Saimaan kanavan kunnostus tarvitsee miljoonia euroja lisää

Kanavan rakenteet ja laitteet ovat varsin erilaisessa kunnossa. Etenkin rantojen kiviluiskat kaipaisivat korjausta. Viime lamassa vuosihuolto jäi jälkeen tarpeesta, nyt on hyviä toiveita lisärahoituksesta.

ESA VILENIUS

MÄLKIÄN sulun kunnostusta johtava koneteknikko Juhani Reini on aika tyytyväinen keksimiinsä työmaatelineiden tukiin.

Suuria parvekekukkalaatikon koukkuja muistuttavat tuet ovat säästäneet suunnilleen viikon kahdeksan viikon mittaiseksi arvioidusta sulun kunnostusurakasta.

Reini tekee peruskunnostusta. Saimaan kanavan kunnossapitoon tarvittaisiin kuitenkin lähivuosina noin kymmenen miljoonaa euroa lisää.

Tänä talvena varsinaisia kunnostustöitä tehdään Mälkiän ja Pällin suluilla.

Perushuolto tehdään toki muissakin kanavan suluissa. Leuto sää on kanavan kunnostajille mieleen.

Kanavan suurin sulku on tyhjennetty. Vesi alkaa vasta Mustolan sulun alapuolelta, noin 20 metriä alempaa kuin Saimaan pinta.

Mälkiällä korjataan yläportin tuki- ja ohjauskiskoa. Remontin lopuksi kanavan pohjalta kerätään taas irtotavaraa.

Keskikohdan syvänteessä on muun muassa uppopuutavaraa, josta ei ole enää oikein poltettavaksikaan.

– Ehkä 20 kuormaa, Reini arvelee roinan määrästä.

KANAVAPÄÄLLIKKÖ Seppo Kykkänen arvioi, että Saimaan kanava on viime vuosina saanut aika hyvin peruskunnostusrahoja.

Nyt kun kanavan jatkoajasta on saatu Suomen ja Venäjän välille aikaan sopimus, olisi yhä enemmän aihetta lisäkunnostuksiin.

Kanavan laitteet ja rakenteet ovat aika erikuntoisia. Liikenteen ohjaus- ja valvontalaitteet ovat uusia ja hyvässä kunnossa. Sen sijaan kanavan konetekniikka alkaa olla osin ”vanhaa ja väsynyttä”. Peruskunnossapidolla se on säilynyt niin, että kanava on toiminut jokseenkin häiriöittä. Konetekniikkaan kuuluu muun muassa tyhjennysluukkuja, hydraulisia laitteita, porttien pinnoitteita ja pyörästöjä.

Kaikkein heikoimmassa kunnossa on osa rakenteista, ennen muuta rantojen kiviluiskat.

Talvimerenkulku on aiheuttanut voimakkaan eroosion. Metalliverkolla sidottua kivipenkkaa, ”heittokivetystä”, on kilometreittäin kanavan rannoilla. Kykkäsen mukaan kivien pitäisi olla selvästi suurempia ja kivikerroksen paksumpi.

Kanavaa on ruopattu puhtaaksi säännöllisesti. Väylänä se on Kykkäsen mukaan edelleen hyvässä kunnossa. Kanavan kokonaiskunto on tyydyttävä.

Samoilla linjoilla korjaustarpeesta on myös ”tuottajaa” edustava Juhani Reini. Ensi vuoden alusta lähtien merenkulussa siirrytään tilaaja-tuottaja -organisaatioon. Kunnostustöitä varten perustetaan yritys. Sillä on jo nimikin, jota ei kuitenkaan kerrota.

KUVATEKSTI

PEKKA HÖLKKI

Mälkiän sululla kunnostusta vetää Juhani Reini.

Kirjoittaja:
Esa Vilenius