Tiivis tarina laululla ja pianolla

Jos ooppera-aaria on yhden henkilön vuorosanat tietyssä tilanteessa, niin lied on kokonainen tarina, jonka lähtökohdat laulajan ja pianistin on itse määriteltävä ja tulkittava.

LIISA KUKKOLA

LAPPEENRANTA. Jokainen lied on tarina. Tiivis, alun ja lopun sisältävä kokonaispaketti, kiteyttää Lappeenrannan laulukilpailun välieriin valittu baritoni Jussi Ziegler.

– Oopperan aariassa saatetaan puida pitkään esimerkiksi vain yhtä tunnetta. Lied puolestaan on kokonaisuus, joka pitää sisällään kokonaisen tarinan kaaren, Jussi Ziegler sanoo.

Liediä esittävä kokoonpano ei koskaan muutu: se on aina pianosäestyksellistä laulua.

– Pianisti ja laulaja ovat liedissä aivan yhtä tärkeitä. Joskus näkee kirjoitettavan, että pianisti säestää, mutta niin se ei missään nimessä ole. Liediin on kirjoitettu musiikkia sekä laulajalle että pianistille, perjantain välierien kolmannessa jaksossa laulava sopraano Ilona Jokinen sanoo.

– Silloin pianistin voi sanoa säestävän laulajaa, kun piano matkii koko orkesteria, kuten täällä Lappeenrannassa alkuerien ooppera-aarioissa, mutta ei ikinä liediä esitettäessä, Jokinen jatkaa.

Oopperan partituuri antaa selvät koordinaatit, kuka ja minkälaisessa tilanteessa aarian esittäjä on.

– Liedissä pitää itse valita ja määritellä kuka olet, kenelle laulat, mikä on johtanut siihen tilanteeseen ja miksi säveltäjä on on päättänyt säveltää musiikin juuri sellaiseksi kuin se liedissä on, Jokinen sanoo.

– Laulajan ja pianistin tehtävä on löytää se kieli, joka liediin on kirjoitettu. Miksi säveltäjä on jättänyt tähän tauon, mitä hän on halunnut sanoa sillä tai mitä tässä tarkoittaa tämä äänenkorkeus.

– Laulaja ei voi liedissä laskea vain pelkkiä lyöntejä ja odottaa omaa vuoroaan, lied on musiikillinen kokonaisuus, jossa kaikki osat vaikuttavat yhtä paljon, Ziegler sanoo.

Mutta ei riitä, että yrittää tulkita säveltäjän aivoituksia.

– Loppujen lopuksi liedin tulkinta pitää ammentaa omasta itsestään ja elämästään. Joskus se yhtymäkohta löytyy helposti, joskus sen kanssa on tehtävä enemmän töitä. Mutta sitä riemua, kun asia selkiää, Jokinen sanoo.

– Se on näyttelijän työtä, oikeinta tai väärintä tulkintaa ei ole olemassa, kaikki riippuu aina siitä, minkälaisessa tilanteessa ja mistä lähtökohdista laulu tulkitaan, Ziegler sanoo.

Jussi Ziegler lauloi torstaisessa välierässään mm. ruotsalaisen säveltäjän Ture Rangströmin (1884-1947) laulusarjan Ur Kung Eriks visor. Se kertoo Turun linnassa viruvasta kuningas Erik XIV:sta, joka miettii elämäänsä.

– Olen työstänyt sarjaa 3-4 vuotta, esitin sen ensimmäistä kertaa kaksi vuotta sitten. Opettajani ehdotti lauluja, hänen mielestään sarja sopi minulle. Kuuntelin levyltä ja tykästyin.

Jotkut laulajat kaivavat paljon tietoa jos liedin tarina on esimerkiksi historiallinen. Zieglerkin etsii aikansa, mutta jossain vaiheessa hän lopettaa sen ja alkaa kulkea eteenpäin niin, että itse miettii ja pohtii.

– Viiden laulun sarja piti laittaa hautumaan joksikin aikaa ja odottamaan edistymistäni laulajana.

– Laulun tarina on rajatilaihmisestä. Siinä käydään läpi asioita, joita en itse ole kokenut. Sarjan opetteleminen on ollut itsensä haastamista ja uskaltamista: miten ja mistä löydän itsessäni nämä pelottavatkin asiat.

Ilona Jokinen rakensi välierän sarjansa kilpailun antamien raamien ympärille niin, että kokonaisuudesta tulisi mahdollisimman omaääninen, raikas ja monipuolinen.

– Pelkkiä hittejä ei voi laulaa, mutta ei myöskään lauluja, joita kukaan ei tunne. Tuomariston lisäksi on ajateltava yleisöä. Sitä vartenhan ylipäätänsä lauletaan.

Ilona Jokisella oli itsestään selvää, että hän laulaa tänään välierässä katalonialaisen Fernando Obradorsin (1897-1945) lauluja. Mukana on mm. En el pinar, jonka maaginen tarina ei ole tyhjentynyt vaikka se on kulkenut laulajan matkassa jo vuosia:

– Tekstissä ei ole varsinaista punaista lankaa. Se kertoo ihmisen ja luonnon välisestä suhteesta. Siinä on jotain hyvin maagista ja fantastista, jonka olen kokenut hyvin omakohtaisesti.

Laulun espanjankieliset sanat Ilona Jokinen on opetellut espanjaa äidinkielenään puhuvan ihmisen kanssa. Niin hän tekee aina, jos ei osaa laulun kieltä. Tarinaa voi alkaa miettiä sanojen suomennoksen jälkeen.

– Lied syntyy aina siinä hetkessä kun se esitetään – oma ja pianistin mielentila, yleisö, olosuhteet muovaavat laulun joka kerta erilaiseksi. On myös uskallettava tehdä asioita eri tavalla kuin harjoituksissa on tehnyt, laulu elää.

PEKKA HÖLKKI

MIKA STRANDÉN

Kuvatekstit

Ilona Jokisella on Lappeenrannan kilpailussa mukanaan oma pianistinsa alku- ja välierissä. Hän ja lappeenrantalaislähtöinen Asta Lötjönen ovat tehneet musiikkia yhdessä vuodesta 2002 alkaen, aina siitä asti, kun tapasivat toisensa ammattikorkeakoulussa.

Jussi Ziegler lauloi torstain välierässä muun muassa Ture Rangströmin laulusarjan kuningas Erik XIV:stä. Matka Erikin tunteisiin vankityrmässä on ollut haastava ja kestänyt tähän asti nelisen vuotta.

Kirjoittaja:
Liisa Kukkola