja nykyisen nelikaistaosuuden väliin.
Muuten nykyisiä eritasoliittymiä vain vähän parannellaan. Viipurintielle
tulee kaupungin puolelle uudet rampit.
NELIKAISTAINEN Kuutostie kulkee nykyistä tiepohjaa pitkin niin, että
nykyisen tien rinnalle tulee toinen.
Tasauskin pysyy melko ennallaan. Pieni muutos tulee Muukon suuntaan
Partalan tienoille.
Mattilan ja Muukon välin jälkeen valmistuu ehkä helmikuussa tiesuunnitelma
Ahvenlammen ja Mansikkalan välille. Suunnittelu on jo hyvässä vauhdissa.
Siitäkin osuudesta pitäisi olla ensi vuonna hyväksytyt suunnitelmat.
Kuutostien parantaminen alkaa vuonna 2007, syksyllä. Näillä näkymin
rakentaminen alkaa Kärki-Muukko -väliltä. Etenkin elinkaarimallissa koko
tietä saatetaan rakentaa samanaikaisesti. Rakentaminen vie nopeimmillaan
alle kolme vuotta.
Kuvatekstit
Kuutostien uusi silta ylittää vanhan ja uuden kanavan.
Viipurintielle tulee uudet rampit. Takavasemmalla näkyy Euromarket.
KAAKKOIS-SUOMEN TIEPIIRI