Nuijamaan uudella raja-asemalla kaikki valmiina liikennettä varten

Avaamisjärjestelyt vaativat korkeintaan vuorokauden, kun ilmoitus tulee. Rajanylityspaikka on maailman huippuluokkaa. Jonoja ei pitäisi syntyä. Henkilöautoille ja rekoille on omat erilliset tarkastuspisteet.

URPO LAANINEN

LAPPEENRANTA. Nuijamaan uudella rajanylityspaikalla ollaan täysin valmiita liikenteen vastaanottamiseen. Ja on oltu pitkin kesää.

­·Avaamisjärjestelyihin menee korkeintaan yksi vuorokausi, kun ilmoitus tulee, sanoo Nuijamaan rajatarkastusaseman päällikkö Jouni Laurén.

Tiepiirin on hoidettava kuntoon liikenteenohjausjärjestelyt, vanha rajanylityspaikka pitää sulkea ja tietoliikenneyhteydet siirtää uudelle

raja- ja tulliasemalle.

Vaikka uudesta avaamispäivästä ei ole tällä hetkellä mitään tietoa, Nuijamaalla asia otetaan rauhallisesti, eikä hötkyillä turhan takia.

NUIJAMAAN rajanylityspaikalle on palkattu lisää väkeä. Henkilökuntaa tarvitaan entistä enemmän, koska henkilöliikennekeskus ja tavaraliikennekeskus on eriytetty omiksi asemikseen.

Rajalla työskentelee 118 ihmistä ja tullissa 115. Jouni Laurén sanoo, että kolmen vuoden aikana rajalle on palkattu runsaat 30 ihmistä lisää.

Vaikka uutta raja- ja tulliasemaa ei ole vielä avattu, löysää ei kuitenkaan ole. Työvuoroissa ovat normaalit vahvuudet, ja osa henkilökunnasta saa koulutusta.

NUIJAMAAN uutuuttaan kiiltävän ja tuoksuvan rajanylityspaikan tilat ja laitteet ovat Laurénin mukaan huippuluokkaa ja parasta, mitä maailmalta on saatavissa.

­·Tämä on äärimmäisen nykyaikainen raja-asema.

Rahaakin meni. Valtion budjetissa oli varattu tiejärjestelyihin 14,5 miljoonaa euroa. Rakennukset toteutettiin Senaatti-kiinteistöjen omalla rahoituksella.

Kustannukset nousivat 9,5 miljoonaan euroon. Rajanylityspaikka maksoi kaikkiaan 24 miljoonaa euroa.

Raja-asema on mitoitettu 2,8 miljoonalle rajanylittäjälle vuodessa.

Matkustajien määrä voi tuplaantua, sillä tämä vuonna rajan ylittää Nuijamaalta 1,3­1,4 miljoonaa matkustajaa.

Vanha raja- ja tulliasema valmistui vuonna 1987. Se suunniteltiin puolta miljoonaa rajanylittäjää varten. Tilanahtaus on ollut vuosikausia melkoinen.

JOUNI LAURÉN sanoo, että uudelle rajanylityspaikalle ei pitäisi syntyä jonoja, kun raskaat ajoneuvot kulkevat omaa reittiään ja henkilöliikenne omaansa.

Tavaraliikennekeskuksen kautta kulkevat kaikki kuorma-autot ja rekat sekä sellaiset henkilö- ja pakettiautot, joissa on tulliselvitettävää tavaraa.

Rekoille tulee käyttöön vuoronumerojärjestelmä maasta lähtevässä liikenteessä.

Henkilöliikennekeskuksen kautta kulkevat kaikki linja-autot sekä sellaiset

henkilö- ja pakettiautot, joissa ei ole tullattavaa tavaraa.

Henkilöliikennekeskuksessa on mahdollista ottaa tarvittaessa käyttöön maahan saapuvassa liikenteessä peräti 12 tarkastuspistettä. EU:n kansalaisille voidaan avata ruuhka-aikaan kaksi pikakaistaa.

­·Tarkastuspaikat on tarkoitus pitää auki joustavasti, jotta liikenne sujuu hyvin, Laurén sanoo.

NUIJAMAAN rajanylityspaikka on pinta-alaltaan poikkeuksellisen laaja, 32 hehtaaria. Se on tällä hetkellä suurempi kuin Vaalimaa.

Raja- ja tulliaseman alueella on peräti 300 liikennemerkkiä, joten autoilijoiden on syytä olla tarkkoina, mihin ajavat. Liikennettä helpottaa tietysti se, että rekat ja henkilöautot ohjataan eri reittejä pitkin.

MARLEENA LIIKKANEN

Kuvateksti

Uuden raja-aseman hienosta valvomosta seurataan kaikkea rajaliikennettä Saimaan kanavaa ja Lappeenrannan lentokenttää myöten. Jouni Laurén on tyytyväinen nykyaikaisiin tiloihin.

Kirjoittaja:
Urpo Laaninen