Nuijamaalle kohosi Laplandia

Atma Trade Oy on venäläisostajiin tukeutuva eteläkarjalainen menestystarina.

OUTI SALOVAARA

LAPPEENRANTA. Toimitusjohtaja Mohamed Darwichin suururakka, uuden marketin perustaminen Nuijamaan raja-aseman lähelle, on jo voiton puolella. Pihassa on asiakkaiden busseja ja henkilöautoja venäläisissä rekistereissä, ja sisällä asiakkaat lastaavat kärryihinsä ostettavaa.

Kesällä 2007 alkoivat 3 600-neliöisen Laplandia-marketin rakennustyöt ja toukokuun 26. päivänä liike avattiin. Aiemmin Atma Traden myymälä oli Lappeenrannassa Prisman vieressä. Kun Nuijamaan myymälä avattiin, lopetti vanha liike toimintansa.

Atma Traden asiakkaista 99 prosenttia on venäläisiä. Nuijamaan-myymälässä käyvät samat asiakkaat kuin vanhassakin liikkeessä, mutta erinomainen sijainti lähellä raja-asemaa on tuonut runsaasti myös uusia asiakkaita.

– Asiakasmäärä on kasvanut noin 30 prosenttia ja kasvaa koko ajan, sanoo Darwich tyytyväisenä uuden myymälän ensimmäisten kolmen viikon perusteella.

Darwich työllistää Nuijamaalla 17 ihmistä, joiden äidinkieli on venäjä.

– Venäjän kielen taito on ehdoton edellytys tähän tehtävään, Darwich sanoo.

Marketinvestoinnin arvo on 4–5 miljoonaa euroa. Oman rahoituksen ohella Darwich sai hankkeeseen rahoitusta Etelä-Karjalan Osuuspankilta ja Finnveralta, joiden hienoa ja kannustavaa suhtautumista hankkeeseen hän kiittelee.

Myös Lappeenrannan kaupunki on suhtautunut markethankkeeseen varsin hyvin, vaikka pieniä mutkia välillä onkin ollut matkassa.

Esimerkiksi Laplandia-marketin mainospylvään pystyttäminen Nuijamaantien varteen on viivästynyt byrokratian vuoksi, mutta kaiken kaikkiaan Darwich on tyytyväinen hankkeen sujuvuuteen.

Mohamed Darwich on syntynyt Syyriassa, opiskellut entisessä Neuvostoliitossa insinööriksi ja päätynyt 1990-luvulla Suomeen yrittäjäksi. Aluksi Darwichilla oli Lappeenrannassa kirpputori, mutta hän haistoi hyvän bisneksen venäläisturisteissa ja perusti Atma Traden 2003.

Darwichin kodintavarakauppa on kasvanut voimakkaasti ja kannattavasti. Kauppalehden vertailussa Atma Trade oli tunnusluvuiltaan koko Etelä-Karjalan menestyvin yritys 2006.

Atma Traden toiminta perustuu ainakin toistaiseksi 100-prosenttisesti Darwichin omaan työpanokseen. Yrittäjän vastuuta ei voi delegoida kenellekään, ja viime aikoina työpäivät ovatkin venyneet 15–17-tuntisiksi.

Toimitusjohtaja esimerkiksi käy henkilökohtaisesti kiinalaisissa tehtaissa sopimassa hinnoista ja toimituksista. Ilman välikäsiä hinnat pysyvät edullisina.

Darwich sanoo, että Venäjällä on jo markettia ja myymälää joka lähtöön, ja Atma Traden on pystyttävä kilpailemaan niiden kanssa.

– Hinta ja tuotteiden uutuus ratkaisevat, sanoo Darwich.

Tavarat vaihtuvat myymälässä usein lukuunottamatta joitakin vakiotavaroita kuten kahvia tai teetä. Venäläisasiakkaat eivät tule myymälään, jonka hyllyillä lojuvat kuukaudesta toiseen samat tuotteet.

Laplandia-marketin uutuus on kalakauppa kahvion yhteydessä.

Venäläiset ovat hulluna kalaan, ja Darwich hankki myymälään viimeistä huutoa olevan saksalaisen kalansavustuskoneen.

Suomalainen opettaja koulutti henkilökunnan kalan käsittelyyn, jotta koko käsittelyprosessi voidaan hoitaa alusta loppuun itse.

– Kilpailu kalatuotteiden myynnissä on kovaa. Siinä pärjää vain tarjoamalla viimeisen päälle olevia tuotteita, Darwich perustelee.

Darwich aikoo hetken aikaa seurata uuden myymälän käyntiinlähtöä ja varmistaa, että tarkkaan harkittu myymäläkonsepti todella toimii. Tällä hetkellä kaikki näyttää hyvältä.

– Myymälän laajentumissuunnitelmia on jo olemassa, hän myhäilee.

Atma Trade Oy

Perustettu 2003

Lappeenrannassa.

Perustaja ja toimitusjohtaja Mohamad Darwich.

Toimialana talous- ja lahjatavaroiden vähittäis- ja tukkukauppa.

Toimipiste, Laplandia-market, sijaitsee Nuijamaan raja-aseman lähellä.

Työntekijöitä 17.

Liikevaihto 2007

3,2 miljoona euroa.

Liikevaihtotavoite 2008 noin 5 miljoonaa euroa.

Kirjoittaja:
Outi Salovaara