Apteekista Etelä-Karjalan parasta palvelua

Kirja- ja kukkakaupat pärjäsivät uusina tulokkaina Palvelumittarissa. Huonointa palvelua saa kaupungilta ja autoliikkeistä.

SAARA KOHO

APTEEKEISSA ja kirjakaupoissa saa Etelä-Karjalan parasta palvelua. Myös ensimmäistä kertaa mukana ollut kukkakauppa-ala pärjäsi komeasti yritysten asiakastyytyväisyyttä mittaavassa Palvelumittari-tutkimuksessa.

Pasi Nurkka Tutkimus- ja Analysointikeskus TAK Oy:stä sanoi, että tutkimuksen tavoite on kiinnittää yritysten huomio hyvän palvelun merkitykseen.

– Valitettavasti pettyneitä asiakkaita oli yllättävänkin paljon. Palvelussa on vielä parantamisen varaa, Nurkka toteaa.

Imatralaiset olivat lähes kaikilla toimialoilla lappeenrantalaisia tyytyväisempiä saamaansa palveluun. Perinteisesti hyvin pärjänneellä pankkialalla asiakastyytyväisyys laski hiukan tänä vuonna.

Huonointa palvelua saa asiakkaiden mielestä kaupungilta, autoliikkeistä ja rautakaupoista. Myös matkapuhelinliikkeet pärjäsivät tutkimuksessa heikosti.

Nurkan mukaan osa kyselyyn vastanneista kommentoi venäläisten asiakkaiden saavan myyjien kaiken huomion. Lisäksi vastauksissa valiteltiin ruuhkaisia liikkeitä ja kassajonoja.

Palvelumittariin osallistui 422 lappeenrantalaista ja 405 imatralaista satunnaisesti valittua vastaajaa.

ETELÄ-KARJALAN parasta kukkakauppa-alan palvelua tarjoaa Nyberg Ky. Liikkeenharjoittaja Seppo Pöntinen sanoo olevansa yllättynyt, mutta erittäin onnellinen saadusta tunnustuksesta.

– Arvostan tätä todella paljon. Tämä merkitsee kiitosta siitä työstä ja palvelusta, jota olemme jo vuosikymmeniä tehneet.

Pöntisen mukaan asiakkailta saatu palaute antaa uskoa siihen, että valittu toimintamuoto on ollut oikea. Hän sanoo hyvän asiakaspalvelun muodostuvan osaavasta henkilökunnasta, hyvistä tuotteista ja kilpailukykyisistä hinnoista.

– Tällä alalla korostuu lisäksi se, että palvelutilanteessa ilo ja suru ovat vahvasti mukana. Se vaatii erityistä tilannetajua.

Pöntisen mukaan suoraa asiakaspalautetta tulee paljon. Asiakkaat saattavat kiittää täytekakulla tai postikortilla.

– Hauskoja asiakkaita ovat ensimmäisen lapsensa saaneet tuoreet isät, he ovat aina aivan innoissaan.

Pöntinen sanoo työpaikan sisäisen ilmapiirin näkyvän myös asiakkaille hyvänä palveluna. Palvelu on hänen mielestään kaiken yritystoiminnan lähtökohta.

– Se on aivan avainkysymys. Ei tällä alalla kauaa pärjää, jos asiakkaita ei palvele hyvin.

Seppo Pöntinen iloitsee Kukkakauppa ja Hautaustoimisto Nybergin menestyksestä asiakaspalvelumittarissa.

Kolmen kärki

IMATRA

1. Tainionkosken Apteekki.

2. K-Supermarket Vuoksenniska

3. Etelä-Karjalan Säästöpankki

LAPPEENRANTA

1. Ravintola Wolkoff

2. Yliopiston Apteekki

3. Hautaustoimisto ja Kukkakauppa Nyberg Ky

Lähde: TAK Oy

Kirjoittaja:
Saara Koho