Pysäköintihalli avaa City-korttelin työmaan

City-parkki on myös perustettavan Williparkki Oy:n ensimmäinen ponnistus. Noin 300 paikan ja neljän miljoonan euron luola ulottuu kirkon perustuksista Koulukatuun asti. Rakentaminen saattaa alkaa ensi syksynä.

ANNE KOTIHARJU

LAPPEENRANTA. Noin 300 auton City-parkin rakentaminen Lappeenrannan

ydinkeskustaan alkaa näillä näkymin ensi syksynä. Karkean arvion mukaan

neljä miljoonaa euroa maksava luola ulottuu Lappeen kirkon perustuksista

Koulukatuun asti. Pysäköintilaitoksen rakentamisesta käynnistyy samalla

City-korttelin rakentaminen.

­ City-parkin työmaa on kiinni siitä, saadaanko noin kuukauden sisällä

sovittua City-korttelin kiinteistönomistajien ja kaupungin kesken korttelin

yhteisestä toteuttamisesta. ­ City-parkin isännäksi tulevan kaupungin

pysäköintiyhtiön, Williparkin perustaminenkin vaatii vielä päätökset,

selvittää kaupungin tekninen johtaja Ensio Koikkalainen.

Pysäköintiyhtiötä tarvitaan ison hankkeen läpivientiin. Williparkin

seuraava, vielä hamaan tulevaisuuteen ajoittuva pysäköintihalli, tullee

Vapaudenaukiolle.

CITY-PARKKI on osa City-korttelin yhdellä kertaa rakennettavaa

suurhanketta. Korttelissa on nyt rakennuksia yhteensä noin 4 000

kerrosneliötä; uusia neliöitä tulee todennäköisesti tuplasti.

Pysäköintilaitos levittäytyy kellarikerroksiin ehkä 14 000 neliölle.

Tapanaisen talo purettaneen, mutta Cityn liiketalot sekä kävelykatu Oleksin

varren rakennukset jäävät. Cityn liiketalot saanevat kuitenkin lisää

rakennusoikeutta. Tyhjät paikat korttelissa täyttyvät, mutta suurin osa

nykyisestä City-aukiosta jää aukioksi.

Pysäköintilaitoksen pääsisäänkäynti tulee Koulukadulle. Koikkalaisen mukaan

Kirkkokadulle saatava yhteys sen sijaan vaikuttaa tässä vaiheessa hankalalta.

Pysäköintilaitos kannattaa rakentaa mahdollisimman isoksi.

­ Sitä ei pääse enää jälkikäteen laajentamaan. Alue käytetään

mahdollisimman tarkkaan hyväksi.

JOS CITY-KORTTELISTA löytyy yhteisymmärrys, pysäköinnin rakentaminen alkaa

Koikkalaisen mukaan ensi syksynä.

­ Tuolloin alueelle laadittava asemakaava olisi siinä kunnossa, että voisi

aloittaa. On varauduttava myös siihen, että kaavasta tulee valituksia.

Koikkalaisen mielestä pysäköintilaitos kannattaa toteuttaa osana

City-korttelin kokonaisuutta synergiaetujen takia.

­ Sitä kautta saadaan ehkä edullisempi tarjous myös pysäköintilaitoksen

rakentamiseen.

Tarkoitus on, että kaikki korttelin neljä maanomistajaa luovuttavat

tonttinsa tulevalle rakentajalle.

KAUPUNGILLA on keskeinen rooli kaavoittajana ja pysäköintilaitoksen

toteuttajana. Lisäksi kaupunki on myös korttelin yksi maanomistaja.

Neuvottelut yhteistoimintasopimuksesta ovat nyt loppusuoralla. Alustavasti

neuvotellaan myös maankäyttösopimuksesta.

Yhteistoimintasopimuksessa sovitaan korttelin yhteisestä toteuttamisesta,

tulevan taloudellisen hyödyn jakamisesta, kaupunkikuvallisista tavoitteista

sekä aikataulusta.

­ Kun kiinteistönomistajat hyväksyvät sopimuksen, voi sen tuoda tekniseen

lautakuntaan. ­ Kaupunginhallitus päättää, meneekö kaupunki mukaan noilla

ehdoilla.

Kirjoittaja:
Anne Kotiharju