Hyvä johtaja paljastaa reseptinsä

VIRPI KOIVISTOLAPPEENRANTA. Kun kampaamoyrittäjä Anne Partanen puhuu alaisis

VIRPI KOIVISTO

LAPPEENRANTA. Kun kampaamoyrittäjä Anne Partanen puhuu alaisistaan, ei kehuista meinaa tulla loppua.

– Mie oon niin ylpeä miun työntekijöistä, ettei oo tosikaan!

Kesäkuun alussa työntekijöiden arvostus kantoi hedelmää, kun parturikampaamo PääAsian omistaja palkittiin Espanjan Barcelonassa. Kampaamoyrittäjien kansainvälisten kilpailujen tuomaristo palkitsi Partasen hyvän johtajan palkinnolla.

Kilpailussa tarkasteltiin muun muassa yrityksen historiaa, kirjanpitotietoja ja kuultiin työntekijöiden lausuntoja.

Partanen on voitosta tohkeissaan.

– Myö ei täällä Lappeenrannassa ymmärretä miten hyviä myö ollaan. PääAsiakin voitti monta helsinkiläistä yritystä.

Anne Partasella on 25 vuoden kokemus yrittäjänä. Hän aloitti kampaamoyrittäjänä 19-vuotiaana Skinnarilan Orkoniitynkadulla kerrostalon alakerrassa. Sieltä yritys muutti ensin Sammontorille, ja puolitoista vuotta sitten viereiseen S-marketin taloon. Viisi vuotta sitten Partanen avasi kampaamon myös yliopiston lähelle.

Partasen kampaamo on kasvanut pikkuhiljaa ja työllistää nyt 12 naista.

MIKÄ SITTEN tekee Anne Partasesta hyvän johtajan? Tähän määrätietoisella naisella on monta vastausta. Kaikki lähtee siitä, että hän pitää huolta työntekijöistään.

Partanen ei esimerkiksi ole lähtenyt venyttämään aukioloaikojaan muiden kampaamojen perässä.

– Mie en väsytä työntekijöitä myöhäisillä aukioloajoilla. Paras energia lähtee aamulla, ja illalla on sitten aikaa harrastaa ja olla poikakaverin tai perheen kanssa.

Työssä viihtyvyydestä kertonee se, että poissaoloja ei juuri ole. Partanen laski, että 25 vuoden aikana poissaoloja on yhteensä kertynyt koko sakilta vain parin kuukauden verran.

Partanen ei myöskään ole lähtenyt vuokratuolitrendiin mukaan. Vuokratuolisysteemissä kampaajat työskentelevät samassa kampaamossa kukin yksityisinä yrittäjinä. Käytäntö yleistyi viitisen vuotta sitten, ja nykyään se on yleisin tapa värvätä työtekijä kampaamoon.

– Ajattelin, että siinä olisi kauhea kilpailu asiakkaista, Partanen selittää.

Hän on mieluummin työnantaja perinteisessä mielessä: palkkaa alaisia yritykseen, jossa kaikki puhaltavat yhteen hiileen.

PÄRJÄTÄKSEEN bisneksessä on myös haistettava markkinaraot. PääAsian tärkein kohde ovat tällä hetkellä miehet.

– Meidän miesasiakkaista 60 prosenttia värjää hiuksiaan, Partanen paljastaa.

Lopuksi kampaajalta on tietysti pakko kysyä, mitkä ovat tämänhetkiset hiustrendit.

– Kiharat. Pitkästä aikaa.

Tällä hetkellä kampaajat seuraavat myös silmä kovana jalkapallon MM-kisoja. Viimeistään syksyllä selviää, minkä pelaajan hikinen tukkapehko määrää seuraavat miesten hiustrendit. VIRPI KOIVISTO

Kuvateksti

Anne Partanen sai kansainvälisiltä kampaamoyrittäjien kisoilta tunnustusta hyvästä johtamisesta. Etualalla komeilee palkintopokaali.

Kirjoittaja:
Virpi Koivisto