Autokuljetukset hallitsevat Imatran ja Nuijamaan raja-asemien arkea

Imatran ja Nuijamaan kautta Venäjälle viedään pääasiassa autoja. Siksi autojen kysynnän hiipuminen Venäjällä näkyy nopeasti Etelä-Karjalan teillä. Muu arvotavara Venäjälle kulkee pääasiassa Vaalimaan kautta.

Rajalle Kuutostiellä ja Nuijamaantiellä jonottavat rekat ovat kadonneet jonnekin kuin taikaiskusta.

Tullin tilastoissa rajan yli Imatran ja Nuijamaan raja-asemien kautta pyrkivien rekkojen määrä on kuitenkin paisunut edelleen kuin pullataikina. Imatran raja-asemalle on tänä vuonna pyrkinyt pelkästään transitokuljetuksia eli kauttakulkua hoitavia rekkoja lähes puolet enemmän kuin vuotta aikaisemmin.

Nuijamaan raja-asemalla transitoliikenne kasvoi vuoden ensimmäisellä neljänneksellä noin 40 prosenttia, mutta jo seuraavalla neljänneksellä huhti-kesäkuussa liikenteen kasvu oli hiipunut 18 prosenttiin. Imatralla kauttakuljetusten kasvu vaihtui ensimmäisen vuosineljänneksen 49 prosentista toisella vuosineljänneksellä 39 prosenttiin.

Se mitä tuo vuolas rekkavirta vie mennessään Venäjälle, ei ole suuri salaisuus. Transitokuljetusten päätuote on kaikkien tiellä liikkuvien nähtävissä.

Imatran kautta Venäjälle viedään pääasiassa autoja. Kauttakuljetuksista yli 96 prosenttia on autoja, kun vietävän tavaran määriä mitataan puntarilla ja tonneissa.

Jos Imatran kautta Venäjälle menevän tavaravirran määrää kuvataan euroina, autojen osuus Imatran kautta kulkevasta transitoliikenteestä nousee yli 98 prosenttiin.

Autojen kysynnän väheneminen Venäjällä selittäisi siten hyvin se, miksi rekkaruuhkat ovat äkkiä kadonneet Kuutostieltä.

Liikenteen kasvusta puolestaan kertoo jotakin se, että kun viime vuonna Imatran kautta vietiin autoja huhti-kesäkuussa vajaan 900 miljoonan euron arvosta, niin tänä vuonna vastaavana ajanjaksona autoja vietiin pelkästään Imatran kautta lähes 1,7 miljardin euron edestä.

Nuijamaan raja-aseman kautta kulkevien rekkojen kyydissä autoja oli vähemmän. Niiden osuus kaikista transitokuljetuksista nousi noin 40 prosenttiin huhti-kesäkuussa.

Venäjän oma autoteollisuus kasvaa ja useat tunnetut valmistajat ovat perustaneet Venäjälle omia kokoonpanotehtaitaan. Auton osia kulkee kuitenkin Suomen kautta edelleen hämmästyttävän vähän.

Kauttakuljetusten ohella osa Suomen viennistä Venäjälle ja tuonnista Venäjältä kulkee kumipyörien päällä. Tosin valtaosa Suomen tuonnista ja valtaosa myös viennistä hoidetaan laivoilla ja junilla.

Suomen kautta kuljetetaan myös kolmansissa maissa valmistettuja metsäteollisuustuotteita. Imatran ja Nuijamaan kautta muualla kuin Suomessa valmistettua sahatavaraa ja paperia meni rekoissa rajan yli huhti-kesäkuussa 14 000 tonnia.

Muuten Venäjälle matkaavien rekkojen kyydissä kulkee Suomen kautta kaikkea mahdollista. Tullin omassa ryhmittelyssä on maantietransitona Suomen läpi vietävillä tuotteilla 30 eri luokkaa. Niiden lisäksi ovat vielä avoimet luokat muut ja erittelemätön.

Venäjän hallituksen asetus, jolla autonkuljetusrekat määrättiin kulkemaan Imatran ja Nuijamaan kautta on keskittänyt muita arvotavaran kuljetuksia Vaalimaalle. Esimerkiksi kulutuselektroniikan, kodinkoneiden ja työkoneiden kauttakuljetukset tehdään pääasiassa Vaalimaan raja-aseman kautta.

ES-arkisto/harri teitto

Sen jälkeen, kun autonkuljetusrekat määrättiin kulkemaan Imatran ja Nuijamaan kautta, ovat muut arvotavarakuljetuksen keskittyneet pääosin Vaalimaalle.

Kirjoittaja:
Matti Saarela