Vanhan ja uuden kanavan ylittävä silta uuden tiesuunnitelman kunkku

Kuutostielle Mattilan ja Muukon välille tulee 10 kilometriä melusuojauksia, myös kanavasillalle. Päätöstä Kuutostien parantamisen rahoitusmallista odotellaan vielä tänä vuonna.

ANNE KOTIHARJU

LAPPEENRANTA. Kuutostien maanantaina nähtäville tuleva tiesuunnitelma

Mattilan ja Muukon välillä sisältää peräti 10 kilometriä melusuojauksia. 13

kilometrin pätkälle se on paljon.

– Voi sanoa, että tie on melusuojattu melkein kaikkien asuinalueiden

kohdalta. Toisaalta toukokuussa järjestetystä esittelytilaisuudesta

saadussa palautteessa vaadittiin vielä jyrkempiä toimia, kertoo

rakennusmestari Hannu Moilanen Kaakkois-Suomen tiepiiristä.

Melusuojauksen paikkoja on tarkennettu ja suojauksia on lisätty. On

meluvallia ja -estettä, maisemointia ja läjitystä.

Suunnitelman kuukauden nähtävilläolon aikana voi jättää vielä muistutuksia.

Suunnitelma pyritään vahvistamaan loppukesään tai syksyyn mennessä.

TIEN RAHOITUSMALLISTA odotetaan ministeriön päätöstä ehkä jo tämän vuoden

puolella. Vaihtoehdot ovat perinteinen budjettirahoitus tai elinkaarimalli.

Elinkaarimallissa valtion ostamaan tiepakettiin kuuluu rakentaminen ja tien

hoito parinkymmenen vuoden ajan.

Tiepiiri toimitti ministeriöön selvityksen Kuutostien rahoitusvaihtoehdoista.

Hintaluokka elinkaarimallissa on 300 miljoonan euron kieppeillä. Summasta

126 miljoonaa on varsinaisia rakentamiskustannuksia. Tie pysyisi

urakoitsijan hoidossa 22 – 25 vuotta.

KANSALAISPALAUTTEEN perusteella pääongelma Kuutostiessä on melu.

– Kokonaan sitä ei voi poistaa. Kuutostien läsnäolo kuuluu edelleen.

Asuinalueita on lähimpänä Kuutostietä Viipurintien ja Lauritsalan

eritasoliittymien välissä.

– Hankala kohta, mutta siihenkin on suojaus saatu.

Samoin Lauritsalan ja Mälkiän välissä on asutusta lähellä tietä. Saimaan

kanavan tienoilla meluongelma pahenee sen takia, että tie kulkee molemmat

kanavaa ylittävää siltaa pitkin.

– Silta nousee huomattavasti ympäröivää seutua korkeammalle. On tullut

valituksia, että melu leviää jopa Mustolaan asti ja lähemmäs Mälkiän

puolelle. Nyt tulee melusuojaus molemmin puolin siltaa. Jatkosuunnittelussa

ratkeaa, tuleeko siihen pleksiä ja läpinäkyvää.

MOLEMMAT KANAVAT ylittävä silta on koko suunnitelman vaativin kohta.

– Se on aika näyttävä rakenne. Kun vanha kanavakin tulee sillan piiriin,

nykyinen tiepenger voidaan poistaa.

Yleissuunnitelmassa oli jo tehty vaihtoehtotarkastelu myös nyt valitusta

mallista.

– Tiesuunnitelma lähtee nyt alkuperäistä isommasta ratkaisusta. Se on

suurin näkyvä muutos ja samalla kustannuskysymys. Tämä on huomattavasti

kalliimpi kuin perusinvestointi.

Moilanen huomauttaa, että kanava-alue on kulttuurihistoriallisesti ja

maisemallisesti tärkeä.

– Siinä on investoitu oikeaan paikkaan.

LAPPEENRANNAN kaupungille on annettu maankäyttövaraus eritasoliittymää

varten kanava-alueen itäpuolelle.

– Kaupunki pystyy kehittämään kanava-alueen matkailua. Tuo liittymä

toteutuisi erillisenä Lappeenrannan hankkeena. Sillan alle kanavan varteen

pääsisi Kuutostien yhteyden kautta. Vanhan kanavan voi kunnostaa ja ottaa

alueen laajemmin käyttöön.

Toinen suuri muutos on Muukkoon tuleva kokonaan uusi eritasoliittymä

Partalantien ja nykyisen nelikaistaosuuden väliin.

– Muuten nykyisiä eritasoliittymiä vain vähän parannellaan. Viipurintielle

tulee kaupungin puolelle uudet rampit.

NELIKAISTAINEN Kuutostie kulkee nykyistä tiepohjaa pitkin niin, että

nykyisen tien rinnalle tulee toinen.

– Tasauskin pysyy melko ennallaan. Pieni muutos tulee Muukon suuntaan

Partalan tienoille.

Mattilan ja Muukon välin jälkeen valmistuu ehkä helmikuussa tiesuunnitelma

Ahvenlammen ja Mansikkalan välille. Suunnittelu on jo hyvässä vauhdissa.

– Siitäkin osuudesta pitäisi olla ensi vuonna hyväksytyt suunnitelmat.

Kuutostien parantaminen alkaa vuonna 2007, syksyllä. Näillä näkymin

rakentaminen alkaa Kärki-Muukko -väliltä. Etenkin elinkaarimallissa koko

tietä saatetaan rakentaa samanaikaisesti. Rakentaminen vie nopeimmillaan

alle kolme vuotta.

Kuvatekstit

Kuutostien uusi silta ylittää vanhan ja uuden kanavan.

Viipurintielle tulee uudet rampit. Takavasemmalla näkyy Euromarket.

KAAKKOIS-SUOMEN TIEPIIRI

Kirjoittaja:
Anne Kotiharju