Lappeenranta on 13:nneksi suosituin muuttokohde 35 kaupungin joukossa

Yleinen mielikuva kaupungista ja sen viihtyisyydestä on keski-määräistä parempi. Työpaikkatarjonnassa olisi kohentamisen varaa. Lappeenrantaa ei koeta kehittyväksi talousalueeksi.

ANNE KOTIHARJU

LAPPEENRANTA. Lappeenranta pääsi muuttohalukkuutta selvittäneessä 35 kaupungin vertailussa 13:lle sijalle. Suosituimpia muuttokohteita olivat Tampere, Jyväskylä ja Turku.

Taloustutkimuksen tekemään tuoreeseen muuttohalukkuustutkimukseen osallistui yli 4 000 vastaajaa. Vastaajat ottivat kantaa vain niihin kaupunkeihin, jotka jotakuinkin tunsivat. Lappeenrannan tunsi yli 700 vastaajaa.

12 prosenttia vastaajista ilmoitti, että heitä kiinnostaisi muuttaa Lappeenrantaan. Prosenttiluku oli 35 kaupungin joukossa siis 13:nneksi korkein.

­ Myös yleinen mielikuva Lappeenrannasta oli keskimääräistä parempi.

Selvityksessä tiedusteltiin yhdeksän eri elementin perusteella mielikuvaa kustakin kaupungista. Kun elementit laskettiin yhteen, Lappeenranta oli vertailussa sijalla 12, selvittää tuloksia kaupungin kehitysjohtaja Markku Heinonen.

Näitä yleiseen mielikuvaan vaikuttavia tekijöitä olivat muun muassa työpaikkatarjonta, opiskelu- ja harrastusmahdollisuudet, kunnalliset palvelut sekä asuinympäristö.

TYÖPAIKKOJEN TARJONNASSA on eniten parantamisen varaa. Lisäksi Lappeenrantaa ei mielletä kehittyväksi talousalueeksi.

Hyviä arvioita Lappeenranta sai lasten kasvuympäristöstä sekä asuinympäristön yleisestä viihtyisyydestä.

­ Erityisen hyvin pärjättiin, kun arviota kysyttiin Lappeenrannassa nyt tai aiemmin asuneilta. Lappeenranta sijoittui kahdeksanneksi.

Lappeenrantalaiset itse arvostavat kotikaupunkiaan, sen asumisviihtyvyyttä ja palveluja vielä enemmän, mitä yleinen positiivinen mielikuva kertoo.

Lappeenrannan asukkaiden antama arvosana oli 8,27, kun kaikkein kaupunkien saama keskiarvo oli 8,05.

Heinonen ei voinut julkistaa Taloustutkimuksen selvityksen tuloksia muuten kuin Lappeenrannan osalta. Myös Imatra oli mukana selvityksessä. Imatran kehitysjohtaja Jaana Utti sanoo, ettei ole vielä varmaa, ostaako Imatra tuloksia itselleen.

MUUTTOHALUKKUUS on Heinosen mukaan erittäin tärkeä kaupungin kehitysmittari. Asukasluvun kasvuvauhti hiipuu Lappeenrannassa. Viime vuonna tavoiteltiin 290 uutta asukasta, mutta 94:ään oli tyytyminen.

­ Lappeenrantaa markkinoidaan erityisesti opiskelukaupunkina. Lappeenrannan opiskeluympäristö oli Suomen ykkönen Ylioppilaskuntien liiton tutkimuksessa.

Ongelmana on, miten saada opiskelijat myös jäämään kaupunkiin.

­ Työpaikkatarjontaan pitäisi pystyä vaikuttamaan niin, että täällä valmistuvat myös jäisivät tänne eivätkä lähtisi työn perässä Helsinkiin.

Tonttitarjonnan parantamien on toinen avainasia.

­ Pitää tarjota laadukkaampia tontteja ja on löydettävä jakoon myös rantatontteja.

Tuoreimpana esimerkkinä Lappeenranta markkinoi itseään kohta Senaatintorilla muiden Etelä-Karjalan kuntien rinnalla.

ES-arkisto/Pekka Hölkki

Kuvateksti

Lappeenranta saa hyvät pisteet viihtyisyydestä, mutta kovin kehittyväksi alueeksi sitä ei mielletä. Lappeenrantalaisten kesäolohuoneen, satamatorin, avajaisia vietettiin tänä vuonna toriremontin keskellä.

Kirjoittaja:
Anne Kotiharju