Viipurin ja Nuijamaan uudesta tieyhteydestä puhutaan taas

Suunnitelmat on kaivettu naftaliinista. Svetogorskin­-Viipurin tien parannus sai Tacis-rahaa ja nousi vielä Saimaan kanavan varren tieyhteyksien ohitse.

URPO LAANINEN

VIIPURIN ja Nuijamaan välisen uuden oikotien rakentaminen on nostettu esille naftaliinista. Kaakkois-Suomen ja Leningradin alueen tieviranomaiset ovat keskustelleet viime aikoina sen suunnittelusta ja rahoituksesta.

Nuijamaan ja Viipurin välinen liikenne kulkee tukkoista Saimaan kanavan huoltotietä pitkin, jota ei ole suunniteltu nykyisille valtaville liikennemäärille. Uutta tieyhteyttä kaavailtiin nykyisen vuokratien länsipuolelle jo toistakymmentä vuotta sitten.

Se on hautautunut Venäjän tärkeämpien liikennehankkeiden alle, eikä Venäjällä ole oltu aiemmin edes innostuneita sen rahoittamisesta.

Viipurissa on vielä menossa ohitustien loppuosan rakentaminen Vaalimaan suuntaan.

Nuijamaa-Viipuri-tien ohitse meni myös Svetogorskin ja Viipurin välisen tien suunnittelu, jolle Kaakkois-Suomen-Venäjän-naapuruusohjelman valintakomitea myönsi maaliskuussa 258 000 euron EU:n Tacis-rahoituksen.

KAAKKOIS-SUOMEN tiepiirin projektipäällikkö Hannu Heinikainen kertoi, että Saimaan kanavan vuokratien korvaamisesta uudella maantiellä on keskusteltu Leningradin alueen tieviranomaisten kansa.

Kun naapuruusohjelman Tacis-raha meni Svetogorskin-Viipurin tiesuunnitteluun, venäläisiltä on kyselty halukkuutta tehdä Tacis-hakemus omissa nimissään.

Heinikaisen mukaan Nuijamaan-Viipurin oikotielle voi olla vaikeata löytää rahoitusta Venäjän puolelta, kun heillä on niin monta isoa tiehanketta, kuten Pietarin kehätiet, Pietarin ja Viipurin välisen Skandinavia-valtatien rakentaminen nelikaistaiseksi, Koiviston satamaan johtavat maantiet ja Viipurin ohitustien loppupätkä.

VIIPURIN ja Nuijamaan välille pitäisi rakentaa uutta maantietä yli 20 kilometriä.

Projektipäällikkö Heinikaisen mukaan hintalappua ei ole vielä arvioitu, mutta hanke on tietysti kallis, useita kymmeniä miljoonia euroja.

SVETOGORSKIN ja Viipurin välisen maantien parantamisesta on tehty Finnmap Infra Oy:n Venäjän-asiantuntijan Juha Rädyn mukaan useita suunnitelmia eri vaiheissa. Pätkissä on tietä pikku hiljaa parannettu.

Tacis-rahalla laaditaan nyt Svetogorskin ohikulkutien ensimmäinen yleissuunnitelma. Lisäksi rahaa käytetään pieniin kaistajärjestelyihin Imatran Pelkolan raja-asemalla.

Leningradin alue toivoo, että Venäjän tiehallinto rahoittaisi Viipurin-Svetogorskin maantien. Se on toiminnallisesti liittovaltion tie, joka johtaa rajalle.

– Periaatepäätös rahoituksesta on jo olemassakin, mutta rahoitus näyttää tulevan aika tipoittain, Räty sanoi.

Hän arvioi, että Svetogorskin-Viipurin maantien kunnostus saattaisi alkaa sen jälkeen kun Viipurin ohitustie on saatu kokonaan valmiiksi.

SUOMEN rajalle johtavien tiehankkeiden ohi menevät myös Venäjälle tärkeän Koiviston sataman tieyhteydet. Uusi maantie rakennetaan Skandinavian valtatieltä suoraan Koivistolle.

Myös Uuraan satamaan johtavia maantietä kunnostetaan koko ajan.

Venäjän lähialueen tärkeitä tiekohteita ovat Koiviston satamaan johtava

uusi tieyhteys, Svetogorskin-­Viipurin maantien kunnostus ja ehkä niiden

jälkeen uusi maantie Nuijamaalta Viipuriin.

Kirjoittaja:
Urpo Laaninen