Lappeenranta saa pian Helsingin kiinni tax free -myynnin määrässä

Lappeenrannan osuus koko maan verovapaasta myynnistä on jo kolmasosa.

OUTI SALOVAARA

Lappeenranta on saavuttamassa ykkösenä keikkuneen Helsingin verovapaan myynnin määrässä. Huhtikuussa Lappeenrannan ja Helsingin tax free -myynnit olivat likimain yhtä suuret. Helsingin verovapaan myynnin määrä oli 2,96 miljoonaa euroa ja Lappeenrannan 2,88 miljoonaa euroa.

Helsingin osuus valtakunnallisesta tax free -myynnistä oli Global Refund Oy:n keräämien tietojen mukaan noin 32 prosenttia ja Lappeenrannan 31.

– Myynnin kasvuluvut ovat satumaiset, vahvistaa Etelä-Karjalan Osuuskaupan toimitusjohtaja Ahti Manninen.

Kaikki muut paikkakunnat tulevat kaukana Helsingin ja Lappeenrannan jäljessä. Kolmannella sijalla on Imatra, jossa huhtikuun verovapaa myynti oli 0,47 miljoonaa euroa ja osuus koko tax free -myynnistä viisi prosenttia.

– Muuta selitystä ei liene kuin Lappeenrannan kauppatarjonnan kasvu, arvioi Global Refundin myyntijohtaja Anne Paula.

Venäläiset ovat löytäneet muun muassa Myllymäen uudet liikkeet. Esimerkiksi syksyllä avatun Bilteman asiakkaista yhä enenevä osa on venäläisiä.

– Heidän määränsä on kasvanut pikkuhiljaa. Nyt heidän osuutensa myynnistä on noin 25 prosenttia, arvioi Bilteman vientimyyjä Natalia Pykäläinen.

Vastikään Suomen suurimmaksi laajennettu Lappeenrannan Prisma vetää puoleensa venäläisasiakkaita yhä enemmän. Pari vuotta sitten Prisman myynnistä noin kaksi prosenttia tuli venäläisiltä, nyt heidän osuutensa on kivunnut 5-10 prosenttiin. Mannisen mukaan uuden Prisman kasvanut tuotevalikoima kiinnostaa venäläisiä, jotka ostavat paljon käyttötavaraa.

– Sana on mennyt hyvin perille Venäjällä, Manninen sanoo.

Hänen mukaansa myös Lappeenrannan uuden Sokoksen asiakkaista huomattava osa on venäläisiä. Ostoksilla käymisen ohella venäläisten vaikutus näkyy myös Eekoon ravintola- ja hotellipalveluissa.

– Erään ravintolan myynnistä 30 prosenttia tulee venäläisasiakkailta, Manninen sanoo.

Lappeenrannan tax free -luvut ovat kasvaneet huomattavasti nopeammin kuin Helsingin, mikä selittää Helsingin aseman heikentymistä suhteessa Lappeenrantaan. Huhtikuussa Lappeenrannan tax free -myynti kasvoi 42 prosenttia, mutta Helsingin vain kahdeksan.

Imatralla kasvu hyytyi huhtikuussa: lisäystä oli yksi prosentti edellisvuoden huhtikuuhun verrattuna. Tähän on Anne Paulan mukaan vaikea löytää selitystä. Viime vuonna Imatralla nähtiin valtavia kasvulukuja, joten ehkä nyt on vuorossa luonnollinen tasaantuminen.

Koko alkuvuonna myynti kuitenkin on kasvanut Imatrallakin reippaasti, 26 prosenttia.

TALOUS SIVU 9

Kirjoittaja:
Outi Salovaara