Suunnitelmissa Lappeenrannassa pyöräillään jo laatukäytävillä

Toistaiseksi keskustan pyöräteiden parannukset odottavat rahaa ja autoliikenteen ratkaisuja.

LEENA SALLINEN

LAPPEENRANTA. Kävelypainotteiselle Valtakadulle pitää jalankulkijoiden ja autojen lisäksi mahtua myös polkupyöräilijöitä. Valtakatua pitkin menee suunnitelmissa yksi Lappeenrannan ydinkeskustan neljästä itä-länsisuuntaisesta pyörätiestä.

Tuotantojohtaja Pasi Leimi kaupungin teknisestä toimesta sanoo, että ideaaliratkaisu Valtakadulla olisi pyöräilijöiden oma kaista.

– Kyllä se on ollut esillä suunnitelmissa. Katsotaan, mihin päättäjät päätyvät.

Ideaaliratkaisu tekisi Valtakadun kevyen liikenteen raitista niin sanotun laatukäytävän.

– Se tarkoittaa, että pyörällä pääsee sujuvasti ja turvallisesti. Reunakivetkin on painettu niin alas, ettei tarvitse keuloja nostella kynnysten yli, Leimi luonnehtii.

Laatukäytävä on vasta teoreettinen käsite Lappeenrannassa. Ainakin osa keskustaa halkovista kevyen liikenteen raiteista on sellaiseksi kuitenkin tarkoitus rakentaa tai kunnostaa.

Alkavalla pyöräilykaudella Lappeenrannan pyöräilijät polkevat keskustassa ja keskustan läpi nykyisillä raiteilla, joita Leimi pitää korkeintaan välttävinä.

– Ei niistä ylpeä vielä voi olla.

Suunnitelmia paremmasta on vino pino. Ne ovat pääosin sidoksissa autoliikenteen ratkaisuihin, jotka ovat keskustassa levällään monessa muussakin paikassa kuin Valtakadulla.

Pyöräteiden linjaukset ovat kuitenkin melko selvät.

Neljästä itä-länsi-suuntaisesta raitista eteläisin tulee lännestä Mutkakadun suunnasta Kymen raitin suuntaan. Toistaiseksi tämä reitti on Galleria-korttelin työmaan jaloissa.

Pohjoiseen päin seuraava pyörätie tulee lännestä Kauppatorin laitaan ja jatkuu Keskuspuiston läpi Paasikiven puistoon ja edelleen Vapaudenaukion laitaa kohti Pohjolankatua ja kouluja. Tällä reitillä etenkin Lappeenkadun ylitys kaipaa turvaremonttia, eikä se muuallakaan vielä Leimin mukaan ehta ole.

Kolmas itä-länsisuunnan kevyen liikenteen raitti menee Valtakadun vartta, toistaiseksi ydinkeskustan kohdalla hyvin ahtaalla.

Neljäs on rantaraitti Taipalsaaren suunnasta kohti keskussairaalaa.

– Sitä on Kasinon kulmilla päällystetty, ja myös Satamatorin kioskien taakse tehtiin pikkupätkä pyörätietä, Leimi muistuttaa.

Myös Linnoituksen alueen liikennesuunnitelma lupaa yhtenäistämistä ja parannusta ranta-alueen kevyen liikenteen raitteihin. Taipalsaaren suunnan pyörätien parannusehdotus odottaa vielä Leimin pöydällä lähempää tarkastelua.

Pohjois-eteläsuunnassa Kauppakatu on Leimin mukaan keskustassa pyöräilijöidenkin pääakseli. Sen sivusta keskustaan johtavat etelästä Simolantien ja Hietalankadun pyörätiet.

Kauempaa keskustasta Lauritsalan suunnassa Kisapuiston liikennesuunnitelma tarjoaa Leimin mukaan hyvät eväät pyöräilijöiden kulkuyhteyksien parantamiseen.

Sekin odottaa vielä hyväksymistä, lähinnä kai hintansa takia. Ratkaisu maksaa alikulkuineen 2,4 miljoonaa euroa.

– Itsellä on sellainen tahtotila, että sitä tullaan esittämään kaupungin ensi vuoden talousarvioon, Leimi sanoo.

Etelässä Lappeenrannan maaseutualueen pyöräilijöille on luvassa varma parannus tulevana kesänä. Vanhan Viipurintien eli Vainikkalantien pyörätietä jatketaan Mainaanmäkeen saakka.

– Tiehallinnon kanssa on sovittu, että se on valmis kun koulu elokuussa alkaa.

Kirjoittaja:
Leena Sallinen