Kuutostien kaivattu kasvojenkohotus starttasi

Imatran ja Lappeenrannan välille valmistuu nelikaistainen sekaliikennetie vuonna 2011. Kuutostien mullistukset luovat lisää houkuttelevaa tonttimaata.

ANSSI SILVENNOINEN

LAPPEENRANTA. Valtatie 6:n

perusparannus on Suomen suurin tänä vuonna alkava tieprojekti. Imatran ja Lappeenrannan välille kunnostetaan yli 40 kilometriä vanhaa valtatietä.

177 miljoonan euron mammuttiurakka liuottaa hyytymät Etelä-Karjalan pääverisuonesta. Uusi valtaväylä valmistuu yhtenäiseksi nelikaistaiseksi sekaliikennetieksi vuonna 2011.

Imatran ja Lappeenrannan välisen ajomatkan keston ounastellaan lyhenevän noin 5-10 minuutilla. Suurimmat hyödyt saavutetaan liikenneturvallisuudessa.

Hanke räjäytettiin virallisesti alkaneeksi maanantaina Lavolan eritasoliittymän työmaalla. Räjähdyspanoksen laukaisi Lappeenrannan kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Heikki Järvenpää (kok.), joka muiden kutsuvieraiden tavoin iloitsi vuosikausia odotetun tiehankkeen alkamisesta.

– Kuutostien puolesta käytiin kova vääntö, kun tiehankkeita karsittiin, Järvenpää muistutti.

Kuutostien ensimmäinen uusittu osuus valmistui Joutsenon ja Lappeenrannan välille Muukkoon loppuvuodesta 2003.

– Se toteutettiin maakunnan rahoilla. Osuutta ei olisi siellä vieläkään ilman maakuntaliiton panostusta. Se toimi lähtölaukauksena koko projektille, Kaakkois-Suomen tiepiirin tiejohtaja Antti Rinta-Porkkunen kiittelee.

Kuutostien koko Lappeenrannan ja Imatran välistä tulee Muukon suoran kaltainen keskikaiteella tai -alueella varustettu nelikaistatie.

– Kohtaamisonnettomuuksien riski putoaa nollaan, Rinta-Porkkunen sanoo.

– Tien toimivuudessa on tuskin menetetty mitään, vaikka moottoritietä ei rakennetakaan. Moottoritie maksaisi kilometriltä miljoonan enemmän kuin tämä.

Tien nopeusrajoitukseksi tulee näillä näkymin sata kilometriä tunnissa.

– Nelikaistatien pituuden puolesta mahdollisuus 120:n

rajoitukseen olisi. Pikkaisen kuitenkin arveluttaa, että voidaanko se toteuttaa, Rinta-Porkkunen sanoo.

Tieprojekti tuo potkun Etelä-Karjalan elinkeinoelämän takamuksiin.

– Väylähankkeita pitäisi katsoa ennemmin investointeina tulevaan kuin pelkkinä kuluina. Uusi Kuutostie tukee esimerkiksi teollisuuden raaka-ainevirtoja ja Venäjälle suuntautuvia kuljetustarpeita, Rinta-Porkkunen sanoo.

Eritasoliittymiä ympäröivät maa-alueet houkuttelevat yrityksiä.

– Lappeenranta saa uusia mahdollisuuksia maankäytön suunnitteluun kymmeniksi vuosiksi eteenpäin. Kallis investointi vaatii ponnistuksia, mutta olkaamme tyytyväisiä, että tämä vihdoin toteutuu, Lappeenrannan tekninen johtaja Ensio Koikkalainen iloitsee.

Maakunnan valtaväylän parissa ahertaa kesäaikaan jopa 300 ihmistä.

Työyhteenliittymä VT6:n toimitusjohtaja Timo Kohtamäen mukaan työturvallisuuteen on kiinnitetty erityishuomiota Kuutostien urakassa. Käytössä on nollatoleranssi.

– Jos teemme tässä keskimääräisen suorituksen, projektin aikana tapahtuu 60 työtapaturmaa. Se on liikaa. Kaikkein tärkeintä on oikean asenteen maastouttaminen kentälle, Kohtamäki sanoo.

Seppo Rautiovaara

Kuvateksti

Kuutostien työmaa avattiin virallisesti maanantaina. Alkupaukkua todistivat Lavolassa kutsuvieraat.

Uudet työpaikka-alueet

Lappeenrannan kaupunki saa Kuutostien perusparannuksen yhteydessä käyttöönsä seuraavat uusien työpaikkatonttien kaava-alueet:

Portin eritasoliittymän alue 6,9 hehtaaria*.

Selkäharjun eritasoliittymä 18,0 ha.

Salpausselänkadun teollisuusalue 12,2 ha.

Lentokentäntien työpaikka-alue 9,8 ha.

Lavolan eritasoliittymä

40,0 ha.

Lauritsalan eritasoliittymä 20,6 ha.

Mälkiän ja Mustolan eritasoliittymä 15,0 ha.

Kanavan matkailualue 5,0 ha.

Muukon eritasoliittymä

30,0 ha.

Yhteensä 157,5 ha.

*) Kaupunki neuvottelee maakaupoista Järvi-Suomen Portin kanssa.

Lähde: Lappeenrannan tekninen toimi.

Kuutostien perusparannus

Ensimmäinen vaihe:

Lappeenrannan Kärjen kylä-Muukko.

Työt alkaneet, valmistuu vuonna 2010.

Pituus 23 kilometriä.

Urakkasopimus 102 miljoonaa euroa.

Kuluvan vuoden syksyllä valmistuvat Saimaan kanavan uusi 318-metrinen silta ja Lavolan eritasoliittymä.

Toinen vaihe:

Joutsenon Ahvenlampi-Imatran Mansikkala.

Työt alkavat viimeistään keväällä 2009.

Pituus 20 km.

Kustannusarvio 49 miljoonaa euroa.

Koko Lappeenranta-

Imatra-väli:

Avautuu liikenteelle vuonna 2011.

Sopimusvaltuus 177 miljoonaa euroa.

Tievalaistus koko matkalle.

Kuusi uutta eritasoliittymää, 39 uutta siltaa, 35 kilometriä riista-aitaa, 22 kilometriä meluaitaa, 10 kilometriä ensimmäisen luokan pohjavesisuojausta ja kaksi riista-alikulkua. Lisäksi 15:ttä nykyistä siltaa levennetään ja yhtätoista eritasoliittymää parannetaan. Ilottulan ja Yllikkälän rautateiden tasoristeykset poistetaan.

Lähde: Tiehallinto

Kirjoittaja:
Anssi Silvennoinen