Valtion budjetista lohkesi viisi miljoonaa itärajan tieongelmiin

Rahoitus käytetään Taavetti-Lappeenranta-välin suunnitteluun, Jurvalan kevyenliikenteenväylään ja rekkakaistojen suunnitteluun.

SAARA KOHO

Eilen päättynyt hallituksen budjettiriihi toi rahaa Etelä-Karjalan rekkaongelman selvittämiseen. Hallitus lupasi itärajan rekkaliikenteen aiheuttamien turvallisuusongelmien hoitamiseen rahoitusta 4,9 miljoonaa euroa.

Liikenneministeri Anu Vehviläisen (kesk.) lupausten mukaisesti rahoitus kohdistetaan Kuutostien Taavetti-Lappeenranta-osuuden suunnitteluun.

Lisäksi rahaa on tarkoitus käyttää Luumäen Jurvalan kevyenliikenteenväylään sekä Nuijamaan ja Imatran raja-asemien rekkakaistojen suunnitteluun.

Uusia liikennehankkeita maassa vuonna 2009 ovat Kehärata, Lusi-Mikkeli-välin parannus Viitostiellä, Kehä III:n kunnostus, Seinäjoki-Vaasa-rataosuuden sähköistäminen ja Porvoon Kilpilahden tieyhteys.

Puuhuollon kuljetusten turvaamiseksi hallitus lisää ensi vuonna yksityisteiden valtionavustuksia kymmenen miljoonaa euroa.

Etelä-Karjalan maakuntajohtaja Timo Puttonen oli erittäin tyytyväinen siihen, että hallitus kuuli Etelä-Karjalan huolen.

– Tämän parempaa päätöstä ei olisi voitu tehdä. Kesän kestänyt pommitus tuotti tulosta, ja hallitukselta löytyi ymmärrystä ongelmiimme.

Puttonen uskoo, että rekkaparkkien rahoitukseen palataan vielä lisätalousarvioita käsiteltäessä. Nyt kuitenkin saatiin se, mitä luvattiin.

– Lappeenranta-Taavetti-väli ajoi kaikkien vuoden 2011 tärkeiden tiehankkeiden ohi. Siltä osin voimme olla tyytyväisiä.

Lappeenrannan kaupunginjohtaja Seppo Miettinen piti nyt luvattuja rahoja hyvänä alkuna ja merkkinä siitä, että maakunnan huolet on kuultu Helsingissä. Hän kuitenkin totesi samalla pitävänsä viittä miljoonaa euroa liian pienenä summana.

– Tämä käy vain aloitusrahaksi. Toivon, että lisätalousarviosta löytyisi rahaa rekkaparkkien nopeampaan rakentamiseen.

Miettisen mukaan väliaikaiset rekkaparkit ovat välttämättömiä, jotta Etelä-Karjalassa päästäisiin eroon teille pysäköidyistä rekoista.

– Positiivista on kuitenkin se, että kohteet olivat oikein valittuja. Hyvä, että akuutteihin ongelmiin saatiin rahaa.

Kansanedustaja ja eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen Reijo Paajanen (kok.) piti budjettiriihen lopputulosta odotusten mukaisena.

– Viisi miljoonaa on oikein hyvä raha. Tämä oli Vehviläisen lupausten mukainen päätös.

Paajanen kuitenkin harmittelee Taavetti-Lappeenranta-osuuden aikataulun hitautta. Väliä päästään toteuttamaan vasta noin kolmen vuoden päästä, kun Imatran ja Lappeenrannan välinen Kuutostien osuus valmistuu.

– Aikataulu on pitkä, mutta minkäs asialle voi. Kylmä totuus on, että ongelmia on muuallakin Suomessa. Me eteläkarjalaiset näemme tietenkin vain omat ongelmamme.

Paajasen mukaan liikenne- ja viestintävaliokunnan parin viikon takainen vierailu Etelä-Karjalaan oli erittäin hyödyllinen.

– Muut kansanedustajat näkivät omin silmin, minkälaiset infran tarpeet meillä on. Se vaikuttaa varmasti päätöksiin jatkossa.

KUVATEKSTI

ES-ARKISTO/TUULI TRUHPONEN

Jurvalan mielenosoitus ja eteläkarjalaisten päättäjien ja kansalaisten vetoomukset tuottivat tulosta. Valtion budjetista irtosi viisi miljoonaa euroa Etelä-Karjalan teiden kiireellisimpien turvallisuusongelmien korjaamiseen.

Kirjoittaja:
Saara Koho