Categories
Artikkelit

Raskas rajaliikenne jyrää Kaakkois-Suomen teillä

• Itärajalta vyöryy pääteille uusi kuorma-auto joka minuutti.

MATTI SAARELA

TUNTEMATTOMAN sotilaan sankarit pelkäsivät ennen muuta venäläisiä

panssarivaunuja: ”Ne jyrää meidät!”.

Vähän samanlaisin tuntein joutuu tänään eteläkarjalainen autoilija

puikkelehtimaan Kuutostiellä vyöryvien autonkuljetusrekkojen välissä

loppumattomalta näyttävässä letkassa.

Turistibussien kuljettajat ja henkilöautolla liikkuvat ovat alkaneet etsiä

Vaalimaan ruuhkaiselle raja-asemalle vaihtoehtoisia reittejä.

Liikenne kasvaa nopeasti etenkin Imatran raja-asemalla. Tilastojen valossa

kuutostien perusparantamisella liikennemääriä vastaavalle tasolle on kiire.

TAVALLISEN matti meikäläisen riisikuppinsa ratin takana saama havainto

Etelä-Karjalan valtaväylän toivottomasta ruuhkautumisesta ei ole mikään

näköharha. Sama ilmiö näkyy myös Kaakkois-Suomen rajavartioston tilastoissa.

Nuijamaan, Imatran, Uukuniemen, Parikkalan ja Niiralan raja-asemien kautta

vyöryi Suomeen tai Suomesta Venäjälle raskas ajoneuvo yli 400 000 kertaa

viime vuonna.

Lähes kaikki nämä rekat, täysperävaunulliset kuorma-autot ja muut

yhdistelmät ajavat rajalle tai rajalta kuutostietä pitkin.

Suhteellisesti pahempi tilanne on vain Vaalimalle johtavalla valtatiellä.

Raskaan liikenteen kuorma-autot ylittivät rajan Vaalimaan raja-asemalla

lähes 400 000 kertaa.

LUVUT merkitsevät sitä, että sekä Kuutostielle että valtatie seitsemälle

työntyy uusi raskas ajoneuvoyhdistelmä, joka on menossa rajalle tai tulossa

rajalta, lähes joka minuutti vuorokauden ja vuoden ympäri.

Näitä samoja valtateitä rasittavat myös Kaakkois-Suomen oman

metsäteollisuuden vientikuljetukset satamiin ja Suomen sisäinen tavaraliikenne.

Tilastojen valossa ei ole siis ihme, etteivät tavalliset matti meikäläiset

Etelä-Karjalassa ja Kymenlaaksossa tahdo enää mahtua sekaan, kun

rajaliikenne tuo Kuutostielle 1,4 miljoonaa henkilöautolla ajettua

ajosuoritetta ja Vaalimaan tielle yli 800 000 henkilöautoa joka vuosi.

MAAKUNTA SIVU 5

Kirjoittaja:
Matti Saarela