KAISA JUNTUNEN
LAPPEENRANTA. Tärkeäksi osoittautunut palveluneuvonta Iso Apu siirtyy
osaksi Lappeenrannan kaupungin vanhustyötä. Vielä tämän viikon Iso
Kristiinassa toimiva neuvontapiste muuttaa Koulukadulle kaupungin
kotihoitokeskukseen.
Iso Avun toimistossa työskentelevät perjantaihin saakka projektipäällikkö
Eija Simola ja palveluneuvoja Tarja Nakari. Ensi maanantaista lähtien
toiminnasta vastaa kaupungin kotisairaanhoitaja Anna Behm.
Olen tavoitettavissa aamupäivisin puhelimitse ja teen tarvittaessa
kotikäyntejä, Behm kertoo.
Iso Apu viettää virallisia avajaisiaan uusissa tiloissa vasta alkusyksystä,
sillä kotihoitokeskuksessa on parastaikaa remontti meneillään.
ISO APU TARJOAA ratkaisun erilaisiin käytännön pulmiin. Se järjestää
asiakkaan kotiin muun muassa siivoojan, remonttimiehen, hierojan,
jalkahoitajan tai kampaajan. Neuvontapisteen kautta löytyy tekijä myös
erikoisempiin hommiin kuten puunkaatoon tai kannon jyrsintään.
Tiedon jakaminen kotitalousvähennyksestä on erittäin tärkeää. Se alentaa
monen kynnystä ostaa palveluja, Tarja Nakari toteaa.
Iso Apu auttaa myös yhteiskunnallisten palveluiden ja etuisuuksien hakemisessa.
Moni ei edes tiedä kaikista eduista, joihin on oikeutettu. Kun me
hoidamme asian, asiakas välttyy luukulta toiselle juoksemiselta, kuvailee
Tarja Nakari.
Iso Avun asiakkaista moni on ollut tietämätön esimerkiksi oikeudestaan
omaishoidon tukeen.
ISO APU ON osoittautunut nimensä veroiseksi. Puolentoista vuoden aikana
reilut tuhat ihmistä on ollut sen asiakkaana.
Kuukaudessa meillä on ollut noin sata asiakasta. Suurin osa heistä on
ollut ikäihmisiä, kertoo Eija Simola.
Asiakkaina on ollut myös monia keski-ikäisiä, jotka ovat järjestelleet
kotiapua iäkkäille vanhemmilleen.
Kaukaisin puhelu on tullut Rovaniemeltä saakka, Eija Simola toteaa.
Suosituimmaksi on osoittautunut siivouspalvelut, joita on kysellyt 90
prosenttia asiakkaista.
Iso Apu polkaistiin vauhtiin EU-rahoituksella. Projektissa on ollut mukana
eri tahoja kuten Etelä-Karjalan ammattikorkeakoulu, lääninhallitus ja Selma
(Lappeenrannan seudun elinkeino ja matkailu).
Projektin yhtenä tavoitteena oli edistää kotipalveluyritysten toimintaa ja
peräti kahdeksan uutta yritystä näkikin päivänvalon projektin aikana.
YRJÖ UTTI
Kuvateksti
Anna Behm vastailee puhelimeen vanhusten palveluneuvonnassa ensi viikon
alusta lähtien.