MATTI SAARELA
TUNTEMATTOMAN sotilaan sankarit pelkäsivät ennen muuta venäläisiä
panssarivaunuja: ”Ne jyrää meidät!”.
Vähän samanlaisin tuntein joutuu tänään eteläkarjalainen autoilija
puikkelehtimaan Kuutostiellä vyöryvien autonkuljetusrekkojen välissä
loppumattomalta näyttävässä letkassa.
Turistibussien kuljettajat ja henkilöautolla liikkuvat ovat alkaneet etsiä
Vaalimaan ruuhkaiselle raja-asemalle vaihtoehtoisia reittejä.
Liikenne kasvaa nopeasti etenkin Imatran raja-asemalla. Tilastojen valossa
kuutostien perusparantamisella liikennemääriä vastaavalle tasolle on kiire.
TAVALLISEN matti meikäläisen riisikuppinsa ratin takana saama havainto
Etelä-Karjalan valtaväylän toivottomasta ruuhkautumisesta ei ole mikään
näköharha. Sama ilmiö näkyy myös Kaakkois-Suomen rajavartioston tilastoissa.
Nuijamaan, Imatran, Uukuniemen, Parikkalan ja Niiralan raja-asemien kautta
vyöryi Suomeen tai Suomesta Venäjälle raskas ajoneuvo yli 400 000 kertaa
viime vuonna.
Lähes kaikki nämä rekat, täysperävaunulliset kuorma-autot ja muut
yhdistelmät ajavat rajalle tai rajalta kuutostietä pitkin.
Suhteellisesti pahempi tilanne on vain Vaalimalle johtavalla valtatiellä.
Raskaan liikenteen kuorma-autot ylittivät rajan Vaalimaan raja-asemalla
lähes 400 000 kertaa.
LUVUT merkitsevät sitä, että sekä Kuutostielle että valtatie seitsemälle
työntyy uusi raskas ajoneuvoyhdistelmä, joka on menossa rajalle tai tulossa
rajalta, lähes joka minuutti vuorokauden ja vuoden ympäri.
Näitä samoja valtateitä rasittavat myös Kaakkois-Suomen oman
metsäteollisuuden vientikuljetukset satamiin ja Suomen sisäinen tavaraliikenne.
Tilastojen valossa ei ole siis ihme, etteivät tavalliset matti meikäläiset
Etelä-Karjalassa ja Kymenlaaksossa tahdo enää mahtua sekaan, kun
rajaliikenne tuo Kuutostielle 1,4 miljoonaa henkilöautolla ajettua
ajosuoritetta ja Vaalimaan tielle yli 800 000 henkilöautoa joka vuosi.
MAAKUNTA SIVU 5