Loistava, lämmin majakka

Suomalaiset muusikot arvostavat Konserttihovin korkealle

Elina Mustonen,

cembalo

Olen konsertoinut siellä ainakin pariin otteeseen. Muusikolle akustiikka on ykkösasia, ja Konserttihovissa se on ihana. Puusta rakennettu nelikulmioinen tila on hyvä. Myös kooltaan sali on cembalolle ihanteellinen.

Toinen tärkeä asia on tunnelma. Se vaikuttaa kokemukseen. Siellä on lämminhenkistä, ja sen tarina on hieno: koko talo on syntynyt aidosta rakkaudesta musiikkiin.

On hienoa, että hyvää musiikkia on mahdollisuus kuulla muuallakin kuin isoijen kaupunkien keskustoissa. Tällaista yksityisyritteliäisyyttä en muista muualta Suomesta. Kesällä on kaikenlaisia kunnostettuja navettoja konserttipaikkoina, mutta ei ympärivuotisesti.

Martti Rousi

sello

Loistava konserttipaikka, ainutlaatuinen, Suomessa ei vastaavaa toista ole.

Ensi kertaa esiinnyin siellä 1981, kun Esa-Pekka Salonen johti Sibelius-Akaatemian orkesteria ja minä olin solisti. Komeissa merkeissä alkoi, ja sen jälkeen olen esiintynyt monta kertaa. Aina tulen mielelläni.

Talo on hieno ja akustiikka lämmin, sopii sellolle. Sellainen akustiikka puuttuu niin kutsutuista virallisista saleista. Oman lisänsä antaa ilmapiiri ja luova hulluus, josta talo on syntynyt. Se innoittaa soittajaakin.

Ranskassa ja Italiassa huippuravintolat saattavat sijaita samalla tavalla ei-missään. Suomessa on tällaista ennakkoluulottomuutta liian vähän. Konserttihovi on valopilkku. Ilman tällaisia majakoita tämä olisi ankea maa.

Olli Mustonen

piano

Konsertoin siellä ensi kertaa Martti Räsäsen aikaan, ehkä vuonna 1984, ja sen jälkeen useita kertoja. Räsäsen persoonansa jäi ikuisesti mieleen.

Hovin tarina on ihan erityinen Suomen konserttisalien joukossa. Mahtavaa, että toiminta jatkuu. Tällainen yksityisyritteliäisyys on hienoa, yleensähän salien taustalla on paljon monimutkaisemmat organisaatiot.

Miljöö ja talon historia sekä sijainti korvessa ja Venäjän rajan lähellä luovat ainutlaatuisuuden. Akustiikka on ihanteellinen.

Imatra on minulle muutenkin hohdokas paikka, Valtionhotelli ja Buttenhoff ovat fantastisia.

Martti Räsänen rakensi Konserttihovin 70-luvulla.

Kirjoittaja:
Sari Pullinen