Ei ahtaan paikan kammoisille

JYRI HÄNNINENTimpurisakin nokkamies Petri Kirjavainen keskeyttää muotinkasau

JYRI HÄNNINEN

Timpurisakin nokkamies Petri Kirjavainen keskeyttää muotinkasaustyönsä hetkeksi, ja alkaa rupatella. Kirjavainen on ollut parisenkymmentä vuotta rakennusalalla, mutta tämän hetkinen työmaa jaksaa silti puhuttaa.

Olemme Lappeenrannan keskustan Gallerian liikekorttelin työmaalla, eli vanhassa linja-autoaseman montussa, jossa ahertaa kuutisenkymmentä rakennusalan työntekijää.

– Rakentaminen on periaatteessa aina samanlaista, mutta onhan tämä kohde aika erikoislaatuinen. Työ on vaihtelevaa ja työmaa on valtavan kokoinen, Kirjavainen sanoo.

Gallerian liikekortteli on yksi Lappeenrannan historian suurimmista rakennustyömaista, jos mukaan ei lasketa teollisuuden jättilaitoksia. Tontille kohoaa 37 000 bruttoneliön edestä toimisto- ja liiketiloja sekä 42 asuntoa. Autopaikkoja on noin 400 ja koko rakennushankkeen kokonaisarvo on yli 50 miljoonaa euroa.

– Ison-Kristiinan rakentaminen oli lähes yhtä iso hanke aikanaan. Lappeenrannassa saadaan odottaa varmasti useita vuosia, ennen kuin rakennetaan seuraava yhtä massiivinen kohde, sanoo Gallerian rakennuttajakonsultti Jari Salonen.

VALTAVA KOKO on jo haaste sinänsä, mutta entä sitten rakennuspaikka? Galleria rakentuu aivan Lappeenrannan ydinkeskustaan, vilkkaasti liikennöityjen Kirkkokadun ja Kauppakadun väliselle alueelle, osittain Lappeenkadun päälle.

Tontti täytetään ääriään myöten ja ulkopuolisen silmin katseltuna työskentely ei näytä sopivan ahtaan paikan kammoa poteville. Tämän luulisi vaikeuttavan rakentamista roppakaupalla.

Työmaapäällikkö Seppo Rantakaulio pyörittää päätään, kun hän kuulee kysymyksen alueen aiheuttamista ongelmista. Hän puhuu mieluummin haasteellista työkohteesta.

– On totta, että paikka on rakentamisen kannalta poikkeuksellinen. Olemme kuitenkin huomioineet tämän kaikessa työmaasuunnittelussa, kuten tavaran välivarastoinnissa ja turvallisuusnäkökohdissa.

SUURIN TURVALLISUUSRISKI on työmaata reunustavat ruuhkaiset tiet, joissa liikkuu joka päivä tuhatmäärin autoja. Rakennustyömaa on nipistänyt tilaa myös autoilijoilta, sillä Lappeenkadulta ja Kirkkokadulta on jouduttu sulkemaan kaistoja.

– Liikenteelle aiheutuvien häiriöiden osalta elämme nyt rakennusajan pahimpia aikoja. Tosin syksyllä joudumme sulkemaan Lappeenkadun hetkellisesti kokonaan, kun alamme rakentaa kadun ylittävää rakennuksen osaa, Rantakaulio sanoo.

Työmaalla on sattunut toistaiseksi vain kolme pientä tapaturmaa, joista on selvitty lyhyillä sairauslomilla. Työsuojeluvastaava Jarmo Ukkonen sanoo tekevänsä päivittäin kierroksen työmaalla, ja puuttuvansa kaikkiin puutteisiin välittömästi.

Niitä ei kuitenkaan ole tullut juuri vastaan, vaan kypärän pitämisestä lähtien asiat ovat Ukkosen mukaan kunnossa.

– Työsuojeluun kiinnitetään paljon huomiota ja työnantaja kannustaa siihen nykyisin varsin aktiivisesti. Suurin ongelma on liikenne. Lappeenkadulla on kolmenkympin nopeusrajoitus, joka ei tunnu paljon painavan autoilijoita. Jos tiellä on kaivinkone kauha pystyssä, se sentään saa ihmiset yleensä hidastamaan, Ukkonen sanoo.

GALLERIA NOUSEE harjakorkeuteensa ensi keväänä. Sisäpuolen suunnittelu on osittain vielä luonnosvaiheessa, joten suunnittelu ja rakentaminen etenevät yhtä aikaa. Tämän, jos jonkun, luulisi aiheuttavan harmaita hiuksia rakentajille.

– Ajan henki on tällainen. Rakennukset pitää tehdä helposti muuteltaviksi. Kaupat ja virastot tulevat ja menevät. Tilat pitää saada aina sopimaan uusillekin vuokralaisille, Rantakaulio sanoo.

Gallerian liikekortteli on rakennusliike Okan ja NCC:n työyhteenliittymän kohde. Okan aluejohtajan Kari Metsäkallion mukaan kiinteistön tiloista on myyty 30-40 prosenttia, mutta syyskuun aikana selviää muutaman ison yrityksen tuleminen Galleriaan.

– Sen jälkeen loput tilat viedään varmasti käsistä. Näin keskeisellä paikalla oleva kohde herättää suurta kiinnostusta.

VALMISTUESSAAN Gallerian liikekortteli muuttaa Lappeenrannan keskustan ilmettä tyystin. Vanhoista valokuvista voi olla vaikea tunnistaa aluetta, kun rakennukset ovat vaihtuneet, maaperää on myllerretty ja tiet vaihtaneet paikkaansa.

– Asuin pikkupoikana nykyisen hotelli Lappeen kohdalla, jossa oli silloin vanhoja puutaloja. Kävimme uittamassa linja-auton aseman montussa olevissa isoissa lätäköissä kaarnaveneitä.

– Sen jälkeen monttua on vuoroin täytetty ja kaivettu ylös. Nyt on käynnissä taas täyttövaihe, Rantakaulio sanoo.

KAROLIINA PAATOS

Kuvateksti

Rovaniemeltä kotoisin oleva Tapani Uusipaavalniemi on asentamassa Gallerian liikekorttelin tiloihin sprinkler-laitteita.

Kirjoittaja:
Jyri Hänninen