Nuortenteatterin Hamletilla on sielu hevimetallia

SARI PULLINENTEATTERILappeenrannan nuorisoteatteriWi

SARI PULLINEN

TEATTERI

Lappeenrannan nuorisoteatteri

William Shakespeare: Hamlet, suomennos Eeva-Liisa Manner

Ohjaus Johanna Juslin

Puvut ja lavastuskonsultaatio Päivi Pöyhölä

Ensi-ilta taidekoulu Estradilla pe 27.10. klo 20

Päärooleissa: Otso Pohjalainen, Niina Lopperi, Jesse Ojala, Sanni

Lahtinen, Martti Manninen, Sonja Helkala, Nora Musto, Laura Väisänen, Jarno

Mäkinen, Karoliina Pesu.

Nähtyäni Lappeenrannan nuorisoteatterin Hamletin olen varma, että

Shakespearekin olisi halunnut valita Metallicaa ja Apocalypticaa Tanskan

kuningashuoneen tragediaansa.

Nuortenteatteri ei kymmenvuotisjuhlanäytelmässään pelaa pikkunappuloilla.

Näytelmävalinta ei ole helpoin mahdollinen, mutta porukka näytti, että

täältä pesee.

Sitä paitsi aina ja kaikessahan on kyse vallasta ja rakkaudesta,

katumuksesta ja armosta, kostosta ja anteeksiannosta.

Estradin lavalla Tanskan prinssi vuodattaa elämäntuskaansa neljänä hahmona.

Se on ohjaaja Johanna Juslinilta hyvä oivallus. Käytännöllinen siksi, että

siten pitkät monologit on saatu jaettua inhimillisen pituisiksi nuorten

näyttelijöiden kesken. Visuaalisesti toimiva siksi, että päänsisäiset

pohdinnat saavat koreografian.

Nelipäisellä Hamletilla olisi voinut herkutella enemmänkin.

Neljä Hamlet-hahmoa kuvaa myös prinssin eri luonteenpiirteitä. Upeimmillaan

tämä näkyy kuuluisimmassa kohtauksessa. Levottomasti edestakaisin lattiaa

mittailevat Hamletit tiukkaavat toinen toisiltaan, ollako vai eikö,

toimiako vai eikö, ja joutuvat tuskaisesti vastaamaan toisilleen,

itselleen: ”En tiedä!”

Ehkä juuri tästä hajonnasta seuraa toisaalta se, että se puoli Hamletista,

joka rakastaa Ofeliaa, jää heiveröiseksi. Rakkauden paloa kuitenkin

tarvittaisiin lataamaan paukkuja Ofelian hautajaiskohtaukseen.

Nuoret näyttelijät vievät roolinsa alusta loppuun antaumuksella. Kaikesta

näkyy, että harjoittelulle on ollut kunnolla aikaa. Ei kompastelua eikä

unohtelua, vaan raikasta tulkintaa, selkeää artikulaatiota, hallittuja

kohtauksia.

Yksi Hamleteista, Tomi Tyrmi, joutui seuraamaan ensi-iltaa katsomosta.

Martti Manninen paikkasi Tyrmiä loistavasti. Häneltä löytyi sekä rutiinia

opetella vuorosanat pikavauhtia että taitoa tuoda esiin Hamletin pelottavan

julma puoli.

Jesse Ojala, Sanni Lahtinen ja Sonja Helkala luovat omista Hamleteistaan

kaikki omalla tavallaan kiihkeitä ja kiivaita. Yhteispeli sujuu.

Otso Pohjalaisen kuningas Claudius on parhaimmillaan irstailijana, joka

ilakoi tuoreen rouvansa kanssa.

Lisäpinnoja hän saa ryyppäämiskohtauksesta, jossa sekä jalka- että puhetyö

ovat vakuuttavia. Claudiukseen voisi puristaa vielä enemmänkin julmuutta,

onhan hän mies, joka panee toimeen veljenpoikansa murhan.

Niina Lopperi tekee kuningattaresta haavoittuvaisen naisen, joka joutuu

ristiriitaan äitinä ja puolisona. Nora Musto vakuuttaa viisaana Horationa

ja Laura Väisänen pyörätuolilla kurvailevana varain ja tapain ministerinä.

Väisäsen tulkinta on herkullista ja vahvaa.

Erityismaininnan ansaitsee Väisäsen taitavuus hidastetussa kuolinkohtauksessa.

Jarno Mäkinen kantaa herkästi sekä Laertesin tuskaa että veljenrakkautta.

Karoliina Pesu hänen sisarenaan Ofeliana on itse herkkyys.

Esityksen näyttämöllepano nojaa lujasti kahteen perusjalkaan, symmetriaan

ja karuun yksinkertaisuuteen. Siitä syntyy nautinnollinen katselukokemus.

Ei ole mitään turhaa. Kivi on sekä kukka että pääkallo. Vettä valuva

Ofelian ruumis valkeassa paidassa mustalla näyttämöllä salpaa hengen.

Komeljanttarien joukkokohtaukset ovat kuin tanssia.

Videot heijastavat näyttämölle neljännen ulottuvuuden. Tekniikalla ei

itsetarkoituksellisesti kikkailla, vaan se toimii selittäjänä, kertojana,

sisäisenä äänenä.

ES-ARKISTO/PEKKA HÖLKKI

Kuvateksti

Jesse Ojala (oik.) on yksi neljästä Hamletista. Otso Pohjalainen (toinen

vas.) esittää Claudiusta ja Niina Lopperi kuningatar Gertrudia.

Kirjoittaja:
Sari Pullinen