Viipurin-risteilyt saattavat muuttua viisumivapaiksi

Venäjä ei ole vielä julkistanut viisumivapaiden satamien listaa. Varaliikenneministeri Aristovin mukaan Viipurin pitäisi kuulua joukkoon. Kanavavaltuutetut jatkavat keskustelua Saimaan kanavan vuokrasopimuksen yksityiskohdista. Kanavan talviliikenne ei to

URPO LAANINEN

LAPPEENRANTA. Enintään 72 tunnin viisumivapaat risteilyt saattavat koskea myös Saimaan kanavaa pitkin tehtäviä Viipurin-risteilyjä. Venäjän hallitus ei ole kuitenkaan vielä julkaissut viisumivapaiden satamien listaa.

Venäjän kanavavaltuutetun, varaliikenneministeri Sergei Aristovin mukaan uusi laki koskee ennen muuta Pietaria, mutta Venäjän liikenneministeriö ehdottaa satamien listalle myös Viipuria.

Saimaan kanavan purjehduskauden päättäjäisiin osallistunut Aristov piti mahdollisena, että myös Lappeenrannasta Viipuriin voi risteillä viisumivapaasti.

– Pääperiaate on, että matkatoimisto organisoi ryhmämatkan ja ottaa vastuun matkailijoista, Aristov kertoi.

Saimaan Matka-Verkossa on odotettu ja odotetaan jännityksellä, koskeeko 72 tunnin risteilyjen viisumivapaus myös Viipuriin tehtäviä laivamatkoja. Esitteet ovat vielä painamatta, ja ihmiset kyselevät koko ajan, tarvitaanko viisumia.

Huhujen mukaan viisumivapaiden satamien lista julkaistaisiin maaliskuussa, mutta Aristov ei ottanut siihen kantaa.

Kanavavaltuutetut, varaliikenneministeri Sergei Aristov ja liikenneministeriön kansliapäällikkö Harri Pursiainen neuvottelivat keskiviikkona Saimaan kanavaa koskevista asioista.

Yhteinen ilonaihe oli, että kanavan liikenne kasvoi hieman reiluun 2,1 miljoonaan tonniin, vaikka ennakko-odotukset olivat toisenlaiset puutullien takia.

Aristov ja Pursiainen viilasivat viime syksynä neuvotellun Saimaan kanavan vuokrasopimuksen yksityiskohtia. Neuvottelut jatkuvat toisella tapaamisella helmikuussa.

– Meidän suomalaisten toivomus on, että uusi vuokrasopimus voitaisiin allekirjoittaa vielä ennen kesää, Pursiainen totesi.

Myöskään Aristov ei nähnyt mitään estettä vuokrasopimuksen pikaiselle allekirjoittamiselle.

– En pysty vastaamaan, milloin se tapahtuu. Venäjän hallitus ratkaisee meillä valtiosopimusasiat.

Saimaan kanavalle on toivottu pitkään ympärivuotista liikennettä, jolloin sen määrä voisi nousta jopa viiteen miljoonaan tonniin.

Merenkulkulaitos valmistelee talviliikenteen vaatimia investointeja.

Kanavavaltuutettu Pursiaisen mukaan investoinnit ovat niin mittavat, että ne eivät mahdu ainakaan lähivuosien hankelistoille.

– Saimaan kanavan talvikäytöstä päätetään myöhemmin hallituksen liikennepoliittisissa selonteoissa. Ensin on laskettava kustannukset ja hyödyt.

Venäjä on alkanut periä ulkomaalaisilta raskailta ajoneuvoilta tienkäyttömaksua helmikuun alusta.

Vuorokausimaksu on yhdeksän euroa. Sergei Aristovin mukaan päätökseen vaikutti EU:n tiemaksuja koskeva direktiivi.

– Venäjä voi federaation lain mukaan periä tielisämaksuja, mikäli joku muu maa ottaa käyttöön vastaavia maksuja. EU on tehnyt sellaisen päätöksen, ja Venäjä reagoi siihen.

Nuijamaan tullista kerrottiin, että tienkäyttömaksuja on alettu periä tällä viikolla. Tosin Venäjän tullissa ei ole vielä tarkkaa käsitystä, miten periminen käytännössä tulisi tehdä, koska ylhäältä ei ole annettu tarkkoja ohjeita. Suomalaisia rekkoja on ollut rajalla tällä viikolla vähän

KUVATEKSTI

PEKKA HÖLKKI

SEPPO RAUTIOVAARA

Saimaan kanavan ympärivuotinen käyttö vaatii niin isot investoinnit, että se ei toteudu vielä vuosikausiin.

Sergei Aristov esittää Viipuria viisumivapaaksi satamaksi.

Kirjoittaja:
Urpo Laaninen