Keskuspysäkille vielä seitsemän vaihtoehtoa

Lappeenrannan tulevaisuusjaosto ja tekninen lautakunta eivät ottaneet kantaa vaihtoehtoihin. Ne lähtevät nyt lausuntokierrokselle ja esitellään valtuustolle.

URPO LAANINEN

LAPPEENRANNAN keskuspysäkille on vielä seitsemän vaihtoehtoa.

Vapaudenaukiosta on tehty kolme eri versiota, joissa pysäkki on sijoitettu

aukion nykyiselle parkkipaikalle, Valtakadun varteen ja Oikokadulle.

Koulukatu-vaihtoehto on hylätty, mutta teknisen toimen virkamiesten

raportissa on uutena Valtakatu­Koulukatu-pari: pysäkit olisivat molemmilla

kaduilla.

Mukana on myös Pormestarinkadun vaihtoehto, joka pulpahti julkisuuteen

viime viikolla.

Tekninen johtaja Ensio Koikkalainen esitteli raportin vaihtoehdot

kalvosulkeisena kaupunginhallituksen tulevaisuusjaostolle ja tekniselle

lautakunnalle keskiviikkoiltana.

­ Pohjaa päätöksenteolle pitäisi olla nyt olemassa.

Jaosto ja lautakunta eivät ottaneet vielä kantaa bussien keskuspysäkkiin.

tekninen lautakunta käsittelee vaihtoehtoja 8. maaliskuuta. Jaosto perehtyi

myös konsultin laatimaan Lappeenrannan ydinkeskustan liikennesuunnitelmaan.

Se ja keskuspysäkkiratkaisu liittyvät kiinteästi yhteen.

Ennen lopullista päätöksentekoa suunnitelmat esitellään maaliskuun lopussa

kaupunginvaltuustolle, joka tekee ratkaisuja sitten huhtikuussa.

KOIKKALAINEN panttaa vielä omaa mielipidettään keskuspysäkistä. Hän haluaa

ensiksi selvittää tulevaisuusjaoston, teknisen lautakunnan ja ydinkeskustan

neuvottelukunnan näkemykset. Lisäksi tekninen toimi pyytää

linja-autoliikennöitsijöiden ja eräiden muidenkin tahojen lausunnot.

­ Kun ne ovat pöydälläni, teen esityksen lautakunnalle. Se on varmaa, että

mikään vaihtoehto ei sovi kaikille.

­ Olennaisinta ratkaisussa on Valtakadun tuleva kohtalo. Jos sitä

halutaan kehittää kävelykatuna tai kävelypainotteisena katuna, silloin

joukkoliikenne kannattaisi siirtää muualle.

Toisaalta jos City-kortteli lähtee rakentumaan, sen työmaa pakottaa

siirtämään joukkoliikenteen väliaikaisesti pois muualle. Ja jos Valtakatua

peruskorjataan sen jälkeen, siitä tulee helposti vuosien työmaa, jolle

bussipysäkit eivät mahdu. Siksi keskuspysäkille olisi järkevää hakea toinen

pysyvä paikka.

Vaihtoehdot

1. Valtakatu, jossa pysäkki on nykyisellä paikalla.

2. Kauppakatu­-Oksasenkatu.

3. Pormestarinkatu.

4. Valtakatu­-Koulukatu-katupari: pysäkit nykyisellä paikalla Valtakadulla

ja samalla kohtaa Koulukadulla.

5. Vapaudenaukio: pysäkki nykyisillä parkkipaikoilla.

6. Vapaudenaukio-­Valtakatu: pysäkki Valtakadulla kirjaston ja

liikenneympyrän välillä.

7. Vapaudenaukio-Koulukatu: pysäkki Oikokadulla.

Kirjoittaja:
Urpo Laaninen