Yksi nykytanssiuutuus, monta huippukoreografia

Yhdestoista Imatran balettigaala myöntää ensimmäisen tunnustuspalkintonsa Heikki Värtsille. Taiteellinen johtaja Juhani Teräsvuori lupaa miesenergiaa ja monipuolisen balettipaletin.

SARI PULLINEN

IMATRA. Yhdestoista Imatran balettigaala tuo Suomen ensi-iltaan Jorma Elon koreografian Cut to drive. Elo on tämän hetken kysytyin suomalainen koreografi. Hän tekee töitä muun muassa Wieniin sekä Bostoniin, jossa toimii baletin omana koreografina.

Tästä lähtien gaala pyrkii joka vuosi tuomaan yhden uutuusteoksen maailmanensi-iltaan. Tänä vuonna uutuutena nähdään itävaltalais-unkarilaisen Patrick Jurànyin koreografia Between light and shadow. Tapahtuman taiteellinen johtaja Juhani Teräsvuori Nordic Dance Managementista kertoo ensi vuoden tilausteoksen olevan jo haussa. Rajoitteet on pidettävä mielessä.

– Ei ole ihan helppo löytää tänne sopivia teoksia. Kun nimekäs koreografi tekee teoksen, siinä on aina paljon esiintyjiä, mutta tätä salia ei pidä sulloa täyteen porukkaa, Teräsvuori miettii.

– Tilausteos on aina myös kustannuskysymys. Nimekkäät taiteilijat ottavat mukaansa omat valosuunnittelijat ja hovinsa. Silloin tarvitaan jo tukku taaloja.

Imatran balettigaala on ottanut tehtäväkseen tukea suomalaista tanssia. Teräsvuori sanoo, että Suomesta puuttuvat tällä hetkellä kansainvälisesti tarkasteltuna baletin kärkinimet, koska klassisen baletin traditio on hukattu.

– Nykytanssissa meillä on hyviä nimiä, mutta akateemisen baletin taso on surkea, Teräsvuori kritisoi.

Balettigaala ei esittele pelkkää klassista balettia, vaan myös nykytanssia. Esimerkiksi päätösteoksessa Troy game kahdeksan Györin baletin miestanssijaa tanssii brasilialaisen capoeiran tahtiin.

Balettigaala palkitsee tästä lähtien vuosittain henkilön, joka on tehnyt mittavan työn tanssitaiteen eteen. Ensimmäisen tunnustuspalkinnon saa professori Heikki Värtsi, tuottelias koreografi ja musikaaliohjaaja.

Perinteistä klassista balettia tämänvuotisessa ohjelmistossa edustaa esimerkiksi Romeo ja Julia, josta nähdään alkuperäinen koreografia vuodelta 1936. Balettimestari Teräsvuori, joka on tehnyt uran tanssijana Suomen Kansallisbaletissa, on itsekin tanssinut aikoinaan Romeon roolin.

– Eräs arvostelija kehui silloin, kuinka ”Teräsvuori on hieno Hamlet”, ja toinen kehui kampaustani, hän muistelee naureskelen.

Imatralle odotetaan tuhatta katsojaa. Kasvun mahdollisuuksia gaalalla ei juuri ole, sillä salin seinät tulevat vastaan.

l l l

Imatran balettigaala, Karelia-sali, Imatran kulttuurikeskus 18.8. klo 19 ja 19.8. klo 18.

Norjan kansallisbaletti esittää tämänvuotisessa gaalassa Jorma Elon koreografian.

Ohjelma

Ensi- ilta Between Light and Shadow, duetto. Koreografia: Patrick Jurànyi, musiikki: Plastikman, remix Kunert, esitys: Krizstina Kevehazi ja Ville Mäki

In the Night. Koreografia: Jerome Robbins, musiikki: F. Chopin, esitys: Maya Dumchenko ja Yevgeny Ivanchenko

Romeo ja Julia, pas de deux. Koreografia: Leonid Lavrovski, musiikki: S. Prokofiev, esitys Irina Golub ja Mikhail Lobukhin

Cut to drive. Koreografia: Jorma Elo, musiikki: A. Vivaldi, esitys: Norjan kansallisbaletti

Kullervo – hullun tanssi. Koreografia: Sami Saikkonen, musiikki: Värttinä, esitys: Ville Mäki

Human Anthem. Koreografia: Iván Markó, musiikki: L.v. Beethoven, esitys: Krizstina Kevehazi ja Bence Apati

Bahtshisarain suihkulähde, pas de deux. Koreografia: Rostislav Zacharov, musiikki: B. Asafiev, esitys Maya Dumchenko ja Yevgeny Ivanchenko

In the Middle, Somewhat Elevated. Koreografia: William Forsythe, musiikki: Thom Willems, esitys Irina Golub ja Mikhail Lobukhin

Troy Games. Koreografia: Robert North, musiikki: Bob Downes ja brasilialaista Batucada -tyyppistä kansanmusiikkia, esitys: Györin baletti.

Kirjoittaja:
Sari Pullinen