PETTERI VÄRTÖ
IMATRA. Punainen tiilitalo istuu imatralaiselle omakotitaloalueelle kuin
musta valkoisen koskettimen viereen. Uinuvasta naapurustosta talon erottaa
alakerran työhuone: sen seinillä on kulta- ja platinalevyjen rypäs. Niiden
edessä ovat menestyksen työkalut: kosketinsoitin, syntetisaattori ja tietokone.
Kari Litmanen verhoutuu säveltäessään menestykseen. Se yllättää, sillä
aikaisempi myynti ei auta uuden tuottamisessa. Listojen soitetut sävelkulut
aiheuttavat pikemminkin paineita.
Jossakin vaiheessa musiikinteosta tulee kilpailua itsensä kanssa. Uuden
sävellyksen on oltava parempi kuin edellinen kappale, tuhat levytystä
säveltänyt mies kertoo.
Äänessä on samanaikaisesti sekä nöyryyttä että varmuutta. Nöyryyttä sille,
että tuuri on keskeinen osa musiikkiteollisuudessa menestymistä. Varmuutta
siksi, että tummaan takinliepeeseen on oman uran aikana tarttunut kosolti
sitä edistäneitä sattumia.
Hitit eivät välttämättä ole parasta musiikkia. Aika ja paikka ovat olleet
oikeat ja markkinointi hyvin hoidettu.
KARI LITMASEN näkemys on hankittu pelipaikoilla. 25 vuotta
pääkaupunkiseudulla kuluivat lava- ja studiomuusikkona eri bändeissä ja
levy-yhtiöissä sekä television musiikkiohjelmien kapellimestarina. Omien
kappaleiden levytyksen ohella Litmanen musisoi neljällä tuhannella
raidalla. Studiomuusikkous oli ajoittain raadollistakin soittamista.
Studiossa muusikot soittivat vain nuotteja. Emme usein tienneet, kenen
levyä olimme tekemässä.
Sessioita oli Litmasen mukaan järjettömästi. Musiikkia tehtiin liikaa
senaikaisille markkinoille. Nykyisin määrä on vain lisääntynyt entisestään.
Muusikoille se on paradoksaalisesti merkinnyt mollivoittoista mieltä.
Musiikin lisääntynyt määrä on ajanut hinnat alas. Kuuntelevalla yleisöllä
on vaikeuksia ymmärtää, että musisointikin maksaa.
Myös tekijänoikeuksien maksatusperusteet ovat kuuntelijoille hämärät.
1980-luvun aikana etenkin levytyksissä soittavien sessiomuusikoiden
työtilaisuudet vähenivät studioteknologian kehityksen myötä. Ironista
kyllä, Litmanen soitti kehityksen justeeria Kari Kuusamon kanssa. He
tekivät syntsaraidat likipitäen kaikkiin 1980-luvun Suomi-iskelmiin.
MUSIIKKIBISNES on mullistunut muutenkin Kari Litmasen uran aikana.
Levytuottajat eivät hänen mukaansa osaa enää soittaa instrumentteja,
levy-yhtiöissä ei ole soittimia, säveltäjän nuottipaperit rinnastuvat
luolamiehen riimukirjoituksiin.
Levy-yhtiöt ovat nykyisellään mainostoimistoja. Ne ostivat aiemmin
nuotteja, nyt valmiin paketin. Säveltäjä tekee musiikkia, levy-yhtiö bisnestä.
Musiikkitarjontaan talousajattelu ei Litmasen mukaan ole vaikuttanut.
Säveltäjät tekevät työtään yhtä kunnianhimoisesti kuin aiemmin. Siihen on
sekä sisäinen että ulkoinen pakko.
Säveltäjä toivoo hyvää myyntiä, mutta säveltää musiikin vuoksi. Omista
sävellyksistä on pidettävä, muuten tulee likainen olo. Yleisön kulloistakin
makua ei voi arvata. Jostain tulee hitti jostakin syystä, seuraavan hitin
syy on taas toinen.
SÄVELTÄMINEN on Kari Litmasen nykyinen päätyö. Hänen koneeltaan on lähtenyt
musiikkia 90 eri esittäjälle. Homma skulaa seuraavasti:
Levy-yhtiö tarvitsee kappaleita jollekin artistille ja kysyy Litmaselta
materiaalia. Säveltäjä tsekkaa pöytälaatikkonsa ja valkkaa valmiiden
pinkasta tilaukseen sopivimmat. Toinen tapa päästä soittolistoille on
luottotuottaja, jolle Litmanen lähettää materiaalia säännöllisin väliajoin.
Säveltäminen on Litmaselle jammailua. Pianosta otettu tahti vain vie
johonkin suuntaan. Sävellysnopeus vaihtelee, mutta pääsääntöisesti musiikin
on synnyttävä nopeasti.
Jos valmistuminen alkaa kestää, kannattaa siirtyä seuraavaan teemaan.
Nopeus ja laatu eivät sulje toisiaan pois.
SEPPO RAUTIOVAARA
Kuvateksti
Nykyteknologia on vapauttanut musiikintekemisenkin paikan kahleista.
Säveltäjä Kari Litmasen työkalupakki on nykyisin imatralaistalon alakerrassa.
KARI LITMANEN
Syntynyt Imatralla 1957
Ensimmäinen keikka tammikuussa 1973
Kosketinsoittaja eri tanssibändeissä 1980 asti
Imatran musiikkiopiston tuntiopettaja 19751980
Tapani Kansan orkesterissa 19801982
Studiomuusikko 19801990-luvuilla
Marion Rungin säestäjä vuodesta 1984
Television musiikkiviihteen kapellimestari ja muusikko 19862000
Imatran musiikki-instituutin kevyen musiikin piano-opettaja 2005
Tunnetuimmat sävellykset tangokuninkaallisille
Lisää tietoa internet-osoitteesta www.karilitmanen.com