Museovirasto ideoi siltaa Kukonharjun kanavan yli

Museovirasto selvittää siirrettävän kävelysillan rakentamismahdolli-suuksia. Autolla joutuu ajamaan kymmenien kilometrin matkan, jos haluaa jalkaisin kanavan rannalta toiselle. Kanavan pohjoispäähän rakennetaan rakenteita suojaavat ja rantautumista …

ILPO LESKINEN

KUKONHARJUN KANAVA saattaa saada avattavan tai siirrettävän kävelysillan. Museovirasto tutkii mahdollisuuksia rakentaa jonkinlainen kevytrakenteinen kävelysilta kanavan yli.

Silta parantaisi kanavan matkailukäyttöä huomattavasti, sillä kiinnostavia kohteita on kanavan molemmin puolin. Näin kertoo Suvorovin kanavien kunnostustyöryhmän vetäjä, arkkitehti Tuula Hakala Museovirastosta.

­·Kun Kukonharjussa käy ja kanavaan perehtyy, varmasti väistämättä herää ajatus päästä myös toiselle rannalle.

KIINTEÄÄ SILTAA ei Hakalan mukaan voida ajatella.

­·Liikkuva, lossityyppinen ponttonisilta voisi olla mahdollinen. Parhaillaan selvitetään, voiko sellaista rakentaa.

Silta lyhentäisi olennaisesti matkaa kanavan toiselta rannalta toiselle. Jos haluaa päästä jalkaisin kanavan rannalta toiselle, joutuu autolla ajamaan lähes 30 kilometrin ja yli puolen tunnin matkan.

Kanavan rannalta toiselle pääsee kätevästi veneellä, mutta Hakala ei lämpene ajatukselle yleisistä veneistä. Riski niiden häviämisestä on liian suuri.

Kukonharjun kanavan yli suunniteltiin takavuosina kiinteää siltaa, mutta asia ei edennyt puheita pidemmälle.

KÄVELYSILLAN rakentaminen on noussut esiin samalla, kun Museovirasto suunnittelee suojalaitureiden rakentamista kanavan pohjoispään molemmille rannoille.

Hakala kertoo, että laiturit suojaavat kanavan päihin rakennettuja, kivillä täytettyjä hirsiarkkuja. Samalla laiturit palvelevat veneilijöitä ja helpottavat rantautumista kanavalle.

Laitureiden rakentaminen alkaa aikaisintaan syksyllä. Vastaavat suojalaiturit on tarkoitus rakentaa myös Telataipaleen kanavan itäpäähän ensi talven aikana.

MUSEOVIRASTO rakentaa Kukonharjun kanava-alueelle yhden tai kaksi muinaisjäännöspolkua. Polun rakentaminen kanavan itärannalle alkaa Hakalan mukaan tänä kesänä.

Polku esittelee kanavan muinaisjäännöksiä: venäläisen varuskunnan rakennuksia 200 vuoden takaa sekä arkeologisten tutkimusten löytöjä.

KANAVAN länsirannalle on tarkoitus rakentaa vastaava muinaisjäännöspolku, mutta suunnitelmat ovat vielä kesken.

Hakala pitää tärkeänä, että myös länsirannalle saadaan muinaispolku. Siellä maaperä on säilynyt koskemattomampana ja vanhaa kanava-asutusta on enemmän kuin itärannalla.

Tarkoitus Hakalan mukaan myös on, että tulevaisuudessa Kukonharjun kanavan länsirannalle pääsee polkua pitkin. Nykyisin pääsee kätevimmin kanavan itärannalle.

KUKONHARJUN KANAVA

– Sijaitsee Puumalan ja Ruokolahden rajalla.

– Suvorovin kanavista pisin (n. 800 metriä) ja parhaiten säilynyt.

– Kenraali Aleksandr Suvorov aloitti rakentamisen vuonna 1792. Kanava valmistui 1796.

– Kukonharju toimi kanavareitin keskuspaikkana 1700- ja 1800-luvun vaihteessa.

– Kukonharjussa toimi venäläinen varuskunta. Sen rakennuksia on ollut kanavan molemmin puolin ja kanavan eteläpuolella.

– Suvorovin kanavia esittelevät verkkosivut löytyvät osoitteesta www.nba.fi/projektit/suvorov

Kirjoittaja:
Ilpo Leskinen