Sedu Koskinen uhkaa perustaa Lappeenrantaan lisää seduloita

Yökerho Giggling Marlinissa tehdään parhaillaan remonttia. Koskinen lupaa perustaa toisen yökerhon vuoden sisällä.

RIINA NOKSO-KOIVISTO

Lappeenranta. Sahanpuru ja lasinsirut peittävät lattiaa. Katosta törröttävät sähköjohdot ja putkenpäät. Yökerho Giggling Marlin Lappeenrannassa on muuttumassa Sedu Koskisen näköiseksi.

­·Remontti maksaa 300 000 euroa. Se ei ole edes paljon siihen verrattuna, että yhden Onnelan perustamiseen kuluu noin miljoona euroa, Koskinen kertoo.

Yökerhoremontin pitää valmistua ensi perjantaihin mennessä, jolloin uusi sedula avautuu asiakkaille. Yökerhon ja entisen karaokebaarin välinen seinä on pistetty nurin, minkä ansiosta tila on yhtenäinen. Remonttimiehet ovat liisteröineet seiniin Sedun ravintoloista tuttua barokkihenkistä, bordellinpunaista tapettia.

Sedu Koskinen vakuuttaa heti, että vuoden sisällä Lappeenrannassa aukeaa toinenkin SK-ravintola.

Hän uskoo, että Lappeenrannassa voisi olla tilausta varttuneemman väen yökerholle.

Joku saattaa ilahtua uudesta sedulasta, toinen taas ei. Sedu Koskisen yökerhot ovat kriitikkojen mielestä ravintolamaailman junttimaisia bulkkituotteita, jotka vievät tilaa yksilölliseltä klubi- ja ravintolakulttuurilta.

Koskinen kertoo, ettei häntä kiinnosta

marginaaliryhmien miellyttäminen. Kohderyhmänä ovat tavalliset ihmiset, suuri yleisö.

­·Ravintoloissani käy joka viikko 90·000 asiakasta. Ymmärrän, että joitakin se harmittaa.

Suurissa kaupungeissa bisnekselle voi olla etua siitä, että juorulehdistä tutut julkimot näyttäytyvät Sedun ravintoloissa. Ravintoloiden todellinen menestys ja kassakoneen kilinä riippuu tavallisesta asiakkaasta.

­·Itse arvostan eniten sitä, jos ravintolani saa arvostusta tavallisilta ihmisiltä.

Sedu Koskinen vaikuttaa itsekin aika tavikselta.

Hän kehuu ravintoloitaan Valkeakosken murteella, mutta ei pullistele.

Joka tavis ei tosin omista 45 ravintolaa ja suunnittele parhaillaan 3·000 neliön Las Vegas·-tyylistä show-ravintolaa Vantaalle. Ihan mattimeikäläinen ei voi maata kotona sängyllään ja seurata reaaliaikaisesti kuvaruudun välityksellä, mitä omissa ravintoloissa tapahtuu ja millaista tulosta niissä tehdään.

Koskisella täytyy olla bisnesälyä, kykyä olla ajassa kiinni ja haistaa uudet trendit hyvissä ajoin.

­·Olen aina ollut tarkkailijaluonne. Kun menen käymään johonkin ravintoloistani, vaistoan ilmapiiristä, viihtyvätkö ihmiset aidosti.

­·Muutosten tarve pitää aistia ennen kuin asiakas sitä huomaa ja äänestää jaloillaan. Pyrin kiertämään kaikki ravintolani vähintään pari kertaa vuodessa.

Sedu Koskista on syytetty hintojen polkemisesta.

Onnela-ravintoloissa voi hankkia

kanta-asiakaskortin, jota vilauttamalla oluet ja siiderit maksavat keskiviikkoisin euron. Imatran ravintolakentässä tämä on herättänyt närää.

­·Kauppaketjuilla on omat bonus-korttinsa, meillä bonukset annetaan tässä muodossa. Tapa sitouttaa asiakkaita on ihan sama, mutta ravintola-alalla se ei vain ole niin yleistä.

Muut ravintolat voivat edelleen käyttää kilpailuvalttinaan keikkatarjontaa, sillä Giggling Marlinissa ei uudistuksen jälkeenkään nähdä elävää musiikkia.

Koskinen hyödyntää julkisuutta, mutta joutuu myös maksamaan siitä. Hänen Thaimaan ravintolaansa mollattiin hiljakkoin iltapäivälehdissä, ja joidenkin huulille jo pelkkä Sedu Koskisen nimi tuo pilkallisen hymyn.

­·Jollain tavoin nautin negatiivisesta

palautteesta ja naureskelen sille mielessäni.

Negatiivinen palaute on Koskisen mielestä sentään rehellistä, positiivinen palaute on sen sijaan usein valheellista ja teennäistä.

­·En koskaan lähde selittelemään tekojani.

Negatiivinen palaute osoittaa, ettei työni ole yhdentekevää.

MARLEENA LIIKKANEN

Kuvateksti

Sedu Koskinen kävi Lappeenrannassa seuraamassa, miten remontti Giggling Marlinissa edistyy.

Kirjoittaja:
Riina Nokso-Koivisto