Nuijamaan raja-aseman kylkeen 17 hehtaarin odotusalue rekoille

Pysäköintialue halutaan käyttöön ennen vuoden 2008 jouluruuhkia. Yksityiskohtainen suunnittelu käyntiin kesän aikana.

HANNU OJALA

Nuijamaan rajanylityspaikalle jonottaville rekoille suunnitellaan odotusaluetta ylityspaikan kylkeen. Rekkaparkista tehdyssä esiselvityksessä 17 hehtaarin alueen rakentamiskustannukset nousevat 18 miljoonaan euroon. Parkkialueeksi tulevan 12 hehtaarin päällystämiskustannuksiksi on arvioitu 7,6 miljoonaa euroa. Kentällä on tilaa 440 ajoneuvoyhdistelmälle.

KAAKKOIS-SUOMEN tiepiirin teetättämässä esiselvityksessä rekkaparkkia soviteltiin valtatie 13:n varteen kolmeen paikkaan. Nuijamaan lisäksi sijoituspaikkoina tarkasteltiin 18 hehtaarin aluetta Lyytikkälässä ja Jysinmäessä. Lyytikkälän vaihtoehto sijaitsee viiden kilometrin etäisyydellä raja-asemasta, ja Jysinmäestä matkaa raja-asemalle on kaksi kilometriä.

Projektipäällikkö Hannu Heinikainen Kaakkois-Suomen tiepiiristä arvelee, että rekkaparkin yksityiskohtainen suunnittelu voidaan aloittaa kesän aikana.

Rahoituspäätöstä Nuijamaan ja Vaalimaan rekkaparkeista haetaan tulevan vuoden budjetista. Tavoitteena on saada parkit käyttöön syksyn 2008 aikana.

KAAVOITUSPÄÄLLIKKÖ Erkki Jouhki pitää suositeltua vaihtoehtoa parhaana mahdollisena. Kaupungin näkemys on, että suuria kenttiä ei kannata rakentaa moneen paikkaan, ja Nuijamaalla alue voitaisiin hyödyntää muihin tarkoituksiin, mikäli rekkaparkkia ei tulevaisuudessa enää tarvita.

Konttikuljetuksissa Suomessa ollaan miettimässä kuljetusjärjestelmää, jossa rajan tuntumaan rakennetaan yhteinen kenttä. Suomalaisten vastuulla olisi konttien toimittaminen alueelle, ja venäläiset noutaisivat kontit omalle puolelleen, Jouhki kuvaa tulevaisuuden toimintaideaa.

Erkki Jouhkin mukaan rakentaminenkin voidaan aloittaa ilman kaavamuutoksia. Nuijamaan osayleiskaavassa alue on merkitty tiealueeksi. Samoilla kaavoilla rakennettiin myös uusi raja-asema.

TARKOITUKSEEN katsotulla 17 hehtaarin alueella on pysäköintitilaa 440 ajoneuvolle. Alueella rekat voidaan sijoittaa vino- tai pitkittäispysäköintiin. Nuijamaan vaihtoehdossa pysäköinti on tarkoitus integroida tullin vuorojärjestelmään. Pysäköidyt rekat ohjataan alueelta tarkastukseen lohkoittain liikennevaloilla. Laskurit ilmoittavat jonottavien autojen määrän valvontahuoneeseen.

Kirjoittaja:
Hannu Ojala