Rautjärvi miettii korvaavia palveluja kirjastoauton tilalle

Ruokolahden auto on palvellut jo kaksikymmentä vuotta. Lappeenranta ei aio supistaa kirjasto-palvelujaan.

PÄIVI VENTO

LAPPEENRANNAN kirjastoautolla on takanaan vuoden vilkkaimpia viikkoja.

Kirjastovirkailija Raija Mäkelä ja kirjastoautonkuljettaja Sari Luukkonen

ovat saaneet palvella asiakkaita, jotka varaavat heinäkuuksi lukemista.

Kirjastoauto jäi perjantaina kuukauden kesälomalle.

-­ Elokuun aikana sitten palautetaan tavallista suuremmat määrät kirjoja, kertoo Mäkelä. Lappeenrannan kirjastoautosta otetaan noin 52 100 lainaa vuodessa, eikä kaupunki ole ainakaan vielä kyseenalaistanut palvelun tarpeellisuutta.

ERITTÄIN SUURELLA todennäköisyydellä maakunnassa on muutaman vuoden kuluttua enää vain yksi kirjastoauto. Ruokolahden auto on vuosimallia -86

ja sen käyttöaika on arvoitus. Lappeenrannan kyliin kirjastopalveluja viedään huomattavasti uudemmalla, vuonna 1993 hankitulla autolla.

Ruokolahdella ei ole tehty kirjastoautopalvelujen tulevaisuudesta linjanvetoja. Sen verran, ettei uutta valtionapuhakemusta uuden auton

hankkimiseksi ei ole opetusministeriöön jätetty.

Ruokolahden kirjastoautonkuljettaja Seppo Leppänen sanoo kaksikymmentä vuotta vanhan auton olevan täysi yllätys.

-­ Kunhan palaan kesälomalta ja lähden ajamaan, se saattaa levitä siihen paikkaansa, vaikka se lomalle lähtiessäni oli kunnossa, Leppänen vitsailee.

­- Kyllä asiakkailla on ajatuksena, että kirjastoauton palvelut loppuvat

viimeistään siihen, kun jään kuuden vuoden kuluttua eläkkeelle, hän kertoo.

Leppänen ei pitäisi hullumpana ratkaisuna sitä, että auto kiertäisi reittinsä vain joka toinen viikko ja hän itse siirtyisi osa-aikaeläkkeelle.

-­ Ajojen väheneminen antaisi autolle jatkoaikaa, mutta tuskin vähentäisi lainojen määriä.

RAUTJÄRVI MYI kirjastoautonsa tänä kesänä. Se ehti kiertää 16 vuotta.

Kirjastoauto lakkautettiin taloudellisista syistä.

Kirjastonjohtaja Kirsti Sahla pitää päätöstä järkevänä, tosin tietysti asiakkaille valitettavana.

-­ Rautjärven kirjastotoimen menot ovat huomattavasti korkeammat kuin valtakunnassa keskimäärin, koska meillä oli pääkirjasto, Aseman kirjasto sekä auto. Auton lainausmäärät olivat enimmillään 30 000 vuodessa, lopussa enää 3 000.

Kirjasto suorittaman kyselyn mukaan 46 auton asiakasta toivoo jatkopalvelua 52 vastanneesta. Sahla näkee, ettei asia ole kovin ongelmallinen.

-­ Kyliltä tulevat kuntakyydit tähän keskustaan ja Asemanseudulle, joten kirjastossa voidaan asioida kauppareissuilla. Me olemme auki jo aamupäivästä.

Myös heitä palvellaan, jotka eivät kykene itse jatkossa asioimaan kirjastoissa.

-­ Olen kysellyt noin kahdestakymmenestä kirjastosta, kuinka korvaava palvelu on hoidettu. Järkevimmältä tuntuisi, että joku kirjaston

henkilökunnasta kerran kuukaudessa tekisi kierroksen ja veisi luettavaa asiakkaiden esittämien toiveiden tai oman olettamuksen pohjalta, Sahla pohtii.

Yksi vaihtoehto olisi kirjojen lähettäminen hoitohenkilökunnan mukana, eli yhteistyössä sosiaali- ja terveyspuolen kanssa.

­ Ongelmaksi muodostuu laki intimiteettisuojasta.

-­ Koululaisille auton poisjääminen on selvä heikennys kirjastopalveluissa,

Sahla pahoittelee.

LAPPEENRANNAN kirjaston informaatikko Leena Priha kertoo, että kirjastoauton toivotaan kestävän niin kauan, että uuteen autoon voidaan hakea ja saada valtion apua. Hän muistelee, että autolta vaaditaan 17 vuoden ikää, eli neljä vuotta vielä.

-­ Tänä talvena auto on jo seisonut remonttien takia.

Priha sanoo, että nyt eletään viimeisimmän tiedon varassa, jonka mukaan kirjastopalveluja ei supisteta, eli uusi auto aikanaan hankitaan.

­- Onhan se valtavan kallis valtionosuuden kanssakin, vanhan miljoonan.

Priha sanoo, että mahdollista uutta autoa voitaisiin käyttää tehokkaammin.

-­ Voisi tehdä seutukunnallista yhteistyötä, jolloin auto palvelisi useamman kunnan asukkaita. Kuskeja pitäisi olla kaksi, aamu- sekä iltavuorossa,

Priha hakee tehokkuutta.

Kuvateksti

SEPPO RAUTIOVAARA

Kirjastovirkailija Raija Mäkelä (edessä) ja autonkuljettaja Sari Luukkonen panevat kirjat paikoilleen ennen matkan jatkumista.

Kirjoittaja:
Päivi Vento