ANNE KOTIHARJU
LAPPEENRANTA. Uuden Kuutostien meluntorjuntaa pitää tehostaa Mattilan ja
Muukon välillä. Melun lisäksi Lappeenrannan kaupunki esittää tukun muita
vaateita ja toiveita tiehallinnolle Kuutostien tiesuunnitelmasta. Ne
liittyvät muun muassa maisemointiin ja pohjaveden suojeluun.
Lisäksi kaupunki esittää, että kanavat ylittävästä uudesta sillasta tulee
kaarisilta. Se on noin 10 prosenttia tiehallinnon esittämää perusratkaisua
kalliimpi.
Kaupungin tekninen lautakunta katsoo vielä kaupunginhallituksen käsittelyyn
menevässä lausunnossaan, että kaarisilta toisi lisäarvoa ja julkisuutta
Saimaan kanavan alueelle ja olisi matkailun maamerkki.
Tiehallinnon konsulttina toimiva projektipäällikkö Pertti Savolainen WSP
LT-Konsultit Oy:stä kertoo, että tiehallinto on valmis toteuttamaan
halvemman niin sanotun perusvaihtoehdon.
Toki kaarisiltakin tehdään, jos kustannusten jaosta voi sopia kaupungin
kanssa.
Kaupungin tekninen johtaja Ensio Koikkalainen toteaa, että kaarisilta
saattaa olla turha toive, koska tiehallinto ei halua osallistua
ylimääräisiin kustannuksiin.
Näyttää siltä, ettei kaarisiltaa tule, koska kaupunki ei siihen omaa
rahaa laita.
Uusi, pitkä silta avaa kaupungille joka tapauksessa näkymiä.
Silta on niin pitkä, että vanha kanava voidaan kaivaa esille ja avata
uudelleen. Vanha kanava, joka on nyt täytetty maakerroksilla, mahtuu
kulkemaan sillan ali.
Kaupunki pitää Saimaan kanavan matkailullista hyödyntämistä erittäin
tärkeänä. Kuutostien parantamisen yhteydessä tulisi liikenneyhteys
kanava-alueelle. Matkailuyhtiö Selma tekee parhaillaan ideatason selvitystä
kanava-alueen matkailumahdollisuuksista. Uuden sillan ansiosta siltojen
alusta jää kokonaan avoimeksi tilaksi matkailun käyttöön.
YMPÄRISTÖ- JA rakennuslautakunta otti myös kantaa tiesuunnitelmaan. 13
kilometrin pätkälle on tulossa 10 kilometriä uusia melusuojauksia ja
pohjavesisuojauksia 1,6 kilometriä.
Lautakunta toteaa, että nykytilanteessa useilla asuinalueilla melutaso
ylittää ohjearvot. Suunnitelluilla meluesteillä melusuoja tehostuu
nykyisestä Tirilän, Hartikkalan, Hakalin, Mälkiän, Laihian, Saikkolan sekä
Muukon asuinalueilla. Melutasot pysyvät nykyisellä tasolla ja monin paikoin
tilanne jopa paranee nykyisestä.
Kuutostien melun piiriin jää kuitenkin kiinteistöjä, joiden melusuojausta
pitäisi parantaa suunnitellusta. Näitä kohtia on Viipurintien ja Mattilan
eritasoliittymien tienoilla , Nuijamaantielle kääntyvän eritasoliittymän
tuntumassa, Tirilässä sekä Mälkiältä Joutsenoon päin Justeeninkadun ja
Tuuliankadun kohdalla.
Tirilässä melusuojaukseen jää aukko, johon kaupungin mielestä pitää
rakentaa esimerkiksi meluaita. Myös kanavan yli menevä silta vaatii
erikoismelukaiteet.
Läjitysalueita suunnitelmaan ei paljon sisälly; maastonmuotoilua sitäkin
enemmän. Kaupunki vaatii laadukasta maastonmuotoilualueiden jälkihoitoa
ympäristörakenteineen.
Myös tekninen lautakunta haluaa tehostaa melusuojausta.
Lautakunnan mielestä Tiehallinnon olisi hyvä esittää yhtenäinen
kokonaisesitys koko suunnitteluvälin tiearkkitehtuurista. Tiesuunnitelmissa
on runsaasti melukaidetta, meluvalleja, meluseinää ja maisemavalleja.
KUUTOSTIEN suunnitelmasta oli jätetty 13 muistutusta. Niissä vastustettiin
muun muassa Partalantien, Utrasaarentien ja paikallistie 14826:n
muuttumista yksityisteiksi. Myös melusuojelua toivottiin lisää muun muassa
Mattilaan.
Teknisen lautakunnan mielestä perusteita kaavailtujen yksityisteiden
säilyttämiseksi yleisinä teinä ei enää juuri olisi. Melusuojelua sen sijaan
on parannettava.
Yksityisteiksi muuttuminen on asukkaiden kannalta erittäin hankala asia
esimerkiksi Muukon tienoilla, selvittää Koikkalainen.
Tielaitos lähtee siitä, että he eivät pidä samansuuntaisia
rinnakkaisteitä. Sivuun jäävät yleisten teiden osat lakkautetaan ja ne
muuttuvat yksityisteiksi. Tielaitos ei enää vastaa niiden kunnossapidosta.
Asukkaat haluavat, että kaupunki ottaisi tienpitoa vastuulleen. Tästä
asiasta eli ottaako kaupunki ja mitä vastuulleen, päätetään jatkossa.
WSP LT-Konsultit Oy
Kuvateksti
Kaarisillan (kuvassa) sijaan kaupunki joutunee
tyytymään tavalliseen. Siitä puuttuu kaari.