LIISA KUKKOLA
LAPPEENRANTA. Kom-teatterin johtajan Pekka Milonoffin mielestä kolmen päivän kiertuetta ei oikeastaan voi kutsua kiertueeksi.
Anton Tsehovin klassikko Vanja-eno on siis lähtenyt kolmen päivän reissulle Helsingin ulkopuolelle. Viime vuoden lokakuussa ensi-iltansa Kom-teatterissa saanut Milonoffin ohjaus nähtiin eilen Kuopion ja nähdään tänään Lahden ja huomenna Lappeenrannan kaupunginteatterissa.
– Kiertäminen on kivaa. On innostavaa ja motivoivaa kohdata erilaisia yleisöjä. Reissu tekee hyvää teatterin ryhmähengelle. Tiiviinä porukkana kiertäminen ja kokemuksien vaihtaminen paikallisen yleisön kanssa vahvistaa ensem-blea, Pekka Milonoff sanoo.
Lappeenrannan kaupunginteatterin johtaja Jari Juutisella on kolme syytä kutsua vierailijoita teatteriinsa.
– Lappeenrantalaisilla on oikeus nähdä parasta mahdollista suomalaista teatteria lähtemättä itse Helsinkiin.
Toinen syy löytyy myös vierailujen taiteellisesta tasosta.
– Vierailuesitykset kirittävät meitä. Ne asettavat meille rimaa: näemme, mihin meidän itsekin pitää pystyä.
Kolmas syy liittyy myös teatterin tasoon vaikkei olekaan vielä aivan toteutunut.
– Mikäli budjettimme sen sallisi, ottaisin vierailuja niin paljon, että pystyisimme korvaamaan niillä yhden oman esityksen.
– Se taas tietäisi lisää harjoitteluaikaa omille jutuille, mikä taas tietäisi parempaa teatteria. Mitä pidempi harjoitteluaika sen parempi esitys, Juutinen sanoo.
Kom-teatteri suunnittelee näytelmänsä aina niin, että ne voivat myös lähteä kiertämään. Teatterikiertueille ei lähdetä rekkasaattueessa, lavasteiden pitää olla järkevästi siirreltävissä ja rakennettavissa.
– Aina matkaan lähteminen ei kuitenkaan ole mahdollista. Esimerkiksi tällä hetkellä ohjelmistossa oleva Juha Itkosen Kohti-näytelmässä on sen verran vaativaa tekniikkaa, ettei sen siirtäminen paikasta toiseen ole järkevää.
– Kari Hotakaisen Punahukka puolestaan ei lähtenyt matkaan sen vuoksi, ettei Ritva Valkama voinut lähteä.
Teatterin perusolemukseen kuuluu Milonoffin mielestä kiertäminen. Paikoillaan pysyvä teatteri on historian mittakaavassa kiertueteattereihin verrattuna uusi ilmiö.
– Kom-teatterikin kiersi ennen enemmän ja säännöllisesti Oulua ja Kemiä myöten. 1990-luvun laman myötä monen kunnan kulttuurimäärärahat laskivat, eivätkä ole sieltä nousseet. Halua ja intoa olisi kiertää enemmänkin
Pekka Milonoffin mielestä teatterivierailuilla pääsee aistimaan eri kaupunkien erilaisia ilmapiiriä.
– Kuulostaa varmaankin abstraktilta, mutta niin se vain on, että erilaisuuden aistii.
Ilmapiiriä vähemmän Milonoffin mukaan toisistaan eroavat eri kaupunkien yleisöt.
– Huumorin suhteen saattaa syntyä eroja: jossain muualla nauretaan eri jutuille kuin esimerkiksi Helsingissä. Mutta pieniä ne erot muuten ovat.
Lappeenrannan ilmapiiristä sen verran, että ehkä sekin on muuttumassa.
– Joku epäili minulle, ettei Kom-teatteria kannata Lappeenrantaan ottaa teatterin entisen poliittisen maineen takia.
Esitys on loppuunmyyty. Kom-teatterin nykyinen maine on kiirinyt Lappeenrantaan saakka.
RIIKKA PALONEN
Kuvateksti
Kom-teatterin Vanja-enon rooleissa nähdään Hannu-Pekka Björkman (taustalla) Vanjana, Eeva Soivio Jelenana ja Pekka Valkeejärvi Astrovina. Professorina on Marja Packalén, Sonjana Sari Mällinen ja Vohvelina Kari Vehkonen.