Lappeenranta haluaa kanavan yli kaarisillan

Kuutostien parantamisen meluongelmat pitää kaupungin mielestä poistaa esitettyä tehokkaammin. Lappeenranta sorvaa lausuntoa tiesuunnitelmasta. Kaupunki kaavailee kanavasiltojen alle matkailurysää. Vanha kanava avautuu maakerrosten alta.

ANNE KOTIHARJU

LAPPEENRANTA. Uuden Kuutostien meluntorjuntaa pitää tehostaa Mattilan ja

Muukon välillä. Melun lisäksi Lappeenrannan kaupunki esittää tukun muita

vaateita ja toiveita tiehallinnolle Kuutostien tiesuunnitelmasta. Ne

liittyvät muun muassa maisemointiin ja pohjaveden suojeluun.

Lisäksi kaupunki esittää, että kanavat ylittävästä uudesta sillasta tulee

kaarisilta. Se on noin 10 prosenttia tiehallinnon esittämää perusratkaisua

kalliimpi.

Kaupungin tekninen lautakunta katsoo vielä kaupunginhallituksen käsittelyyn

menevässä lausunnossaan, että kaarisilta toisi lisäarvoa ja julkisuutta

Saimaan kanavan alueelle ja olisi matkailun maamerkki.

Tiehallinnon konsulttina toimiva projektipäällikkö Pertti Savolainen WSP

LT-Konsultit Oy:stä kertoo, että tiehallinto on valmis toteuttamaan

halvemman niin sanotun perusvaihtoehdon.

­ Toki kaarisiltakin tehdään, jos kustannusten jaosta voi sopia kaupungin

kanssa.

Kaupungin tekninen johtaja Ensio Koikkalainen toteaa, että kaarisilta

saattaa olla turha toive, koska tiehallinto ei halua osallistua

ylimääräisiin kustannuksiin.

­ Näyttää siltä, ettei kaarisiltaa tule, koska kaupunki ei siihen omaa

rahaa laita.

Uusi, pitkä silta avaa kaupungille joka tapauksessa näkymiä.

­ Silta on niin pitkä, että vanha kanava voidaan kaivaa esille ja avata

uudelleen. Vanha kanava, joka on nyt täytetty maakerroksilla, mahtuu

kulkemaan sillan ali.

Kaupunki pitää Saimaan kanavan matkailullista hyödyntämistä erittäin

tärkeänä. Kuutostien parantamisen yhteydessä tulisi liikenneyhteys

kanava-alueelle. Matkailuyhtiö Selma tekee parhaillaan ideatason selvitystä

kanava-alueen matkailumahdollisuuksista. Uuden sillan ansiosta siltojen

alusta jää kokonaan avoimeksi tilaksi matkailun käyttöön.

YMPÄRISTÖ- JA rakennuslautakunta otti myös kantaa tiesuunnitelmaan. 13

kilometrin pätkälle on tulossa 10 kilometriä uusia melusuojauksia ja

pohjavesisuojauksia 1,6 kilometriä.

Lautakunta toteaa, että nykytilanteessa useilla asuinalueilla melutaso

ylittää ohjearvot. Suunnitelluilla meluesteillä melusuoja tehostuu

nykyisestä Tirilän, Hartikkalan, Hakalin, Mälkiän, Laihian, Saikkolan sekä

Muukon asuinalueilla. Melutasot pysyvät nykyisellä tasolla ja monin paikoin

tilanne jopa paranee nykyisestä.

Kuutostien melun piiriin jää kuitenkin kiinteistöjä, joiden melusuojausta

pitäisi parantaa suunnitellusta. Näitä kohtia on Viipurintien ja Mattilan

eritasoliittymien tienoilla , Nuijamaantielle kääntyvän eritasoliittymän

tuntumassa, Tirilässä sekä Mälkiältä Joutsenoon päin Justeeninkadun ja

Tuuliankadun kohdalla.

Tirilässä melusuojaukseen jää aukko, johon kaupungin mielestä pitää

rakentaa esimerkiksi meluaita. Myös kanavan yli menevä silta vaatii

erikoismelukaiteet.

Läjitysalueita suunnitelmaan ei paljon sisälly; maastonmuotoilua sitäkin

enemmän. Kaupunki vaatii laadukasta maastonmuotoilualueiden jälkihoitoa

ympäristörakenteineen.

Myös tekninen lautakunta haluaa tehostaa melusuojausta.

Lautakunnan mielestä Tiehallinnon olisi hyvä esittää yhtenäinen

kokonaisesitys koko suunnitteluvälin tiearkkitehtuurista. Tiesuunnitelmissa

on runsaasti melukaidetta, meluvalleja, meluseinää ja maisemavalleja.

KUUTOSTIEN suunnitelmasta oli jätetty 13 muistutusta. Niissä vastustettiin

muun muassa Partalantien, Utrasaarentien ja paikallistie 14826:n

muuttumista yksityisteiksi. Myös melusuojelua toivottiin lisää muun muassa

Mattilaan.

Teknisen lautakunnan mielestä perusteita kaavailtujen yksityisteiden

säilyttämiseksi yleisinä teinä ei enää juuri olisi. Melusuojelua sen sijaan

on parannettava.

­ Yksityisteiksi muuttuminen on asukkaiden kannalta erittäin hankala asia

esimerkiksi Muukon tienoilla, selvittää Koikkalainen.

­ Tielaitos lähtee siitä, että he eivät pidä samansuuntaisia

rinnakkaisteitä. Sivuun jäävät yleisten teiden osat lakkautetaan ja ne

muuttuvat yksityisteiksi. Tielaitos ei enää vastaa niiden kunnossapidosta.

Asukkaat haluavat, että kaupunki ottaisi tienpitoa vastuulleen. Tästä

asiasta eli ottaako kaupunki ja mitä vastuulleen, päätetään jatkossa.

WSP LT-Konsultit Oy

Kuvateksti

Kaarisillan (kuvassa) sijaan kaupunki joutunee

tyytymään tavalliseen. Siitä puuttuu kaari.

Kirjoittaja:
Anne Kotiharju