Ammattiopiston valmentavat ryhmät korvaamassa kymppiluokat kokonaan

Lappeenrantaan ja Imatralle tulisi kokeilussa ensi syksynä yhteensä 32 oppilaspaikkaa. V

Lappeenrantaan ja Imatralle tulisi kokeilussa ensi syksynä yhteensä 32

oppilaspaikkaa. Viime vuonna ennätysmäärä peruskoulun päättäneitä jäi ilman

jatkopaikkaa. Koulutoimenjohtaja Tuija Willbergin mielestä ammattiopisto on

peruskoulua parempi paikka tulevaisuuttaan miettiville.

ANNE KOTIHARJU

Tarkoitus on, että Lappeenrannassa ja Imatralla alkaa kokeilu, jossa ammattiopisto tarjoaa yhteensä enintään 32 opiskelijapaikkaa koulupudokkaille. Koulutuskuntayhtymä hakee opetusministeriöltä ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaavan ja valmistavan koulutuksen kokeilulupaa. Esimerkiksi Lappeenrannassa viime kevään tilanne näytti kovin huolestuttavalta. Lähemmäs 50 peruskoulun päättäneistä oli jäänyt ilman koulutuspaikkaa. Kaupunki joutui perustamaan suunnitellun yhden yhden kymppiluokan sijaan kaksi. Loppujen lopuksi kymppiluokille osallistui 31 oppilasta.

LAPPEENRANNAN koulutoimenjohtaja Tuija Willberg toivoo, että kymppiluokista voisi luopua kokonaan. – Ammattiopistoon valmistava koulutus on parempi vaihtoehto ja mielekkäämpää opiskelijoille. Lisäopetus on järkevämpää antaa siellä, mistä oppilaalla on näkymiä myös eteenpäin. Yleensä yhdeksännen luokan jälkeen peruskoulu pursuaa korvistakin ja aika harvoin kymppiluokalla korotetaan peruskouluarvosanoja. Tässä vaiheessa ei voi tietää, riittävätkö ammattiopiston uuden Lappeenrannan luokan paikat kaikille tarvitsijoille. – Tämä olisi kuitenkin hyvä alku. Tarve riippuu siitäkin, paljonko toisen asteen koulutuspaikkoja on tarjolla.

AMMATTIOPISTON rehtori Riitta Laakko kertoo, että nyt valtio ensimmäistä kertaa on varannut budjettiin rahaa ohjaavaan ja valmistavaan koulutukseen ammattiopistoissa. – Aiemmin, jos tällaista järjestettiin, piti hakea raha omasta budjetista. Laakko arvelee, että uudet luokat ajavat periaatteessa saman asian kuin peruskoulun kymppiluokat. – Erona on se, että täällä voi samalla tutustua ammattikoulutukseen ja työelämään. Myös ammattiopistossa voi korottaa peruskoulun arvosanoja. Kokeilun tarkoituksena on madaltaa ammatilliseen koulutukseen siirtymiskynnystä sekä vähentää ammatilliseen koulutuksen alkuvaiheen keskeyttämisiä. Koulutus on suunnattu erityisesti sellaisille perusopetuksen päättäneille nuorille, joilla ei vielä ole selkiintynyttä käsitystä ammatinvalinnastaan tai joilla ei ole riittäviä valmiuksia ammatilliseen koulutukseen tai opinnoista suoriutumiseen. Kukaan ei saisi jäädä kokonaan koulutuksen ulkopuolelle ja sen takia syrjäytyä.

Kirjoittaja:
Anne Kotiharju