Siltarunko siirtyy kohti kanavaa

Kanavasilloista ensimmäinen alkaa saada muotoaan teräsrungosta. Sitä tunkataan vähitellen penkereeltä betonitukien päälle. 320 metriä pitkä silta valmistuu loppuvuodesta. Viereen tehdään toinen samanlainen.

LEENA SALLINEN

LAPPEENRANTA. Kuutostien uusista kanavasilloista ensimmäinen alkaa vähitellen näyttää sillalta. Sitä rakennetaan Saimaan kanavan ylitse nykyisen sillan viereen Lappeenrannan Mälkiällä.

Siltatyömaa näkyy Mustolan puolelta kaikessa komeudessaan. Pystyssä on jo lautarakenteiden ympäröimiä betonipilareita. Niiden päälle kurottuu idästä ainakin sata metriä pitkä teräsrakennelma. Sekin on lautarakenteiden verhoama.

– Sillalle tulee kuusi betonista tehtyä maatukea, joista neljä on valmiina ja kaksi rakenteilla, työmaan vastaava työnjohtaja Kimmo Kinnunen alkaa selittää näkymää.

Tuet ovat alapäästään kiinni kalliossa, itäpuolella kanavaa teräsputkipaalutuksella, koska kallio on siellä syvällä. Tukien päälle kurottuva teräsrakennelma koostuu liittopalkeista.

– Rautaruukki toimittaa niitä tänne noin 28 metrin pätkinä. Penkalla liittopalkit hitsataan yhteen ja niihin asennetaan teräksestä tehdyt väliristikot, kertoo Kinnunen.

Yhteen hitsattua teräspalkkipötköä vedetään tunkkien ja teräsvaijerien avulla siltaa kannattavien maatukien päälle. Yhdellä kertaa rakennelma siirtyy muutamia kymmeniä metrejä. Sitten siihen taas hitsataan penkalla lisää liittopalkkeja, ja taas rakennelmaa tunkataan eteenpäin.

Itäpuolelta operaatio tehdään niin pitkälle, että rakenteen pää on kanavan kohdalla. Siinä tulee sillan länsipuolella rakenteilla oleva samanlainen, mutta lyhempi teräsrakenne vastaan.

Kinnusen mukaan liittopalkit ovat yhdessä kesäkuun alkupuolella. Silloin on valmiina vasta 320 metriä pitkän sillan teräsrunko. Sen päälle pannaan betonikansi.

– Laudasta tehtyjen tukirakenteiden varaan tulee kansimuotti, sen päälle tulee betoniraudoitus. Se betonoidaan heinä-elokuussa, Kinnunen selvittää siltatyömaan jatkoa.

Syksyllä on vielä edessä muotin purku, sillan vesieristys, asvaltointi, kaiteiden ja valaistuksen asennus…

– Tämän vuoden puolella on tarkoitus avata liikenteelle tämä ensimmäinen silta.

Silloin siltaparin teko ei suinkaan ole vielä puolessa välissä. Toisen sillan teko alkaa vasta, kun Kuutostien nykyinen kanavasilta on purettu maavalleineen sen alta pois.

– Vanhan kanavasillan purku on iso homma, koska alla on kanavarakenteita, jotka pitää säästää, Kinnunen kertoo.

Toinen silta tehdään samalla tavalla kuin ensimmäinen, joka on silta B, työmaalla tuttavallisesti Bertta. Sen pohjoispuolelle tuleva silta A on Kinnusen mukaan valmis loppuvuodesta 2010. Sitä ennen se on ehkä kastettu Aapeliksi.

MARLEENA LIIKKANEN

Kuvatekstit

Lautaverhoiltu sillan teräsrakenne siirretään tunkkaamalla hyvin hitaasti kohti kanavaa betonitukien päälle parina päivänä kerrallaan.

Työnjohtaja Kimmo Kinnunen on ollut rakentamassa jo yli viittäkymmentä siltaa.

Siltatyömaa näyttää länsipäästä vielä melkoiselta mylläkältä.

Kirjoittaja:
Leena Sallinen