Panostus Mustolaan kasvaa

Terminaalikaupat varmistavat Mustolan logistiikkakeskuksen kehittämisen. Kaupalla ei ole henkilöstövaikutuksia. Lappeenranta Free Zone Oy varautuu lisäinvestointeihin ja Mustolan laajentumiseen.

JYRKI NUOTTIMÄKI

LAPPEENRANTA. Mustolan logistiikkakeskuksen jättikaupat panivat suun messingille kaupungin pomoportaassa. Kauppa ilahduttaa, koska se varmistaa Mustolan satama-alueen kehittämisen pelkkiä suunnitelmia pidemmälle.

– Pidän kauppaa taloudellisesti terveenä ja kaupunkikonsernille kannattavana. Se kertoo siitä, että Mustolaan tähän asti tehdyt sijoitukset ovat olleet järkeviä, linjaa kaupunginjohtaja Seppo Miettinen.

– Kauppa on Lappeenrannalle ja Mustolan tulevan kehittämisen kannalta iso asia. Voimme nyt käyttää sieltä vapautuvaa rahaa jatkoinvestointeihin.

Vauhdittuuko Mustolan laajentamistyö kaupasta saatujen rahojen ansiosta? Siihen Miettiseltä ei saanut selvää vastausta vielä perjantaina.

– Mustolassa on isoja kehittämistarpeita, koska alueen tilojen kysyntä on erittäin hyvä. Voimme nyt vastata lisääntyvään kysyntään ja panostaa lisää rahaa Mustolaan, hän muotoili.

Lappeenranta Free Zone Oy:n päävuokralaisina Mustolan terminaaleissa ovat olleet Cargo Hotel Saimaa Oy ja Geodis Wilson Finland Oy. Ne jatkavat uuden omistajan vuokralaisina.

Kaupan jälkeen Free Zonelle jää Mustolaan uusin terminaalirakennus sekä Raipon alueen varastotilat. Mustolassa vuokralaisena jatkaa ILP Group, jonka terminaali pysyy edelleen Free Zonen omistuksessa.

– Olemme varautuneet Mustolan alueen rakentamiseen, mutta konkreettisia uusia kohteita ei juuri nyt ole vireillä, sanoo Free Zonen toimitusjohtaja Markku Muhonen.

– Mutta uuden tilan tarvetta siellä on, ja kun Venäjän kauppa vetää, suunnitelmat uuden 50 hehtaarin alueen käyttöönotosta on tehty. Myös alueen liikenneverkkosuunnitelma on valmiina.

KAUPASTA tulevista rahoista osan Free Zone käyttää yhdessä kaupungin kanssa Mustolan logistiikkakeskuksen maanhankintaan sekä kunnallistekniikan ja terminaalitilojen rakentamiseen.

Osa nyt myytävistä terminaalirakennuksista on vanhoja, jo 1980-luvun lopulla rakennettuja, ja osa uudempia muutaman viime vuoden aikana rakennettuja.

Muhonen uskoo yrityksen logistiikkakeskukseen investoimia rahoja tulevan nyt kannattavalla tavalla takaisin, ja vähän jää ylikin.

– Free Zone on tehnyt viime vuosina kohtuullisen hyvää tulosta. Vuoden 2006 tilinpäätöksessä voittoa tuli noin 450 000 euroa, ja suunnilleen vastaavaan tuloksen teemme viime vuodelta, sillä kaikki tilat ovat käytössä.

Henkilöstövaikutuksia Muhosen mukaan nyt tehdyllä kaupalla ei ole.

– Meille jäävät edelleen Raipon toiminnot ja myös Mustolaan jää toimintaa pienemmässä mitassa.

Lappeenranta Free Zone Oy Ltd

Lappeenrannan Kaupunkiyhtiöt Oy:n omistama tytäryritys.

Toiminta alkoi Raipossa vuonna 1970, kun alueelle perustettiin Konelan autojen maahantuontikeskus.

Mustolan logistiikkakeskuksen kehittäminen alkoi vuonna 1987.

Yhtiö tarjoaa vapaa-aluepalveluja suomalaisille ja ulkomaisille yrityksille hyödyntämällä sijaintia EU:n ja Venäjän rajalla.

Lappeenranta Free Zone Oy:n varastotilat Raipossa ja Mustolassa soveltuvat tuonti-, vienti- ja transitovarastoiksi.

Lähde: Lappeenranta Free Zone Oy

Kirjoittaja:
Jyrki Nuottimäki